A magyar fogyasztók 54,1 százaléka vette figyelembe legalább egyszer, hogy milyen a vásárlásának környezeti hatása, 22,6 százalék pedig minden vételezésnél mérlegel zöldszempontot – áll az Európai Bizottság felmérésének magyar lakosságra vetített adataiban.
Bár a magyar fogyasztók 39 százaléka aggódik amiatt, hogy ki tudja-e fizetni a következő havi számláit, ennek ellenére 71,8 százalékuk hajlandó többet áldozni egy termékre, ha az környezetbarát.
A kutatási eredményekből jól látszik, hogy
a fenntarthatóság, valamint a termékek és a szolgáltatások környezetbarát jellege olyan fontos, versenyelőnyt generáló jellemzők, amelyeket a fogyasztók figyelembe vesznek.
Ennek következében a vállalatok zöldállításokkal közvetítik a termékeiket a fogyasztóknak. Egyre több olyan reklámmal találkozhatunk, amelyek a fenntarthatóságot, a környezetbarát jelleget helyezik előtérbe. Sokszor alaptalanul.
Az Európai Bizottság 65 ország fogyasztóvédelmi szervezeteit tömörítő felmérése szerint a megvizsgált zöldállítások 42 százalékánál volt feltételezhető azok valótlan vagy megtévesztő jellege. A leggyakoribb hiba, hogy anélkül tüntetik fel az öko, a fenntartható vagy a természetes jelzőt, hogy ehhez bármiféle magyarázatot fűznének, vagy az állítás valóságtartalmát megfelelően igazolnák. Szintén gyakori megtévesztés, hogy a termékek valamely, környezetterheléssel kapcsolatos tulajdonságát nem tüntetik fel, annak érdekében, hogy a termék környezetbarátabbnak minősüljön.
Gazdasági Versenyhivatal a hasonló megtévesztések elkerülése
érdekében zöldmarketing-tájékoztatóján keresztül nyújt eligazítást a vállalatok számára, hogy milyen módon tudnak megfelelni a zöldreklámokkal kapcsolatos, szigorú fogyasztóvédelmi követelményeknek
– elkerülve ezáltal a büntetést.
A tájékoztató hasznos útmutatást ad a leggyakrabban alkalmazott zöldállításokkal szembeni elvárásokról is: hogy a reklámban hogyan használható például az újrahasznosítható, újratölthető, mentes, bio, lebomló jelző, a termékek élettartamára, tartósságára vonatkozó kijelentések, és eligazítást ad arról, hogy a tanúsítócímkéket hogyan kell jogszerűen használni a marketingkommunikációban.
Egyre vonzóbb hívószó a vásárlásnál a fenntarthatóság és a környezettudatosság, a fogyasztók többet is hajlandók fizetni környezetbarát termékekért. A vállalatok pedig „zöldállításokkal” igyekeznek magukhoz terelni a vásárlókat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.