Több mint 10 ezerrel kevesebb új személygépkocsit helyeztek forgalomba tavaly Magyarországon, mint 2021-ben – derül ki a Datahouse adataiból. A Carinfo.hu-n szereplő diagram szerint 2022-ben 111 524 új személyautó kapott rendszámot Magyarországon, ez 8,5 százalékkal elmarad az előző évi 121 941-től. Ami az év utolsó hónapját, a decembert illeti, akkor majdnem pontosan nyolcezer új személygépkocsit regisztráltak itthon, ami 8,5 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól.
A kishaszonjárműveknél még gyászosabban alakult a helyzet: az összesen 17 652 új, forgalomba helyezett jármű 23,2 százalékkal kevesebb a 2021-ben regisztrált mintegy 23 ezernél. A nagyhaszonjárműveknél viszont pont ellentétesen alakult a tendencia: ebben a kategóriában 5705-at vettek nyilvántartásba 2022-ben, ami bő 1200-zal – 27,5 százalékkal – több az egy esztendővel korábbinál.
A motorkerékpároknál folytatódott a korábbi évekre is jellemző emelkedő tendencia: új motorból 5197-et helyeztek forgalomba tavaly, 12,9 százalékkal többet a 2021-es adathoz képest.
A statisztikák szerint a használtautó-piac is megsínylette az elmúlt tizenkét hónapot: összesen 126 094 kocsit regisztráltak, az azt megelőző évben viszont 132 205-öt.
A gépjárműállomány hazánkban a következőképpen néz ki:
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) azt is tudatta, hogy tavaly 4709 tisztán elektromos személyautót helyeztek forgalomba, 9,2 százalékkal többet, mint a megelőző évben. A 2022-ben forgalomba állított plug-in hibrid személyautók száma 4876 volt, 15,1 százalékkal több 2021-hez képest. Az MGE rámutatott arra is, hogy az elektromos autók száma bár gyors ütemben növekszik, 2022 végére a várhatónál jelentősen kevesebbet helyeztek forgalomba, így összességében a regisztrált új kocsik mindössze 4 százaléka tisztán elektromos, és hasonló arányt képviselnek a tölthető hibrid modellek.
Szembetűnő viszont, hogy buszból csupán 691 darab kapott új rendszámot a legutóbbi évben, ez 31,7 százalékkal kevesebb a tavalyelőttinél. Az egyesület szerint nemcsak biztonsági, de környezetvédelmi okból sürgető igény lenne a személyszállítás gyors megújítása.
Abban mindenesetre a szakértők egyetértenek, hogy a magyar autópiac 2023-ban is a százezres darabszám felett fog teljesíteni. A további mélyrepülés azonban szinte elkerülhetetlen a személygépkocsiknál, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete itt újabb 10 százalékos csökkenéssel számol.
Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója már december elején figyelmeztetett, hogy nyár óta a kereslet érezhetően visszaesett: a megélhetési és rezsiköltségek alakulása komoly bizonytalanságot eredményezett, ebben a helyzetben pedig a potenciális vásárlók egy része egyelőre halasztja az autóvásárlást. Az iparág teljesítményét és értékesítési darabszámait nagymértékben befolyásolta a félvezető hiány, a gazdasági helyzet és az euró-forint árfolyamának alakulása.
Taroltak a Suzuki hazai gyártású modelljeiA Suzuki a Magyarországon 2022-ben regisztrált 13 859 személygépkocsival 12,43 százalékos részesedést ért el, elsősorban a két hazai gyártású modelljének, a Vitarának és S-CROSS-nak köszönhetően immár hetedik éve vezeti a hazai új személygépjármű-értékesítést. A társaság tájékoztatása alapján az egyaránt Esztergomban készülő Vitara és az S-CROSS is bekerült a legjobb háromba, és megnyerte az alsó-középkategóriát (7187 darab S-CROSS, 26,36 százalékos piaci részesedés), továbbá az SUV városi-szabadidő kategóriát (5509 darab Vitara, 23,12 százalék piaci részesedés) a 2022. január 1-je és december 31-e közötti regisztrációk alapján. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.