Ahogy arról a héten többször is írtunk, összességében csalódáskeltő évet zárt tavaly a magyar autópiac.
Egyelőre azonban mindenki a pozitívumokra koncentrál: a Suzuki arra, hogy immár hetedik éve vezeti az eladási listákat itthon, továbbá két hazai modellje, a Vitara és az S-Cross is megnyerte az alsó-középkategóriát; a kelet-közép-európai régió meghatározó szereplője, az AutoWallis pedig azért büszke, mert rekordot döntött: 2022 első kilenc hónapját 209 milliárd forintos árbevétel mellett, 7,6 milliárd forintos nettó nyereséggel tudta le.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) 2023-ra 10 százalékos csökkenést vetít előre a magyar autópiacon, noha ezzel még mindig meglesz a százezres darabszám, ami a forgalomba helyezéseket illeti.
A cseh, lengyel, magyar és szlovák piac kiszolgálásának céljával létrehozott, immár varsói székhelyű Toyota Central Europe Kft. magyarországi kommunikációs vezetője, Varga Zsombor a Világgazdaság kérdésére elmondta: az előző évekhez hasonlóan rendkívül sikeres volt 2022 az itthoni utakon maradó kocsikról valós képet mutató, kivonásokkal tisztított újszemélyautó- és újkishaszongépjármű-piacon már 2020 óta vezető Toyota számára. (Tavaly a hazánkban regisztrált új autók 20,4 százalékát, vagyis 26 338-at vontak ki a forgalomból az első hét hónapban, ami torzítja a piaci képet. Jóllehet a Toyota ezen a listán az első helyen végzett, a gyártó mégis a kivonásokkal tisztított piacot tartja mérvadónak.) A cég 11,4 százalékos részesedésével ért fel a csúcsra tavaly a kivonásokat is magába foglaló teljes piacon.
„Érdemes külön kiemelni, hogy a 10,9 százalékkal csökkenő teljes piacon értékesített 15 102 új Toyota 4,9 százalékos értékesítésbővülést, és így 1,8 százalékpontos részesedésnövekedést eredményez” – jegyezte meg Varga, hozzátéve, hogy a csúcspontot talán két vadonatúj modelljük, az Aygo X és a Yaris Cross látványos sikere, illetve az év végén megérkezett Corolla Cross, valamint bZ4X pozitív fogadtatása jelentette.
A kommunikációs vezető arra is rámutatott, hogy prémiummárkájukkal, a Lexusszal rekordot döntöttek, miután az 1200-at is meghaladta az új vevőszerződéseik száma. Varga Zsombor a negatívumokról is szót ejtett, a mélypontot nekik is az árfolyam volatilitása miatt meghozott nehéz döntések jelentették, közülük is kiemelkedik, hogy
a többi piaci szereplőhöz hasonlóan nem tudtak árgaranciát vállalni, így a végső ár tekintetében a beérkezéskori árfolyam lett a mérvadó.
Tavaly is az évek óta a világ legnépszerűbb autójának bizonyuló Corolla lett a legkedveltebb Toyota Magyarországon: 3416 darab talált belőle gazdára itt, ami a társaság hazai értékesítéseinek 22,6 százaléka. A Corollát a Yaris követte 2099 egységgel (a cég itthoni eladásainak 13,9 százaléka), a képzeletbeli dobogó legalsó fokára a RAV4 került, amelyből 1984-et értékesítettek hazánkban (13,1 százalék).
A Lexusoknál a következőképpen néz ki a sorrend:
A társaság kiszámolta:
minden órában két Toyotát, naponta pedig két Lexust adtak el nálunk 2022-ben.
A világ legnagyobb autógyártója 2022-ben 1 030 508 új Toyotát és 50 467 új Lexust értékesített Európában, ebből 129 586 Toyota, továbbá 8910 Lexus a Toyota Central Europe által kiszolgált cseh, lengyel, magyar és szlovák piacon talált gazdára.
Varga azzal folytatta, hogy 2023-ban lesznek olyan kiemelt modellek, amelyeket akár készletről is tudnak szállítani, és a legtöbb esetben az átlagosnál kedvezőbb határidőket kínálhatnak, ám az is igaz, hogy bizonyos (niche) darabokra már ők is csak 2024-re tudnak rendeléseket felvenni. Kiemelte:
Az árak tekintetében az árfolyam stabilitása hozhat rendeződést, bár ez nem kismértékben a szomszédunkban zajló háború függvénye.
A márkának minden esélye megvan arra, hogy idén tovább erősítse pozícióját a magyarországi újautó-piacon. A hazai márkakereskedésekbe ugyanis egyebek között nagyobb volumenben érkezik a 2022 év végén bemutatkozó, a világ legfejlettebb, ötödik generációs öntöltő hibrid elektromos meghajtásával debütáló Toyota Corolla Cross, valamint az első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a bZ4X, de jön a Lexus történelmi, turbófeltöltéses hibrid és plug-in hibrid elektromos meghajtással is elérhető, nagy méretű crossoverje, az RX is. A Toyota ráadásul további újdonságokat is ígér ez évre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.