A mértékadó DataHouse kimutatása alapján májusban 8999 személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 11,2 százalékkal kevesebb a tavaly ilyenkor mért adatnál, míg 2021 azonos időszakához képest 15,9 százalékos a visszaesés. Az idei év első öt hónapjában 47 089 személygépkocsi kapott rendszámot hazánkban, ami 1,7 százalékos csökkenés 2022 hasonló periódusához viszonyítva. Ha viszont 2021-et vizsgáljuk, jól látható, hogy mekkora a baj a magyar autópiacon, a tavalyelőtti számoktól ugyanis jócskán, 6361 darabbal el vagyunk maradva. A képet továbbra is torzítja a hosszú szállítási határidő, mert ezeknek a járműveknek a többségét feltehetőleg egy-másfél esztendővel ezelőtt értékesítették, de csak most vehették át a tulajdonosok.
Kiélezett volt a harc a márkák között az elmúlt hónapban: a Volkswagen és a Skoda külön meccsét az előbbi nyerte meg 1069:1055 arányban. Az éves viszonylatban listavezető Toyota igencsak lemaradt (896 darab) e kettőtől, de még így sikerült megvernie az önmagát továbbra is kereső, részben hazai gyártású Suzukit (820).
A májusi top 10 így alakult a forgalomba helyezések számát illetően:
A Suzuki (3797) ráadásul a dobogóról is lecsúszott az éves összesítésben, miután a Toyota (6313), a Skoda (4289) és most már a Volkswagen (4053) is több kocsit adott el nála 2023-ban. Érzékeny veszteség továbbá az esztergomi gyártósort üzemeltető vállalatnak az is, hogy a zászlóshajójának számító S-Crosst – a Vitaráról már nem is beszélve – letaszították a trónról: amíg a korábbi közönségkedvenc modelljükből 1876-ot értékesítettek az első öt hónapban, addig a Skoda Ocvatiából 2180-at – ezzel a cseh konszern adja Magyarország kedvenc autóját.
A 19 márkaképviseletet és 24 szervizt fenntartó Duna Autó Zrt. igazgatóságának elnöke, Simon Péter korábban azt mondta a Világgazdaságnak, hogy
egy átlagos Skoda Octaviáért 2022-ben 30 százalékos önerővel, ötéves finanszírozással 165–185 ezer forintot kellett törleszteni havonta, míg ez az összeg 2023-ban már 224 és 240 ezer között mozog. Az autó alapára jelenleg 12 millió forint körül van.
Amíg a Skoda menetelése vitathatatlan, addig a márkarangsor 19. helyén álló Teslát is meg kell említeni: az amerikai cég 639 kocsit adott el itthon ebben az évben, ez pedig négyszeres bővülés az előző esztendőhöz képest.
A Skodával kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy a hazai márkakereskedéseikben az Octavia Limousine és Combi típusú gépjárműveik már nem elérhetők, az értékesítésük megszűnt, készülnek a megújult modell hazai bevezetésére.
„Egyfelől azt látjuk, hogy megindult az idén az iparág normalizálódása: már nem állnak letárolt, félkész járművek alkatrészre várva a gyárudvarokon, folyamatosan érkeznek az autók, lényegesen javultak a szállítási határidők – fogalmazott Németh János, a Skoda márkaigazgatója. – Azonban hiába megy a gyártás, ha nem működik az értékesítés – ezért hatalmas köszönet illeti az ügyfeleinket, akik a korábbi hosszú szállítási határidők mellett is kitartottak a márka mellett, valamint jár a gratuláció az értékesítési hálózatnak, hiszen a kereskedéseinkben dolgozók kemény munkája is kellett ahhoz, hogy ilyen eredményt érhessünk el. Igazán jó hír, hogy az Octavia ráncfelvarrott változata is rendelhető.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.