Lezárult egy korszak idén az Audi Hungariánál: november elején befejeződött az ikonikus sportautó, az Audi TT sorozatgyártása Győrben. Az utolsó példány, egy coupé az Audi Tradition gyűjteményébe került. A modell éppen 2023-ban ünnepelte 25. évfordulóját, és ez idő alatt számos változatban ugyan, de kizárólag Győrben készült. 1998 óta összesen 662 ezer darab Coupé és Roadster gördült le a Rába-parti gyártósorról.
Az Autoblog összegyűjtötte azokat a legendás kocsikat, amelyek a TT-hez hasonló sorsra jutnak, így már csak az utakon találkozhatunk velük.
Amikor a TT-t 1998-ban bemutatták, még sehol sem volt a Lamborghini-alapokra épített R8. Az Audi hosszú életű szupersportkocsijának is búcsút inthetünk jövőre, a GT RWD modell bejelentését követően, 16 év és két generáció után hivatalosan is megszűnt az R8 gyártása, melynek
legutolsó szériája mindössze 333 darabot tartalmazott, egyenként potom 95 millió forintért.
Vele egyidejűleg egyébként unokatestvére, a Lamborghini Huracán is nyugdíjba vonul. Az Audi elhatározta, hogy 2026 után minden új járműve elektromos lesz, 2033-tól pedig végleg elköszön a belső égésűektől.
A Bolt 2021 közepe óta már két külön modellt, az eredeti változat mellett az EUV-verziót is jelenti. A Villanyautósok portál felidézte, hogy amikor a tetemes árcsökkentések hatására épp elkezdtek újra magukra találni az értékesítési adatok, a gyártó váratlanul bejelentette, hogy 2023 végén kivezeti a típust a kínálatból. A nagy felhördülés hallatán Mary Barra, a GM vezérigazgatója sietve bejelentette, hogy mégis marad a Bolt, sőt már tervezik az utódját, amely a vállalat saját, Ultium-akkuplatformjára épül majd.
Dörzsölheti a tenyerét a Ford, miután a Mustang két nagy riválisát, a Dodge Challengert és a Chevrolet Camarót is nyugdíjaztatják 2024 januárjában – az utóbbi ráadásul látványos kiadással búcsúzik. A csúcsváltozatból készült gyűjtői darabot mindössze 350 példányban állították elő, a legerősebb motorhoz látványos kiegészítőkkel. Az Autónavigátor.hu felidézi, hogy az első generációs Chevy Camaro 1966-ban, a Ford Mustang elsöprő sikerét követően jelent meg. A mostani, valószínűleg utolsó nemzedék a hatodik a sorban. A gyártó szerint a név még a jövőben visszatér a palettára, de azt nem tudni, hogy milyen formában.
Idén köszön el a Stellantis triója is. A Dodge számos utolsó, úgynevezett „last call” modellel rukkolt elő a Challengerből és a Chargerből, míg a Chrysler utolsó nagy dobása a 300C lett. A nagy teljesítményű, benzines típusok a jövőben elektromosként éledhetnek újjá. A Zöld Pálya rámutat: az 1951 óta gyártott Dodge neve sokak számára egyet jelent a telivér amerikai izomautókkal, különösen, ha valaki kedveli a Vin Diesel nevével fémjelzett Halálos iramban-filmeket, hiszen az általa megformált Dominic Toretto is egy éjfekete Chargerrel száguldozott a sorozat első részében.
Az Autoblog úgy tudja, hogy a háromsoros, hétüléses Durangót 2024 után Stealthre keresztelik. A pletykák szerint a Durango név később visszatérhet a Jeep Wagoneer platformjára épülő, karosszériavázas SUV-on. Ez a kocsi amúgy összesen 3946 kilogramm vontatási teljesítményt kínál, így a motorháztető alatt és a vonóhorog mögött is képes lenyűgözni a tulajdonosát.
Azt beszélik, a Ford jövőre kivonja az Edge-et az amerikai piacról, hogy elektromos járműveket gyárthasson a kanadai oakville-i üzemében. Az Origo szerint az Egyesült Államokban csak középkategóriás SUV az Edge, miközben nálunk már majdnem a felsőbe tartozik: a 4,83 méteres hosszhoz 2,18 méteres szélesség és 1,74 méteres magasság dukál. Egy aktuális BMW X5 vagy Volkswagen Touareg például csak néhány centivel hosszabb nála, a magasságuk és a szélességük viszont szinte azonos.
A 2023-as modellévre újonnan felfrissített, népszerű Escape kompakt SUV-ja állítólag nem a következő évben, hanem 2025-ben búcsúzik, hogy egy elektromos változatot vezessenek be a helyére.
Az európaiak fellélegezhetnek, miután a Ford Transit Connect gyártása csak a tengerentúlon szűnik meg a vállalat globális előállítási és működési költségeinek csökkentésére irányuló erőfeszítésként, valamint a kompakt furgonok iránti kereslet visszaesésére hivatkozva.
Az Alapjárat arról írt korábban, hogy a Hyundai tulajdonképpen egy olyan szedánt akart csinálni, mely a sportos elegancia érzését kelti, és ezzel versenyezhet a német prémiummárkákkal. Koreai sajtóinformációk szerint erre mégsem kerülhet sor, mert a modellt utód nélkül vezetik ki, 2025-től ráadásul a teljes palettát villanyosra cserélik.
Az utolsó Jeep Cherokee – egy gyémántfekete színű, 2023-as Altitude Lux 4x4 – még február végén gurult le a gyártósorról az illinois-i Belvidere gyárban. Hivatalosan azóta sem pótolták, a termelés leállításának fő okaként a folyamatosan alacsony eladásokat jelölték meg. A legendás jármű majdnem 50 évet élt. Vele együtt megy az alapkategóriás Renegade is, így a híres márka legolcsóbb modellje a Compass lett.
Újabb kisautót falnak fel a crossoverek: megszűnik a Kia Rio – fogalmazott a Player. A cikk megjegyzi, hogy a kilencvenes évek vége óta volt kapható a típus, de végül pótlás nélkül szűnik meg 2023 decemberében. A Rio történetét nézve nyomon követhető a koreai gyártó óriási fejlődése: a kocsi mostanra ért el oda, hogy nemcsak egységes dizájnjával és tágas utasterével, hanem megbízható műszaki tartalmával, illetve gazdag felszereltségével is a legjobb kisautók közé tartozzon. Csakhogy az egyre jobb, ezért egyre drágább ilyen járművek eladása folyamatosan csökken, ezért a stafétát neki is át kell adnia a mellette felnővő Stonicnak. Nincs egyedül, mert a Stingernek is befellegzett, noha utóbbi villanyosként még visszatér a nem túl távoli jövőben.
A Maserati középkategóriás szedánját is elkaszálják 2024-ben, a Ferrari által gyártott, ikerturbós, 3,8 literes V8-assal együtt. Grant Barling, a Maserati ausztrál vezérigazgatója elárulta, hogy a Ghiblit és a Quattroporte-ot egyesíteni akarják, de csak az utóbbi nevet tartják meg.
A Mazda kiváló, háromsoros SUV-ja sem tér vissza jövőre, miután ugyanebből a márkából van egy másik családi autó, a szintén nagyszerű CX-90. A CX-90 Amerikában csak középkategóriásnak, felénk viszont „óriásnak” számít a szélesített karosszériája, szintén háromsoros ülése miatt. Idén tavasszal mutatkozott be – elsőként – az Egyesült Államokban. Eközben a japán gyártó furcsa elektromos kocsijának, az MX-30-nak is befellegzett, igaz, egyelőre csak az USA-ban, más piacokon ugyanis tovább él.
Nem éppen népautó, de attól még gyönyörű – a McLaren 2023 elején mégis bejelentette a 720S megszűnését, majd áprilisban bemutatta utódját, a könnyebb és erősebb 750S-t.
Ennek az amcsik sem örülnek majd: úgy hírlik, hogy Mitsubishi 2025-ben megpecsételi a saját és az Egyesült Államok legolcsóbb autómodelljének a sorsát. A japánok ráadásul egyelőre nem nevezték meg a Mirage utódját. A HVG korábban arról számolt be, hogy a gyártó a „Small but Beautiful” szlogen jegyében két éven belül 20 százalékkal csökkenteni kívánja fix költségeit. Ennek értelmében már az idén Ázsiára fókuszált inkább, és leépítette az alacsony profitot termelő tevékenységeit. A döntés következtében a Mitsubishi befagyasztotta az új modellek európai bemutatását, így nem érkezett meg az öreg kontinensre
Az idei a Nissan zászlóshajója, a Maxima gyártásának utolsó éve. Az Autoblog szakértői úgy vélik, elképzelhető, hogy a japán cég a 2019-ben bemutatott IM-koncepció alapján végül újraéleszti ezt a típust egy elektromos jármű formájában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.