BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tizenöt év alatt a Superbrands címig

A dinamikusan fejlődő SPAR áruházlánc a magyar élelmiszer-kereskedelmi piac meghatározó szereplője. Az erős piaci pozíció megszerzéséhez hozzájárult, hogy a SPAR 2002-ben megvásárolta az ugyancsak osztrák BILLA lánc 14 üzletét, egy évvel később pedig 22 Kaiser’s szupermarketet.

A lakóhely közeli SPAR szupermarketek úgynevezett kényelmi boltok: döntően a mindennapi bevásárlást, a napi ellátást segítik. Átlagos eladótér-alapterületük 400–1000 négyzetméter, és megközelítőleg 10 ezer terméket forgalmaznak. A Kaiser’s szupermarketek valamivel nagyobb alapterületen, 1800-2000 négyzetméteren, 10-12 ezer árufélét kínálnak.

Az INTERSPAR áruházak több mint 30 ezer áruféleséget kínáló, 4-6 ezer négyzetméteres hipermarketek. Sajátosságuk, hogy a teljes élelmiszer-kínálat mellett iparcikkek széles választékát is nyújtják, kedvező áron. Egy helyen megtalálható minden, ami a napi és a nagybevásárláshoz is elengedhetetlen.

A korábban már több vidéki üzletet – többek között a Generál Kereskedelmi Vállalat üzleteit, az MPH-t, valamint a Szuper-Közért Vállalatot – magába olvasztó SPAR Magyarország Kft. a legjelentősebb hazai élelmiszer-kereskedelmi hálózatok közé emelkedett. A fejlődés, a piaci terjeszkedés rendkívül dinamikus. A SPAR minden évben 15-20 szupermarketet és 3-5 INTERSPAR hipermarket áruházat létesít, ezekben több mint harmincezerféle árucikkből válogathatnak a vásárlók.

A SPAR csoport center management tevékenységet is végez, ennek keretében üzemelteti az 1997-ben megnyitott Europark bevásárlóközpontot és a Batthyány téri vásárcsarnokot. A világörökség részévé nyilvánított területen lévő, műemléki védettséget élvező Batthyány téri vásárcsarnok felújítására 2003-ban több mint egymilliárd forintot fordított a cég. A SPAR a legnagyobb magyarországi beszerzési társulás, a METSPA tagja. 2004-ben összesen 448,422 milliárd forint forgalmat bonyolítottak. A jelenleg 168 üzlettel rendelkező SPAR-hálózatban 125 SPAR szupermarket, 22 Kaiser’s szupermarket és 21 INTERSPAR hipermarket működik, ezek évente 100 millió vevőt szolgálnak ki.

A SPAR-t 1932-ben alapította a hollandiai Zoetermeerben Adriaan van Well kereskedő. A cég kezdettől fogva önálló nagy- és kiskereskedők egységes hálózatba szerveződött szabad társulásaként működik. A központi koordinációs felada-tokat az amszterdami SPAR-központ látja el.

Különböző országok egymástól független kereskedelmi vállalatainak szövetsége a SPAR, amelynek vezérgondolata: „Egyetértő együttműködés által mindenki folyamatosan profitáljon.” A jelmondat holland szavainak kezdőbetűi a DE SPAR betűszót adják ki, amely fenyőt jelent, ezért lett a cég jelképe a fenyő.

Az 1950-es években gyorsan elterjedt a lánc, előbb Európában, majd a többi kontinensen is. A SPAR nemzetközi áruházlánc jelenleg öt kontinens 35 országában működik, több mint 18 ezer különféle egységgel, s több mint hatmillió négyzetméternyi eladótérrel. Ezzel a SPAR a világ legnagyobb olyan önkéntes alapon szerveződött kereskedelmi lánca, amely ugyanazon a néven és egységes logóval, de nem multinacionális alapon tevékenykedik. Olyan egzotikus helyeken is van SPAR áruház, mint Mauritius, India, Dél-Afrika vagy Kína.

Az osztrák SPAR-t 1954-ben alapította Kufsteinben Hans F. Reisch, majd tíz nagykereskedelmi vállalat egyesülésével 1970-ben létrehozták a SPAR Ausztria Rt.-t. 1990-ben alakult SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft., közvetlenül az után, hogy létrejött anyacége, az ASPIAG (Austria SPAR International AG), amelynek irányításával épült ki a SPAR-hálózat Magyarországon, Szlovéniában, Olasz-, Cseh- és Horvátországban.

Az első SPAR szupermarket Tatán nyílt meg, s a fejlődés azóta töretlen. A Budapesti Közért privatizációja keretében sikerült az 1990-es évek elején több üzletet megvásárolni a fővárosban, ezzel egy időben megindult a SPAR szupermarketek terjeszkedése előbb Komárom és Esztergom környékén, később Pécsett. 1995-ben Győrben nyílt meg az első INTERSPAR. Azóta saját építésű üzletekkel, akvizíciókkal és zöldmezős beruházásokkal folytatja expanzióját a cég.

A SPAR-t nemcsak a vásárlók, hanem szakmai körök is nagyra értékelik. Tavaly – Magyarország legjobb kiskereskedelmi vállalkozásaként – elnyerte az Arany Tallér Díjat, a kereskedelmi Oscart. Az elismerést azért kapta a SPAR Magyarország Kft., mert az elmúlt 15 évben folyamatosan magas színvonalon, tisztességes üzlet- és árpolitikát folytatott.

A közelmúltban pedig elnyerte a Magyarország vezető már-káinak adományozott Superbrands címet is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.