BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Polarizálódik az óra- és ékszerpiac

A várakozások ellenére nem szűkült az óra- és ékszerpiac ebben az évben. Pontosabban, csak a 25 ezer forintnál olcsóbb termékek forgalma csökkent, igaz, ebben a szegmensben 25-30 százalékos visszaesést tapasztaltak a kereskedők, akik szerint a magasabb árkategóriákban egyre nagyobb arányú a keresletnövekedés.

A 25 ezer forintnál eggyel magasabb árkategóriában – úgy 100 ezer forintig – folyamatosan növelik piaci részesedésüket a nagy divatmárkák neve alatt készülő órák – mondta el lapunknak Czipper János, az egyebek mellett a TAG Heuer, a Hamilton, a Frédérique Constant időmérőket importáló Chrono Kft. ügyvezetője. Így például a Guess, a Mexx, a Kenneth Cole, az Armani órák eladásbővülése arra késztette a japán gyártókat, hogy termékpalettájuk fejlesztésével márkanevüket magasabbra, a felső középkategóriába pozicionálják.

Néhány év múlva nem lesz – mai áron számítva – 50 ezer forintnál olcsóbb Seiko. Így az alsó árszegmensben a Lorust kínálják majd, a 20–50 ezer forintos sávot a Pulsarnak tartják fenn, a felső vég pedig a Seiko Spring Drive márkáé lesz, amelynek már ma is van 1,5 millió forintos modellje – mondta el Lichtenberger Attila, a Seiko magyarországi képviseletének vezetője. Érdekességként hozzáfűzi: a négyezer euró fölötti árszegmensben a Spring Drive forgalma kiugróan magas Kínában, ahol a Seiko jelentős piaci terjeszkedést tervez. Magyarországon a napokban kerül a boltokba a márka új sportórasorozata, a vitorlázók számára tervezett Velatura, amely szintén azt az irányt mutatja, ami felé a márka halad. A középkategóriás japán cég ugyanis egyre följebb pozicionálja magát.

A csoport említett három márkája háromnegyed év alatt a tavalyi azonos időszakban elérthez képest öt százalékkal növelte a forgalmát. Ez különösen annak köszönhető, hogy a 100–400 ezer forint közti ársávban nem csökkent a forgalom, bár – tette hozzá Lichtenberger Attila – jelentős forgalombővülésről sem lehet beszélni. Az e fölötti és a luxusszegmensben viszont igen. A tavaly piacra került kilencféle modellből álló Spring Drive-családból a gyár által elvárt mennyiség kétszerese kelt el. A forgalombővülés azt eredményezte, hogy a képviselet emelhette 150 kiskereskedő partnere árrését, hiszen a nagyobb rendelésállomány révén jobb kondí-ciókkal szállít a gyár.

Különbséget kell tenni az utcára nyíló üzletek és a bevásárlóközpontokban lévők között – mondja a piacról szólva Lichtenberger Attila. A plázák ugyanis szezonérzékenyebbek. Noha egy időben úgy tűnt, lejárt a szakemberek által vezetett családi vállalkozások ideje, manapság a fogyasztók kezdenek visszaszokni a szaküzletekbe a szuper- és hipermarketek helyett. Másrészt az elsősorban javításból élő klasszikus órásboltok – amelyek nem fejlesztettek, illetve nem bővítették a tevékenységi körüket – néhány év múlva akár nagyobb számban is eljuthatnak oda, hogy be kell zárniuk. Ez különösen a kisebb települések üzleteire érvényes.

Magyarországon a luxusóra-értékesítés a Vörösmarty tér (La Boutique Suisse), a Váci utca (Orex) és a Kristóf tér (Watch de Luxe) által határolt háztömbben összpontosul. A Kristóf tér ugyanakkor kezd afféle ékszertérré válni, hiszen egymás mellett három üzletben is kaphatók márkás darabok. A Thomas Sabo és a Nomination szaküzlet szomszédságában lévő – egyébként óraszalonnak indult – Watch de Luxe (WDL) a Piaget ékszerek mellett már Pomellato kollekciót is tart. A WDL Kft. ugyanis a nyáron elnyerte Európa negyedik legnagyobb forgalmú ékszermárkájának a képviseleti jogát. „Ezáltal, valamint annak köszönhetően, hogy a közelmúltban megkaptuk egy igazi svájci óramanufaktúra, a Jaeger LeCoultre termékeinek a forgalmazási jogát, kiegyensúlyozottabb lett a kínálatunk” – mondta Szerb Gábor, a társaság társtulajdonosa. Magyarázatul hozzáfűzte: talán hét-nyolc olyan kis szériás manufaktúra van, amely az óra minden alkatrészét maga állítja elő. „Ami a forgalmat illeti, az idei év igen hektikus: az egyik hónapban alig haladtuk meg a bázist, a másikban kétszer anynyit adtunk el, mint egy évvel korábban. Egészében igen jó ez az esztendő, és különösen az október okozott kellemes meglepetést” – foglalta össze Szerb Gábor. Márkáik közül különösen a Breitling, a Cartier, a TAG Heuer és a Panerai forgalma ugrott meg, s ez azt is jelenti, hogy az 500 ezer forint fölötti árkategória iránt különösen nő a kereslet.

Hazánkban ugyan minden piaci szereplő féltékenyen őrzi a forgalmi adatait, de több cég megerősítette: egyre bővül a luxusórák iránti kereslet.

A piacvezető Orex Óra-ékszer Kereskedőház Zrt. vezérigazgatója, Oláh Gabriella például elmondta, az elmúlt évük igen jó volt, és az idén sem lehet okuk panaszra: mind az óra-, mind az ékszerforgalom nőtt, és különösen az októberi számok haladják meg nagymértékben a bázist. Az értékesítési számok azt mutatják, hogy a vásárlók jól fogadják az évente több alkalommal megjelenő ékszerkatalógusokat, amelyek között volt olyan, amely kizárólag az ezüst ékszerek kínálatát mutatta be. Az árukészlet nagy részének beszerzése az anyacéggel, az osztrák Dorotheummal közösen történik, de azért megmaradtak a régi magyar beszállítók is.



Terjedőben a Hamis luxuscikkek magyarországon

Hamis órákat szinte mindenhol kínálnak Magyarországon. Külföldi szerverek sokaságán hirdetik offshore cégek a legnagyobb svájci óramárkák másolatait. Az eredeti modellekhez hasonló darabokat az egyik ilyen honlap tizedével, huszadával olcsóbban, 240–280 dollárért kínálja; a hitelkártyával való fizetés után csomagban szállítanak.

A jórészt Kínában gyártott hamisítványok között van nagyon olcsó is: luxusóra-másolathoz akár 50 dollárért is hozzá lehet jutni, de ezekkel több gond lehet, mint bármilyen névtelen időjelzővel. A belvárost ugyanakkor táskás emberek járják, akik valamilyen mesével kínálják az eredeti áraknál nem jelentősen olcsóbb hamisított luxusórákat, így nem válnak gyanússá.

Ezek a darabok kitűnő másolatai az eredeti gyártmányoknak: a tok, a számlap, a szerkezet megtévesztésig hasonlít az eredetihez, így műszaki szempontból megérnek akár 80 ezer forintot is, az eredeti árának a tizedét.

Az órák mellett már megjelentek a piacon a Dupont, Mont Blanc tollak, öngyújtók és egyéb luxuscikkek másolatai is, ezeket szintén az interneten kínálják.

A tisztességes kereskedők dolgát az is nehezíti, hogy minden karácsony előtt egy külföldi cég óravásárokat rendez a nagyobb városokban, ahol mondjuk egy 30 ezer forint értékű órát 70 ezerre áraz, majd akciósként eladja 35 ezerért.

Többnyire olyanokat, amelyeket a magyar kereskedők nem importálnak, így a „szerencsés” vásárlónak – alkatrész híján – esélye sincs a javíttatásra.

A jórészt Kínában gyártott hamisítványok között van nagyon olcsó is: luxusóra-másolathoz akár 50 dollárért is hozzá lehet jutni, de ezekkel több gond lehet, mint bármilyen névtelen időjelzővel. A belvárost ugyanakkor táskás emberek járják, akik valamilyen mesével kínálják az eredeti áraknál nem jelentősen olcsóbb hamisított luxusórákat, így nem válnak gyanússá.

Ezek a darabok kitűnő másolatai az eredeti gyártmányoknak: a tok, a számlap, a szerkezet megtévesztésig hasonlít az eredetihez, így műszaki szempontból megérnek akár 80 ezer forintot is, az eredeti árának a tizedét.

Az órák mellett már megjelentek a piacon a Dupont, Mont Blanc tollak, öngyújtók és egyéb luxuscikkek másolatai is, ezeket szintén az interneten kínálják.

A tisztességes kereskedők dolgát az is nehezíti, hogy minden karácsony előtt egy külföldi cég óravásárokat rendez a nagyobb városokban, ahol mondjuk egy 30 ezer forint értékű órát 70 ezerre áraz, majd akciósként eladja 35 ezerért.

Többnyire olyanokat, amelyeket a magyar kereskedők nem importálnak, így a „szerencsés” vásárlónak – alkatrész híján – esélye sincs a javíttatásra.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.