- Ön több éve fővédnöke a magyar agrártermékeket népszerűsítő Coop Rallynak. Miért támogatja e kezdeményezést?
- A fővédnökség lehetne akár távolságtartó, udvarias gesztus is – jómagam azonban nem így értelmezem. A kooperáció, az öszszefogás, a szövetkezés számomra évtizedek óta az emberek önkéntes és saját maguk irányította együttes fellépését jelenti. Pragmatikus elszántságot testesít meg számomra az, hogy egyre többen ismerik fel: hasznuk van abból, ha erejüket megsokszorozva, nem egyedül akarnak boldogulni, hanem közösen, ki-ki a maga legjobb erényeivel erősíti a közösséget. Az Európai Unió egyik legfontosabb üzenete éppen erről az összefogásról szól. Ezért mondhatom el, mindent támogatok, ami összefogást jelent. A Coop Rally a nevével és tartalmával is a szövetkezés egyre növekvő erejét jelzi.
- Miért tartja fontosnak, hogy a hazai termelők és feldolgozók szorosabb kapcsolatot alakítsanak ki a magyar tulajdonú kereskedelmi hálózatokkal?
- Az összefogással a hazai termelők és feldolgozók nagyon egyszerű adottságot kezelhetnek értékként. Ez nem egyéb, mint az, hogy a magyar tulajdonú kereskedelmi hálózatokban dolgozókkal a szó igazi és átvitt értelmében is egy nyelvet beszélnek. Olyan adottság ez, amelyet figyelmen kívül hagyni vétek lenne. A magyar láncok a hazai gazdaság minden rezdülését érzékelik, és ez komoly piaci előnyt is jelenthet. Vagyis, ahogy az éremnek két oldala van, a kölcsönös előnyökhöz is két fél kell. Azt látom, a kereskedők és a gazdák elégedettek a hazai szereplők közötti minőségi összefogással. Ha valamivel elégedett lehetek, az éppen az, hogy ebben a helyzetben a szereplők maguk döntenek és a „magyar–magyar” együttműködés a lakosság, a vásárlók javát szolgálja.
- A Coop csoport ma több mint kilencven százalékban hazai előállítású termékeket forgalmaz. Milyen arányt ítélne elfogadhatónak a többi áruházláncban?
- Fontos mutatónak tartom, hogy egy kereskedelmi szervezet ilyen nagy arányban látja el a vásárlóit kiváló minőségű magyar termékekkel. És nem utolsósorban hangsúlyozom, a hagyományos magyar agrárpiaci termékek igenis európai színvonalat, minőséget jelentenek. Nem elhanyagolható az sem, hogy a termőföldtől a fogyasztó asztaláig végigkövethető e termékek előállításának folyamata, vagyis a vásárló biztonságban érzi magát, ha magyar terméket fogyaszt. A többi áruházláncra vonatkozóan nem tartom illetékesnek magam valamiféle igény, elvárás megfogalmazására. Annál is inkább nem szükséges ez, mivel maguk a külföldi tulajdonú kereskedő szervezetek jelentős vásárlói vonzerőként hirdetik, hol és milyen magyar termékeket forgalmaznak.
- Az agrártárcának milyen eszközei vannak ahhoz, hogy a magyar élelmiszerek belpiaci pozíciói javuljanak?
- A „belpiaci” megfogalmazás helyett talán a piacra jutás a megfelelőbb kifejezés. Minden lehetséges közösségi és hazai erőforrást igyekszünk mozgósítani annak érdekében, hogy javuljanak a magyar élelmiszerek pozíciói. Bármilyen távolinak is látszik első pillantásra ez a képzettársítás, a hazai – pontosabban a vidéki – turizmus fellendítésével is erősödhet az élelmiszerpiac. Így például az Új Magyarország vidékfejlesztési tervvel, a turizmus fejlesztésére fordítható pályázati milliárdok révén támogathatók a magyar termékek. Emellett csak jelzésként említem a vásárokat, bemutatókat, fesztiválokat. Szakmai és szervezői háttérmunkánk minősítését pedig bízzuk a nagyközönségre…
- Várható-e, hogy a minisztérium tovább szigorítja az élelmiszerimport ellenőrzését?
- Az élelmiszerimport ellenőrzésének szigorításával körültekintően kell bánnunk. Nem engedhetünk abból a kötelezettségünkből, hogy védjük a magyar emberek egészségét az élelmiszer-biztonság követelményeinek betartásával és betartatásával. Ellenőrző és feltáró munkánk eredményeit a közvélemény ismeri. Komoly kihívás számunkra a közösségi szabályozás, a belső határok megszűnése. E feladatnak is megfelelünk, ám módszereinket, eszközeinket, ismereteinket szakadatlanul fejlesztenünk kell. És együtt kell működnünk hazai és külföldi szervezetekkel – utalok például a kétes eredetű borszállítmányok ellenőrzésére. Ezt a munkát a vámhatóságokkal együtt végezzük.
- Az agrárgazdaság milyen külkereskedelmi (export-import) eredményt érhet el 2008-ban? Milyen teljesítménnyel lenne elégedett a következő években?
- Az idei export-import várakozásokkal kapcsolatban csak annyit mondok, várjuk meg az év végét. A beszédes számok láttán talán már a miniszteri értékelésre sem lesz szükség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.