BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Érettebbé váltak a hazai vevők

A magyar fogyasztói szokások változásán belül két szembeszökő trend is mutatja, hogy a hazai vásárlók egyre érettebb fogyasztókká válnak – állapította meg Murányi László, a Co-op Hungary Zrt. vezérigazgatója. Egyfelől a választáskor a termékek minősége egyre fontosabb szempontnak minősül, másfelől a vevőkben tisztább kép alakul ki a kereskedelmi csatornák közötti különbségekről. Vagyis hiába csökken a hazai forgalom, a fogyasztók nem fordulnak az olcsóbb termékek felé, legalábbis a Coop boltjaiban megfordulók közül.

Az látható, hogy a vásárlói kosarakon belül egyre nagyobb arányt képviselnek az alapvető élelmiszerek. A magyar fogyasztók továbbra is ártudatosak, de az ár és a minőség szerepe összekapcsolódott a gondolkodásukban. Feltehetőleg az idei élelmiszerbotrányok is közrejátszottak abban, hogy az emberek hajlandók többet fizetni a hagyományos, vagyis már bizonyítottan jó minőségű termékekért. Jó példa erre, hogy az idén a magyar eredetű húsvéti sonkák iránti kereslet jóval magasabb volt a tavalyinál, pedig a választék továbbra is tartalmazta a jóval olcsóbb külföldi termékeket. A Coop boltjaiban az is tapasztalható, hogy a fogyasztók ma már kifejezetten fenntartással kezelik a nagyon olcsó árukat – fejtette ki a vezérigazgató.

A felmérések szerint a vásárlók átlagosan öt-hat kiskereskedelmi üzlettípust is rendszeresen látogatnak, de ezek közül az egyiket kiugró arányban. Vagyis viszonylag lojálisak maradnak a kiválasztott üzlettípushoz, de felismerték azt is, hogy a különböző csatornák eltérő vásárlási élményt nyújtanak, azoknak megvannak a maguk kihasználható előnyei és elkerülhető hátrányai egyaránt. Valószínűleg e két trend erősödése jövőre is megfigyelhető lesz a vásárlói szokások alakulásában. Bár a globális pénzügyi válság miatt nehéz pontos becslést adni, az optimistább előrejelzések szerint jövőre enyhén emelkedhetnek a hazai reálbérek, vagyis a kiskereskedelmi fogyasztás is bővülhet – véli Murányi László.

A Coop saját márkás termékcsaládját e változások szem előtt tartásával fejlesztik: az idén a Coop lánc forgalmának már 20 százalékát tették ki a saját égisz alatt értékesített cikkek. Ez az arány meghaladja a hazai üzletláncok saját márkás termékeinek 16 százalékos, teljes forgalmon belüli átlagát. A coopos termékcsalád jövő év végére akár 800 tagúra bővülhet, az újabb cikkekkel elsősorban az egészségesebb étkezést előnyben részesítő vásárlókat célozzák meg. Az igazgató hangsúlyozta: ezek nem bioélelmiszerek, de a szokásosnál alacsonyabb lesz például a só-, a tartósítószer- és az adalékanyag-tartalmuk. A fontos információkat a csomagolásokon részletesen fel is tüntetik majd.

A csoport a két évvel ezelőtt rögzített stratégiájában már számolt a diszkontláncok hazai előretörésével. Az új szereplők belépésének hatásaira főként három üzletpolitikai elem kiigazításával válaszolnak. Az első ilyen a boltok választékának és a termékek ár-minőség arányának folyamatos optimalizálása. Emellett kiemelten fontosnak tartják a saját márkás cikkeket és az akciós értékesítés helyes menedzselését is. Utóbbi szerepe azért fontos, mert a kiskereskedelmi fogalom döntő hányada ma már az akciók keretében bonyolódik le.

Az üzletlánc számára kedvező, hogy a fogyasztók egyre tudatosabban keresik a hazai termékeket. Ezek körébe a cég a Magyarországon, magyar munkaerővel, hazai alapanyagokból előállított árukat sorolja, még akkor is, ha a tevékenység mögött álló társaság esetleg külföldi tulajdonban van. A Coop kínálatának kilencven százaléka ilyen típusú árukból áll. Ebből kiindulva nem tűnik teljesíthetetlennek, hogy a Coop nem csupán vidéken, hanem a kiskereskedelmi láncoknak erősebb versenyterepet jelentő nagyobb városokban és Budapesten is tartsa a lépést a külföldi kihívókkal – hangsúlyozta a vezérigazgató.

Stabilan az élen

Gyenge fogyasztási kedv mellett 14,3 százalékkal növelte forgalmát a Coop az első fél évben, szemben a 8,9-es kiskereskedelmi átlaggal. A társaság – mint a legrégebbi, tradicionális magyar üzletlánc – 95 ezer hazai előállítású terméket forgalmaz, és ezek több mint 90 százalékos részarányt képviselnek a kínálatában.

A több mint harmincezer munkavállalót foglalkoztató felelős cég célja továbbra is az, hogy kereskedelmi oldalról erősítse a hazai termékeket, így a beszállítókkal közösen aknázhassa ki a forgalmazási előnyöket.

A több mint harmincezer munkavállalót foglalkoztató felelős cég célja továbbra is az, hogy kereskedelmi oldalról erősítse a hazai termékeket, így a beszállítókkal közösen aknázhassa ki a forgalmazási előnyöket.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.