A hír, hogy a kormány esetleg foglalkozik a regisztrációs adó eltörlésével azért állította meg a válság által erősen sújtott újautó-piacot, mert a vásárlók azt gondolják: ha csökkentik és/vagy eltörlik az adót, olcsóbb lesz az autó, majd akkor vesznek.
Az újautó piacon azonban más törvényszerűségek uralkodnak. A fogyasztói ár alapja a gyár szállítói ára, a helyi költségvetési teher, valamint a kereskedő árrése. A gyárak azonban minden országba más-más áron szállítanak. Ha magas a helyi adószint - mint Magyarország és Dánia esetében - a gyári ár alacsonyabb, hogy versenyképes maradjon a termék a helyi piacon. Ám ha az adó csökken, rögtön emelkedik a gyári ár.
A márkakereskedők egyhangúan azt mondják, hogy ne akarjunk úgy járni, mint Románia, amely tavaly eltörölte a regisztrációs adót, és most úgy néz ki: Európa roncstemetőjévé válik az ország.
Az új kocsik forgalma pedig egy év alatt 315 ezerről 258 ezerre esett, pedig ott nincs is megszorító csomag. Nem is csoda, hogy a Dacia autógyár komoly bajba került. Másrészt az sem mellékes - mondják - ha tovább könnyítenénk a használtkocsi importot, a pénz a külföldi kereskedők zsebébe vándorolna, míg a hazaiak a legnagyobb nehézségek árán tudják törleszteni beruházási hiteleiket.
Részletek a hétfői Világgazdaságban
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.