A GVH 2008 októberében indított vizsgálatot a Penny Market ellen. A cég 2008. augusztus 3. és augusztus 31. között a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, 2008. szeptember 1. és október 11. között pedig tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). 2008. szeptember 1-jén lépett ugyanis hatályba a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény, addig a hasonló ügyekben a versenytörvény előírásai voltak irányadóak.
A GVH megállapította, több esetben a fogyasztóknak a boltokban többet kellett fizetniük az akciós újságban, a plakátokon vagy a nyomtatott sajtóban meghirdetett akciós áraknál. Egyes üzletek adott esetben önkényesen kezdhették, illetve fejezhették be a meghirdetett akciós árak alkalmazását. Emiatt a kiskereskedelmi vállalkozás 100 millió forint bírságot kapott. A GVH enyhítő körülményt nem talált.
Ez az első alkalom, hogy a Gazdasági Versenyhivatal kettős jogalapon hozta meg döntését. A Penny Markettel kapcsolatos határozat részben már a tisztességtelen piaci magatartásról szóló irányelv átültetését szolgáló törvény rendelkezései alapján született meg. Ugyanakkor – éppen mert még nem vált gyakorlattá ennek alkalmazása – egyelőre nem lehet tudni, hogyan változnak a versenyhivatal döntései az uniós jogszabály átültetése nyomán – mondta el Balogh Virág, a GVH fogyasztóvédelmi irodájának vezetője.
A jogszabály-változástól függetlenül érzékelhető tendencia a nagy-kiskereskedelmi szektorban, hogy a vállalatok nagyobb gondot fordítanak a hasonló problémák kiküszöbölésére, mint korábban, vagyis a verseny szempontjából javul a helyzet. Mint mondta, ebben az esetben a valótlan árfeltüntetés klasszikus esetéről van szó, amelyet a jogszabályok eddig is tiltottak. A szakértő szerint mivel számos termék esetében bizonyosodott be, hogy a cég megtévesztette akciós újságaival a fogyasztókat, a jogsértés jelentős.
A széles elterjedtség és a hosszú időtartam igazolja, hogy nem tekinthető nyomdahibának a tévedés, hanem rendszerszintű szabálytalanságról van szó. Ami az egységes árszabás követelményét illeti, általános előírás nem adható ezzel kapcsolatban, a Hivatal azt vizsgálja, milyen fogyasztói körhöz jut el az akciós újság és ehhez képest mennyire megtévesztő a hirdetés. Ha az akciókat tartalmazó prospektusok központilag és nem regionális alapon készülnek, elvárható, hogy a fogyasztók az adott áruházlánc minden tagja esetében az ott feltüntetett árakat találják a boltokban.
A Penny Market nem ért egyet a döntéssel és azt több ponton kifogásolja. A reklámújságokban és a boltokban található árak közötti eltéréseket a cég kommunikációs osztálya azzal indokolta: a vizsgált időszakban új kasszarendszert vezettek be a vásárlók még magasabb színvonalon történő kiszolgálása érdekében. A rendszer átállítása során nem várt problémák is felmerültek, így előfordult, hogy egyes kivételes esetekben egy adott üzletben az akciós árak beállítása néhány órás késéssel történt csak meg. Mint fogalmaznak, a felmerült problémákat minden esetben a lehető legrövidebb idő alatt elhárítottuk.
Így semmiképpen sem tudnak egyetérteni azzal a megállapítással, hogy a marketing stratégiájukban található hibáról lett volna szó. Mint írják, stratégiájuk egyik legfontosabb eleme, hogy a vásárlók minden esetben a meghirdetett áron jussanak hozzá a termékekhez.
Arra a kérdésre, hogyan készültek fel a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló uniós jogszabály bevezetésére, a Penny Market úgy válaszolt: a korábbi vizsgálatok során gyakorlatukban érdemi kifogást nem találtak, sőt egy korábbi határozatában maga a GVH emelte ki, hogy akciótartási gyakorlatuk jó, az árakat megfelelően kezeljük – (összehasonlításul lásd a lenti áblázatot).
Más nagy áruházláncokhoz hasonlóan a Penny Marketet is megbírságolták már korábban. Arra a kérdésre, hogy vajon a bírságok valóban visszatartó erejűek-e, Balogh Virág úgy fogalmazott: a GHV a vonatkozó jogszabályt alkalmazza, amely kimondja, hogy a büntetés maximális összege az adott cég éves nettó árbevételének tíz százaléka. A Versenyhivatal bírságoláskor figyelembe veszi a jogsértés súlyát és azt is, ha ismételt jogsértésről van szó.
Az irodavezető szerint pozitívumnak tekinthető az a tény, hogy a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló irányelv hazai jogrendbe építése nem hozott lényegi változást ezen a téren, mert ez azt mutatja, hogy a magyarországi joggyakorlat a korábbiakban is megfelelt a tisztességtelen kereskedelmi irányelv által célul tűzött magas szintű fogyasztóvédelmi szabályozás követelményének.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.