BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Repülőgépkatasztrófa: Céges topvezetők is a fedélzeten voltak

A francia Michelin latin-amerikai vezérigazgatója, a német Thyssen-Krupp brazil leányvállalatának a vezetője, valamint a norvég StatoilHydro három alkalmazottja is a fedélzetén volt az Air France hétfő hajnalban az Atlanti-óceán felett eltűnt, Rio De Janeiróból Párizsba tartó 447-es járatának.

Más cégvezetőkről egyelőre nem tudni, a francia légitársaság utaslistája alapján viszont biztosan tudható: négy magyar állampolgár, két felnőtt és két gyerek is a repülőgépen tartózkodott. A gépen utazott egy-egy családtagjával együtt egy francia kereskedelmi cég kilenc üzletkötője is, ők kimagasló teljesítményükért kapták jutalomként a brazíliai utat.

Legutóbb április 16-án vizsgálták át a négy évvel ezelőtt szolgálatba állított Airbus A330-200-as gépet, amelyen akkor semmiféle komoly rendellenességet nem találtak – közölte a páneurópai gyártó. Iparági megfigyelők szerint a tragédia nyomán lassulhat a társaságnál az új járművek átadása, mivel ilyenkor kettőzött energiát fordítanak a műszaki ellenőrzésre.

A késedelmes átadás lassíthatja a vételár kifizetését, tehát a bevétel is később gyarapszik, miközben a biztonság fokozása miatt pluszköltségek keletkezhetnek. Az amúgy is a kereslet visszaesését megélő gyártó cég anyagi helyzete tehát saját hibáján kívül rosszabbodhat a következő hónapokban.

A tavalyi évet egyébként jól zárta a repülőgépgyártó: a 2007-ben még 446 millió eurós veszteséget elkönyvelő vállalat 2008-ról szóló jelentése 1,57 milliárdos profitról számolt be. Az Airbus tavaly rekordmennyiségű, 483 repülőgépet szállított, ezzel fő riválisa, a Boeing elé került. A válság begyűrűzését követően az Airbus megrendelései is erősen visszaestek, így a cégvezetés a nemrég indított költségcsökkentő program ellenére a profit mérséklődésére számít.


Nagyobb térképre váltás

A katasztrófa tetemes veszteséget okozhat az Air France-nak is, amely – az erkölcsi káron kívül – sok százmillió eurós kártérítési igényre is számíthat a hozzátartozóktól. Közép távon az árfolyamának sem tesz jót a tragédia – állítják elemzők. A gép fő biztosítója az AXA csoport volt, amely szintén jelentős kifizetések elé néz. Piaci becslések szerint a repülőgép értéke mintegy 100 millió euró volt. Egyes vélemények szerint a katasztrófa az egész légibiztosítási piacra is kihathat. Hírek szerint a tragédia nyomán nem zárható ki továbbá az sem, hogy elhalasztják a június 15-21 közöttre tervezett párizsi Légi Show-t.

Állami pénzt is kértek

Idén februárban lapunknak azt nyilatkozta az Airbus egyik regionális vezetője, hogy a tervekkel ellentétben nem növelik, hanem szinten tartják (havi 8,5 darab) a hosszabb távolságokra használt A330/A340-es modell kibocsátását. Az viszont már akkor biztos volt, hogy a rövid távolságokra repülő és a diszkont cégek alap modelljének számító A320-as család új tagjait késedelmesen állíthatják szolgálatba: a gazdasági válság miatt októbertől a havi 36 helyett csak 34 ilyen repülőgép összeszerelését fejezi be. 

A társaság részlegvezetője sürgette, hogy a francia államhoz hasonlóan a cég anyavállalatában, az EADS-ben tulajdonos Németország, Nagy-Britannia és Spanyolország is járuljon hozzá több milliárd euróval a repülőgép-megrendelések szinten tartásához. Párizs a közelmúltban bejelentette, ötmilliárd eurót különített el erre a célra, de a többi érdekelt állam eddig adós maradt a vállalásával.

Balesetek az Air France-nál 1970 óta

1976. június 27.: Ugandai eltérítés, a 258 utasból 7 meghalt a kiszabadítási akcióban.

1988. június 26.: Egy légi parádén felszállás közben lezuhant egy gép, 136 utasból 3 életét veszítette.

1992. január 20.: Az AF-hez tartozó Air Inter légitársaság gépe Strasbourg közelében lezuhant, a 96 fedélzeten lévőből 87 meghalt.

1994. december 24.: Algiri gépeltérítés, a 267 utas közül 3 meghalt.

1998. április 20.: Bogota közelében lezuhant egy gép, a 43 utas és a 10 fős legénység meghalt.

2000. július 25.: A Concorde felszállás után lezuhant Párizs mellett, 100 utas és 9 főnyi személyzet odaveszett, a balesetkor a házakra zuhanó gépdarabok 4 további embert öltek meg.

2005. augusztus 2.: Agy A340-300-as típusu gép a torontói leszállás után darabokra esett és kigyulladt, mind a 297 utas és a 12 fős személyzet túlélte.

Forrás: Airsafe.com

Négy éves volt a gép

Az Air France Airbus A330-200-as típusu gépe 2005 áprilisában készült, azóta 18 800 órát teljesített 2500 járaton, azóta semmiféle komolyabb meghibásodása nem volt. A gyártó cég azonnal felajánlotta, hogy szakértői bekapcsolódnak a vizsgálatba. Nyilván ők - és a még nem megtalált fekete doboz - adhatnak választ arra, hogy valójában mi történt. A doboz egyébként még több óráig jeleket ad ki a víz alól is, de ha túl mélyen van, ezek erőssége gyorsan csökken.

Ez a típus egyébként a kilencvenes évek eleje óta teljesít szolgálatot és még sohasem rögzítettek súlyosabb problémát. A repülőgép kapitánya eddig 11 000 repült órát tudhat maga mögött, ebből 1 700 órát az Airbus 330 és Airbus 340-es géptipuson repült. A két elsőtisztből az egyik 3 000 repült órával  (ebből az Airbus 330/340 géptipuson 800 órával) a másik elsőtiszt 6 600 repült órával rendelkezik ( melyből 2 600 az Airbus 330/340-es géptipuson történt)

A Concorde-katasztrófája volt az utolsó

Air France-gép legutóbb a Concorde párizsi balesetekor járt olyan szerencsétlenül, hogy több, mint száz ember vesztette életét. A légitársaság történetében azonban a mostani volt a legnagyobb áldozattal járó esemény. Az eset a műszaki (gyártási) háttér tökéletesítésén kívül légiirányítási kérdéseket is felvet. A Reuters értesülései szerint egyébként utasszállító gép utoljára villámcsapás miatt 1962-ben zuhant le. Akkor is egy Air France-gép járt rosszul, a Boeing 707-es fedélzetén 113 ember lelte halálát.

Az A 330-200-as modell

Két hajtóműves, széles törzsű jármű, általában három osztályon 253 utast visz hosszú távú járatokon, hatótávolsága 12500 kilométer. Ha csak egyetlen osztályt alakítanak ki, akkor legfeljebb 405 ember utazhat rajta. A padozat alatt maximum 27, standard méretű nagy konténer fér el. Általában két pilóta vezeti, az utaskísérők száma az utasokétól függ. Utazó magasságban általában 0,82 csomóval halad, egyébként legfeljebb 0,86 csomó lehet a sebessége.

Legnagyobb megengedett felszállási össztömege 233 tonna, ebből 49,5 tonna lehet a rakomány. Üzemanyagtartályában 139,1 ezer liternyi anyag fér el. Ennek a tipusnak a programját 1995 novemberében inította el a gyártó, az első próbarepülés 1997 augusztus 13-án volt, az első példányt 1998 áprilisában adták át a vevőnek. A jármű egyes részeit az Airbus németországi, spanyolországi és nagy-britanniai telephelyein készítik és a dél-franciaországi Toulouse-ben szerelik össze.

Az AF 447-es járat személyzete 

Az 58 éves francia tiszt 1988 óta áll  az Air France alkalmazásában. 2007 februárja óta van képesítése az Airbus A330/A340 típusra, 11 000 órát repül, ebből 1 700 Airbus A330/A340 géptípusokon. A két francia másodpilóta 37 illetve  32 évesek és1999. illetve 2004. óta dolgoznak az  Air France-nál. Képesítésük erre a típusra 2002. április, illetve 2008. június óta van, hat illetve három ezer órát repültek ilyen gépekkel. A vezető légiutaskísérők szintén franciák, 49, 54 és 46 évesek és évtizedek óta Air France-dolgozók. Beosztottaik (6 fő) közül öt francia és egy brazil, ők 24- 44 évesek és 1996 illetve 2007 óta alkalmazottak a francia légitársaságnál.

1988. június 26.: Egy légi parádén felszállás közben lezuhant egy gép, 136 utasból 3 életét veszítette.

1992. január 20.: Az AF-hez tartozó Air Inter légitársaság gépe Strasbourg közelében lezuhant, a 96 fedélzeten lévőből 87 meghalt.

1994. december 24.: Algiri gépeltérítés, a 267 utas közül 3 meghalt.

1998. április 20.: Bogota közelében lezuhant egy gép, a 43 utas és a 10 fős legénység meghalt.

2000. július 25.: A Concorde felszállás után lezuhant Párizs mellett, 100 utas és 9 főnyi személyzet odaveszett, a balesetkor a házakra zuhanó gépdarabok 4 további embert öltek meg.

2005. augusztus 2.: Agy A340-300-as típusu gép a torontói leszállás után darabokra esett és kigyulladt, mind a 297 utas és a 12 fős személyzet túlélte.

Forrás: Airsafe.com Nagyobb légi balesetek 2009-ben január 15: a US Airways pilótája sikerrel tette le a gépet New York-nál a Hudson folyón, megmenekült a 150 utas és az 5 fős személyzet

február 12: az amerikai Buffalo-ban egy lakóházra zuhant egy gép, 50-en haltak meg

február 25: az amszterdami repülőtérnél leszállás közben lezuhant egy török gép, a 135 utas közül 9 életét veszítette, 50-en megsebesültek

május 20: az indonéz hadsereg gépe egy falura esett Java szigetén, 97-en meghaltak

Forrás: BBC -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.