BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alig nyílik új hotel Pesten

Két új szálloda is nyílik a napokban a fővárosban: a Mellow Mood Group most fejezte be a kőbányai Expo Congress Hotelt, az Uniqa pedig a First Site komplexumot a belvárosi Kossuth Lajos utcában, benne a négycsillagos Eurostars Hotellel.

A sort azonban most még nem nagyon lehet folytatni, ugyanis a fővárosban – az Ablon által fejlesztett Blaha Lujza térin kívül – csak a következő egy-két évben lesznek újabb átadások. Ez a tény ugyanúgy nem meglepő, mint az, hogy például Varsóban és más lengyel városokban elég sok fejlesztés egyszerűen megállt. Úgy tudjuk, a térségben mindenütt akadoznak a beruházások, több helyütt néhányról teljesen lemondtak, másutt a finanszírozás megszerzése okoz gondot.

A hotelek teljesítménye a kelet-közép-európai régió fővárosaiban 2008 nyara óta gyengélkedik. Ez év első negyedévben a szállodai foglaltság és az átlagos napi szobaár (ADR, average daily rate) tovább csökkent – közölte előzőleg a CB Richard Ellis üzletága. A bécsi szállodai szobák foglaltsága az első negyedévben 12,6 százalékkal volt kisebb az egy évvel korábbi szintnél. A visszaeséshez jelentősen hozzájárult a bécsi repülőtér érkezési forgalmának a múlt év azonos időszakához viszonyított 14,8 százalékos mérséklődése.

Pozsonyban, Budapesten és Prágában a szobák foglaltsága 2009 első negyedévében több mint 20 százalékkal esett vissza a múlt év első negyedévéhez képest (Pozsony –25,8 százalék, Budapest –24,1, Prága –22,9). A pozsonyi reptér utasforgalma 30 százalékkal csökkent 2009 első három hónapjában, a prágai hotelek pedig a Nagy-Britanniából és az Egyesült Államokból magáncélból érkező vendégek jelentős elmaradásáról számoltak be. Hasonlóképpen az átlagos napi szobaár mindhárom közép-európai fővárosban csökkent 2009 elején.

Budapest a második negyedévben kissé javított, de ez inkább a szezonalitásban rejlő pozitívum. Az elmúlt tizenkét hónapban viszont 32,8 százalékkal esett nálunk az egy szobára eső bevétel, ez az általános keresletcsökkenésen kívül a negyedéves időszak egészét tekintve a gyenge forinttal is magyarázható. Kedvezően hat ugyanakkor az üzletmenetre, hogy a hotellobbinak köszönhetően júliustól az alacsonyabb áfasávba kerültek a szállodák – mondta Adrian Flueck, a CBRE Hotels prágai központjának elemzője.

Ugyanilyen visszaesésről számolt be a Warsaw Business Journal című lengyel lapnak a Colliers International egyik ottani szakértője. Lengyelországban főleg a német turisták csökkenő száma miatt teljesítenek rosszul a hotelek, a szomszédos országból 23 százalékkal érkeztek kevesebben az első három hónapban 2008 azonos időszakához képest. Fellendülést hozhat a 2012-es futball Európa-bajnokság, ám csak arra hiba lenne alapozni egy beruházásnál – fűzte hozzá.

„A szállodák kevesebb látogatót tudnak elérni, akik mindemellett – akár üzleti, akár magáncélból utaznak – egyre árérzékenyebbek. A kínálat ezekben a városokban tovább nő, így a szobaárak csökkenése nem meglepő” – világított rá a CBRE Hotels vezetője. A legjelentősebb szobaáresést 2009 első negyedévében Varsóban (–21,6 százalék) és Bukarestben (–23,6) tapasztalták. Mindkét városban a nemzeti valuták jelentős mértékben gyengültek a dollárhoz és az euróhoz képest. A legnagyobb foglaltságcsökkenést a régióban Bukarestnek kellett elkönyvelnie: 2008 első negyedévéhez képest 26,4 százalékkal kevesebben foglaltak hotelszobát a román fővárosban.


Költség

A KPMG felmérése szerint régiónkban egy szálloda felépítése átlagosan 12–18 hónapot vesz igénybe – nem számolva az engedélyek beszerzésére, a tervezésre és az anyagi háttér biztosítására szánt időt.

Egy hotelszoba kialakításánál az alsó határ 51 ezer euró, míg a luxusszobák kivitelezése elérheti a 143 ezret is. A fejlesztési költségek az elmúlt években körülbelül 10 százalékkal emelkedtek.

Egy hotelszoba kialakításánál az alsó határ 51 ezer euró, míg a luxusszobák kivitelezése elérheti a 143 ezret is. A fejlesztési költségek az elmúlt években körülbelül 10 százalékkal emelkedtek. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.