BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Amerikáig érő siker

Bár még csak szeptembert írunk, Gál Imre tudja, jó évet zár a vállalata. Annak is örülhet, hogy újra teljesen magyar tulajdonba került az általa vezetett hatvanéves orosházi Alföldi Kohászati és Gépipari (AKG) Zrt.

Emlékezetesen szép esztendőnek ígérkezik 2009 Gál Imre, az orosházi Alföldi Kohászati és Gépipari Zrt. vezérigazgatója számára. A gyár ugyanis hatvanadik születésnapjára ismét teljesen magyar tulajdonba került. A jubileum fényét pedig kiváló eredményekkel is emelte, hiszen már bizonyosnak látszik, hogy az ez évi üzleti tervet, a 2,186 milliárd forint árbevételt és a 108 milliós adózatlan eredményt túlteljesíti, ami nem mindennapi fegyvertény e válságos időkben.

STRATÉGIA
A recept? Az előírások szerinti minőségi munka, előrelátás, a „több lábon állás” – sorolja a leglényegesebb, eddig legalábbis bevált összetevőket Gál Imre. Jól tudja, hiszen az elmúlt kevés híján negyven év alatt több nehéz időszakot megélt már az AKG-nél. A legutóbbit – s akkor úgy nézett ki, az utolsót – hat éve. Vészesen zsugorodott a piacuk, fájdalmasan lecsökkent a cég saját tőkéje, százmilliós veszteséget könyveltek el. Úgy tűnt, nem lesz kilábalás. Mégis tudtak fordítani ezen. Gál Imre, aki az elmúlt három évtizedben végigjárta a szamárlétrát, 2004-ben került a gyár élére. Munkatársaival összefogva, a tulajdonos támogatásával bíztak az AKG újjászületésében.
Mára egyértelmű, hogy nem csak az elszántság munkált bennük: előretekintettek, stratégiát dolgoztak ki, és nem szégyelltek kilincselni, ajánlkozni sem. Ennek eredményeként a vasúti kocsikat gyártó francia Bombardier az AKG elsőrendű üzleti partnerévé lépett elő. Természetesen a hosszú távra tervezett kapcsolat szigorú feltételeket követelt meg, így a német és a francia vasúti minősítések megszerzését. Állták, s azóta a gyakorlatban nap mint nap állják a próbát, nem engednek a színvonalból. A 170 fős dolgozói gárda 13 százaléka a minősítésben?? dolgozik. Ez az alapja annak a tekintélynek, amelyet kivívtak a vasúti járművek öntvényeinek és finomszerelvényeinek a gyártásában Franciaországtól Németországon át Lengyelországig. Gál Imre két-három havonta kocsiba ül, „túrázik egyet”, hogy tájékozódjék a partnereknél, a wroclawi vagongyárban vagy mondjuk Németországban, a siegeni vasútüzemben.

PIAC
Jó hírüknek köszönhetően a 2007-es esztendő újabb, kommersznek egyáltalán nem mondható piacot nyitott meg az orosházi társaság előtt: a francia Bombardier mellett az amerikai General Electric is a fontos üzleti partnere lett. Az öntvények piaca igazi bizalmi piac, az amerikai partner kifejezetten bekopogtatott hozzájuk, s közvetlenül adta le megrendelését. Egy teljesen új termékcsaládot fejlesztettek ki a multi részére: a gázturbina-alkatrész, a diafragma tavaly átesett a sikeres nullszérián, az idén már várhatóan komoly gazdasági eredményt hoz. A diafragmák egy részét közvetlenül Amerikába adják el, de az uniós piac is meghatározó szerepet kap. Az AKG 2004-es egymilliárd forintos forgalma és 440 milliós kivitele 2008-ban 2,4 milliárd forint árbevételre, illetve 1,3 milliárdos exportárbevételre nőtt.
A profiltisztítást végrehajtó német tulajdonos tehát a sikertörténet közepette vált meg az AKG-tól. A Ludwig Frischhut részvénycsomagját a Resonator Kft. vásárolta meg, és ezzel a társaság minősített többségű tulajdonosává vált. Gál Imre azt mondja, bár a német partner támogató, együttműködő félnek bizonyult, teljességgel lelkesítő érzés hazai kézben tudni a gyárat. Az sem közömbös szempont, hogy a volt tulajdonos alatt úgymond testidegen profilra, vízvezetékekhez kapcsolódó szerelvények, termékek előállítására kényszerültek.

A JÖVŐ
Most szalad a szekér. Még most sem érzékelik a válság kedvezőtlen, a partnerektől begyűrűző hatásait. A vezérigazgató mindenesetre számít egy kis megtorpanásra, arra, hogy a többnyire állami pénzekből finanszírozott vasútfejlesztésben előbb-utóbb bekövetkezik bizonyos visszaesés. A bankokat és a haldokló iparágat dollármilliárdokkal segítő állam rászorul a büdzsé átütemezésére, s kevesebb jut majd a vasútnak. A turbinaalkatrész-megrendelésekben is várható némi visszaesés. Ezért igyekeznek a meglévő piacokon bővíteni a szolgáltatást, illetve újabbak felé nyitni, így elsősorban szorosabb együttműködést szeretnének kialakítani a svéd Linner céggel.
Orosháza, amely a „szolnoki bevándorló” Gál Imrének már jó ideje valódi otthona, sokat profitál a gyárból. Azon túlmenően, hogy 2,8 százalékban tulajdonosa, a cég – mint az egyik legnagyobb adófizető – jelentős bevétellel gyarapítja. Az AKG belefolyik a városszépítésbe, például kandeláberekkel csinosítja a települést. És neveli az utánpótlást, a jövő szakembereit. A vezérigazgató különösen fontosnak tartja az itthon sajnos már haldokló szakmakultúra fenntartását s továbbvitelét. Merthogy bizonyos abban: a kohászatnak és az AKG-nak van jövője.

Gál Imre (59)
Az érettségi után az akkori NDK-ba ment finomforgácsolónak, majd hazatérvén a Tiszamenti Vegyiművek műszaki fejlesztési osztályán dolgozott, ahol „mindent megcsinált, amit más nem akart”. Az AKG-nál 1972-ben anyaggazdálkodóként kezdte. Időközben pénzügyi és számviteli, majd külkereskedelmi és üzleti menedzseri diplomát szerzett. 2004-ben lett az AKG vezérigazgatója. Három fia, egy lánya és három fiúunokája van. A kikapcsolódást szarvasi üdülője csendjében találja meg.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.