BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felelős vasúti közlekedés

„A jövő vasútja Európában nem a nemzeti, hanem a nemzetközi orientáltságú vasút. Megteremtéséhez elengedhetetlenül fontos a sikeres együttműködés és a nemzeti biztonsági hatóságok közötti bizalom megléte. A Budapesten megtartott első európai vasútbiztonsági konferencia alkalmat teremtett arra, hogy ennek érdekében kapcsolatot tudjunk létesíteni” – mondta a tanácskozást értékelve Ralf Schweinsberg, a Német Vasúti Hatóság elnökhelyettese.

Horváth Zsolt Csaba, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnökének kezdeményezésére a közelmúltban először tanácskoztak a közösség vasútbiztonsági eljárásairól az európai vasúti szervezetek és vasúti hatóságok vezető képviselői. A vasúti szabályozás jelenleg ugyanis országonként eltérő, ez az engedélyezési és a vasútbiztonsági eljárásokra egyaránt vonatkozik. A magyar kezdeményezésnek az volt a célja, hogy a különböző szokások, hagyományok alapján Európa-szerte élő előírások megismerése révén lehetővé váljon a vasúti közle-kedés szabályozásának uniós szintű egységesítése, a közösségen belüli kötött pályás személyszállítás és árufuvarozás feltételeinek javítása, biztonságának növelése. A kezdeményezés annyira szokatlan volt, hogy csak nagyon sok munkával és meggyőzéssel lehetett elérni, hogy tíz uniós ország és Svájc vasúti hatóságainak vezetői részt vegyenek a megbeszélésen.

Először annak megfogalmazására van szükség, hogy merre akarunk Európában haladni – magyarázta Rémy Dayez, a Francia Vasúti Hatóság biztonsági és interoperabilitási osztályának vezetője. Nagyon sok – különösen szomszédos országok közötti – közös munka és együttműködés áll még előttünk. Ezek között említette, hogy beindítottunk bizonyos „kölcsönös elfogadási mechanizmusokat” is egyes országok között.

Az európai közlekedésfejlesztési célkitűzések alapvető jelszava az interoperabilitás, ez azt jelenti, hogy a vasúti rendszerek egységesek, és így a közúti közlekedéshez hasonlóan szabadon átjárhatók. Egy egységes piacon Európában a szerelvények nem állhatnak meg a 27 tagország határán, a vasutasok nem tanulhatnak meg országonként különböző biztonsági és egyéb előírásokat. Fontos, hogy ez az egységesítési munka minél hamarabb lebonyolódjék, annál is inkább, mert tudomásul kell vennünk, hogy versenyben vagyunk. Ezért is választotta előadása témájának Marcel Verslype, az Európai Vasúti Ügynökség ügyvezető igazgatója az európai interoperabilitás megvalósításának a kérdéseit, különös tekintettel a vasútbiztonságra.

A konferenciát végigkísérte az a gondolat, hogy a biztonságos és működőképes vasút feltételeit úgy kell Európában garantálni, hogy az lehetővé tegye a szabad versenyt. A tanácskozáson egyebek között ismertették a brit, a francia, a német, az olasz vasúti hatósági eljárásrendszert, a cseh és az angol járműjavítási és -fenntartási tanúsítások tapasztalatait. A magyar biztonsági hatóság a vasúti járművek műszaki felügyeletével összefüggő stratégiájáról számolt be.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság meggyőződése, hogy a biztonsági tanúsítások és engedélyezési eljárások területén az európai hatóságoknak folytatniuk kell együttműködésük szorosabbra fűzését, hogy a vasút jobban szolgálja a közösség gazdasági, fenntarthatósági és versenyképességi céljait. Ha pénzügyi lehetőségeik megengedik, a következő években is megszervezik a tanácskozást, és létrehoznak egy fórumot is a biztonsági hatóságok számára. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.