Június közepére lezárult a csoport átvilágítása is, és három – egy informatikai fejlesztési, egy szervezet-ésszerűsítési és egy vontatási – projekt indulhatott be. Informatikára az idén és jövőre is egy-egy milliárd forintot költ a cég, amely a napokban adta át 7,5 millió euróból elkészült kürtösi logisztikai központját.
Az önálló vontatási kapacitás kiépítéséről már megírtuk, hogy a társaság megelégedne kisebb mozdonyparkkal is, ha igényei szerinti vontatási és pályaszolgáltatásokat kapna. „Szerelvényeink óránként 16 kilométert tehetnek csak meg a hazai síneken. Már az is jelentős megtakarítást ígér, ha az óránkénti sebesség 25 kilométerre nőne” – mondta Kovács Imre, aki a jövő héten tárgyal a mozdonyokat bérbeadó MÁV-Trakció Zrt.-vel és a MÁV Zrt. pályavasút-üzletágával. A mozdonybeszerzés fő forrása az az évi 8,7 milliárd forintos fejlesztés, amelyre öt évre vállalt kötelezettséget a tulajdonos Rail Cargo Austria. Tizenkilenc osztrák Taurust már megvett a MÁV Cargo, ebből 11 üzembe is állt. 2011–12-re 60-70 mozdonya lenne, de nem biztos, hogy mind saját tulajdonú lesz.
A látványos munka másfél évnyi részleges hibernálás után 2009. június 2-ától indulhatott be ismét a társaságnál. A cég ugyanis 2008 eleje óta „privatizálás alatt” állt, vagyis nem hozhatott olyan döntést, amellyel megváltoztatta volna a privatizációs adatszobában lévő dokumentumok tartalmát. Júniusban kapta meg az osztrák Rail Cargo Austria az utolsó brüsszeli jóváhagyást ahhoz, hogy a tulajdonába kerüljön Magyarország legnagyobb vasúti áruszállítója.
Ám addigra a MÁV Cargo már elszenvedte a gazdasági válság kiteljesedését. Megrendelései a korábbi évi 45-46 millió tonnáról 25 millióra estek, szolgáltatásai minőségét korlátozták a hazai pályahasználat egyes szabályai, költségeit növelte a mozdonybérlés drágulása, és erősödött a közúti árufuvarozók pozíciója is.
Eközben a kis hazai magán-vasúttársaságok az addigi 5-6 százalékról 25-re növelték vasúti áruszállítási piaci pozíciójukat. Úgy tudjuk, közülük is az Eurocom, a CER, a Floyd, a Train és az MMV van a legkedvezőbb helyzetben. Utóbbi vezérigazgatója, Vadnai Éva lapunknak elmondta: az MMV tavaly és tavalyelőtt is mintegy 1,2 millió tonna árut továbbított, és a mennyiség az idei első hat hónapban sem esett.
Hírek szerint további három magánvasútcég bejegyzése tart, míg a piacon lévők némelyike a fennmaradásáért küzd. „Amelyikük még jövő tavasszal is működik, az már megmarad” – véli Kovács Imre.
Névcsere jön?
Osztrák lapértesülés szerint nevet válthat a MÁV Cargo. Az új név nem ismert, de a MÁV elnevezés használata okafogyottá vált, a tulajdonos Rail Cargo Austria külföldi leányvállalatai nevéből pedig a Rail Cargo Hungária következne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.