- A társaság az ország egész területét lefedi. Mit jelent még, hogy magyar a Coop?
- Tulajdonosi köre is teljesen magyar, vagyis külföldi tőke nélkül működik. De természetesen az is fontos, hogy igyekszik magyar termékeket forgalmazni.
- Előnyt jelent egyáltalán a hazai piacon, ha egy termék Magyarországról származik?
- Világosan látjuk a fogyasztói attitűd változását ezzel kapcsolatban: egyértelműbben egyre jobban értékelik, ha egy termék magyar, sőt, tudatosan keresik is ezeket. Felmérések szerint a korábbi években mindössze 30 százalékuk figyelt arra, hogy hazai élelmiszert vásároljon, ma már ez az arány 60 százalék körül mozog.
- A magyar fogyasztó ugyanakkor árérzékeny is. Mennyire lehet olcsón forgalmazni a hazai termékeket?
- Az ár szoros összefüggésben van a minőséggel. A két-három évvel ezelőtt megszaporodó élelmiszerbotrányok idején megtanultuk, nem feltétlenül csak az számít, hogy egy termék kedvezőbb áron kerül a boltokba, ha rossz a minősége. A fogyasztók árérzékenységét figyelembe véve ugyanakkor arra kell törekednünk, hogy megfelelő ár-érték arányt tudjunk tartani. Tény, hogy termékeink 90 százaléka magyar, és saját márkás termékeink szinte mindegyike hazai.
- A fogyasztást azonban a gazdasági válság kedvezőtlenül befolyásolja. Mi lehet a kiút?
- A válság egyformán érint mindenkit a kereskedelemben, ám mégiscsak vannak különbségek. Egyértelműen azt tapasztaltuk, hogy a nagyobb üzletek helyett a kényelmi boltok értékelődtek fel, amelyek közelebb vannak a lakóhelyhez, könnyen, akár autó nélkül is elérhetők, és elsősorban a napi vásárlások színterei. Ilyenek a Coop üzletek is, ám ez az előny önmagában még kevés, jó üzletpolitika is kell.
- Mire ügyelnek ennek kialakításakor?
- A fogyasztókat a válságra való reakciójuk alapján három típusba tudjuk sorolni. Az első, szűk réteg az, amelyet végső soron nem érintett a válság, fogyasztása sem változott. A második típusba azok tartoznak, akik kevesebbet költenek, a harmadikba pedig, akik alapvetően átalakították fogyasztásuk szerkezetét: az olcsóbb, akciós termékeket keresik. Erre komolyan oda kell figyelnünk, ak-cióink, áraink kialakításakor.
- Milyen más fejlesztéseket hajt végre a Co-op Hungary?
- Évek óta folyik az integrált informatikai rendszer kialakítása, az idén már az országban működő 3000 Coop bolt közül több mint ötszáz csatlakozott ehhez. Ennek számos előnyét élvezzük: egyrészt az egységes kódrendszer segíti a korrekt kiszolgálást, hiszen kizárja az emberi tévedést az árazás esetében. Másfelől számunkra is segít az ár-, a választék- és az akciós politikánk alakításakor, hiszen döntéseinket segítik a könnyen hozzáférhető forgalmi adatok. Folytattuk a cég 15 éves fennállása óta mindig is aktív akvizíciós tevékenységet is. Ennek utolsó állomásaként az év elején került a Coophoz a Héliker. Ezenkívül tíz zöldmezős beruházást hajtottunk végre, és folytatjuk évi 1,5–2 milliárd forintos rekonstrukciós programunkat is. Jövőre pedig pénzügyi szolgáltatást is indít a tulajdonosi kör: ennek keretében törzsvásárlóink számára teszünk elérhetővé pénzügyi szolgáltatásokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.