Nem maga a válság, hanem inkább az annak hatására megtett kormányzati intézkedések, főképpen az áfa- és jövedékiadó-emelés rázta meg a hazai szeszipart és szeszesital-piacot: az iparág főbb szereplői erre az évre jobb esetben is csak a forgalom szinten tartásával számolnak.
Az egyes gyártóknál a portfóliójuktól és a fő kereskedelmi partnereiktől függően eltérő mértékben csökkent a különböző szegmensek árbevétele, volt, ahol a kommersz szeszes italok, máshol a középkategóriás minőségi termékek, megint másutt a prémium áruk szenvedték el a legnagyobb visszaesést. Azonban mindenki egyetért azzal, hogy a válság, az adóváltozások és a fizetőképes kereslet visszaesése erősen rontotta az iparág jövedelmezőségét és nyereségességét.
A piac legnagyobb szereplőjének, a Zwack Unicum Nyrt.-nek mintegy 15 százalékkal esett az értékesítése a 2009–10-es üzleti évének szeptember 30-án zárult első felében. A társaság által a múlt héten nyilvánosságra hozott féléves jelentés szerint a belföldi értékesítésükben a prémium és a kommersz kategória zuhant nagyobb mértékben (15 százalékot enyhén meghaladóan), míg a minőségi termékek esetében enyhébb visszaesést (6-7 százalékosat) tapasztaltak.
Az egész piacot kedvezőtlenül érintő belföldi fogyasztáscsökkenés mellett a prémium termékek kedvelőinek egy része az olcsóbb (minőségi) termékek irányába tolta el a fogyasztását. A kommersz termékeknél pedig a normál keresletcsökkenés mellett a feketepiac növekedése hatott negatívan a legális szereplők értékesítési volumenére.
További részletek a holnapi Világgazdaságban!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.