„Sokan nem is értették, miért vágom ilyen kemény fába a fejszémet” – mondja a Bukarestben élő Szarvadi Loránd (42), aki feleségével együtt 60 százalékot jegyez az EW Electro Retail Ltd.-ben, amely tavasszal megvásárolta az akkor kilenc áruházból álló Electro World Magyarország Kft.-t. A vételár ugyan csupán 1 euró volt, ám azóta 3,5 millió eurót és 2,3 milliárd forintot fordítottak a cégre. A hálózat előző tulajdonosa, az angol Dixons csoport ugyanis merőben szokatlan – és előnytelen – szerződéseket kötött az áruházak üzemeltetőivel. Ezért az első hónapokban leginkább az áruházak bérleti szerződéseivel kapcsolatos gondokkal foglalkoztak az új vevők. A bérbeadók általában a bérleti díj, valamint a rezsi 3-4 havi öszszegét kérik biztosítékként, a Dixons azonban inkább úgynevezett anyavállalati garanciát adott a 10 éves szerződések teljes díjára. Ez azt jelentette, hogy ha az Electro World Magyarország Kft. nem fizeti a kötelezettségeket, vagy megszűnne a tíz év lejárta előtt, a Dixons csoport átutalta volna az összeget, ami a szerződés futamidejének lejártáig jár. Így persze nagyon kényelmes helyzetbe hozta a bérbeadókat, akikkel az új cégvezetés csak igen nehezen tudott megállapodni a bérleti kondíciók módosításáról és főként a Dixons kezességének kiváltásáról.
„Egy bérbeadóval ez nem is sikerült, így egymillió eurót kellett letétbe helyeznünk a Dixons ügyvédi irodájánál biztosítékként, hogy adott esetben nem az angol cégnek kell helytállni az anyavállalati garancia alapján. A többi áruház esetében pedig 2,5 millió euróval fedeztük a fent említett biztosítékot, és emellett még 2,3 milliárd forint tőkeemelést is végrehajtottunk a cégben.”
A kérdésre, hogy a tulajdonosi kör miből fedezte a kiadásokat, Szarvadi Loránd elmondta, hogy másfél éve eladta az általa Kézdivásárhelyen alapított Domo Retail háztartási elektronikai lánc részvényeinek 75 százalékát. „A hálózatot akkoriban 100 millió euróra értékelték, és kaptunk egy visszautasíthatatlan ajánlatot” – mondja, kiemelve ugyanakkor, hogy még 13 százaléka van a bolgár–szerb–román piacon jelen lévő kereskedelmi holdingban, amelynek még legalább egy évig ügyvezető igazgatója marad, mert a válság miatt nem a legjobb időpont, hogy visszavonuljon, mondjuk az igazgatótanácsba.
A kézdivásárhelyi üzletember 1990-ben szerzett közgazdászdiplomát Kolozsváron a Babes-Bolyai Egyetemen, majd négy hónapot dolgozott egy „szocialista” nagyüzemben mint áriroda-felelős. Aztán másik négyet egy ösztöndíj révén Zürichben töltött, és az ott megtakarított pénzből egy kis műszaki boltot nyitott a testvérével. Ebből fejlődött 15 év alatt országos hálózattá a Domo.
Egy hálózat fejlesztéséhez és irányításához tehát ért valamennyire, de ez „nem hatotta meg” az Electro World magyarországi beszállítóit. Ez érthető is, hiszen sokakban még élénken él a Murányi-üzletlánc bukásának emléke, amely százmilliós veszteséget okozott a beszállítóknak, és az Elektropont tavalyi csődje is óvatosságra inti az importőröket. „A szállítók nem előlegezik meg a bizalmat, és egyharmaduk csak akkor ad árut, ha előre fizetünk” – foglalja össze Szarvadi. „Azon vagyunk, hogy már a 2009-es eredményeinkkel is meggyőzzük a piacot” – fűzi hozzá.
- az Eurocolor festékforgalmazó cégben
- a bálványosi Best Western szállodában
- bukaresti lakóingatlanépítésben
- sepsiszentgyörgyi lakónegyed-építésben
- a Toyplex játékbolthálózatban
- az Eurocolor festékforgalmazó cégben
- a bálványosi Best Western szállodában
- bukaresti lakóingatlanépítésben
- sepsiszentgyörgyi lakónegyed-építésben
- a Toyplex játékbolthálózatban-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.