Raskó Attila szerint a társaság eredményessége több tényező együttes hatásának is köszönhető. A forint gyengülése drágította az importtermékeket, ez a hazai gyártóknak, így a Trilaknak is kedvezett, de ez önmagában még nem elég a sikerhez, hiszen a piac több mint kétharmadán eddig is a hazai festékgyárak osztoztak, a verseny pedig köztük is egyre élesebb – magyarázta a marketingigazgató a helyzetet. Raskó Attila hozzátette: a Trilak pozíciói nemcsak itthon javultak, de az exportpiacokon is, így például Romániában. A társaság forgalma jóval kisebb mértékben csökkent, mint a teljes piac. Ezért ott is relatíve kedvezőbb helyzetből várják a konjunktúrát, mint amiben a válság előtt voltak. Ezek az eredmények nem kizárólag a most meghozott döntéseknek köszönhetők. Az elmúlt két évben elindított folyamatok meghatározó szerepet játszanak abban, hogy a recesszió idején sok versenytársánál is jobban teljesítsen a társaság – véli a cég igazgatója. Önálló marketingszervezetet hoztak létre, az értékesítési szervezetet átalakították, jelentős összeget invesztáltak a termékek és a kiszolgálás minőségének további fejlesztésébe, és túl van a cég egy radikális szortimentracionalizáláson is. „Emellett 2009– 2010-ben közel 1,5 milliárd forintot fektetett a Trilak színkeverő rendszerének megújításába, mellyel a piacon az egyik legmagasabb minőséget képes nyújtani a társaság színpontosságban és termékei tartósságában egyaránt. A korábbi évek munkájának eredményét mutatja az is, hogy az idén a Trilak a Superbrands díjat is elnyerte” – mondta Raskó Attila. A válság előtt bevezetett változtatásoknak hála a társaság ma nem szorul strukturális átalakításra, a recesszió okozta nehézségek óvatos költséggazdálkodással menedzselhetők. „Így energiáinkat a tűzoltás helyett a piaci lehetőségek minél jobb kihasználására fordíthatjuk” – tette hozzá Raskó Attila.
A szakember szerint az általános piaci recessziónak még koránt sincs vége, ugyanis a festékpiac késéssel követi a lakáspiacon bekövetkezett változásokat, növekedésre csak 2011-ben lehet számítani. Az exportra is hasonlóan negatív hatással volt a gazdasági visszaesés, ugyanakkor a kedvezőbb árfolyam valamelyest kompenzálni tudta ezt. Magyarországról elsősorban Szlovákia, Románia felé folyik exporttevékenység. A forgalom alakulása jól érzékelteti, hogy az utóbbit jobban, az előbbit kevésbé érintette a gazdasági visszaesés.
Nehéz időszak ez az ágazat számára, ugyanakkor lehetőség is az iparág szereplőinek. Raskó Attila ezt azzal magyarázza, hogy a válságok idején jellemzően gyors és jelentős piaci átrendeződés következhet be: ha egy vállalat ezt a pillanatot ki tudja használni, hosszú távon javíthatja a kilátásait. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.