Puskaporos hangulatban ülnek ma le a tárgyalóasztalhoz a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. (MBM) tulajdonosai: a közösségi bormarketingért felelős társaság ugyanis a mai napig nem jutott hozzá a feladatai ellátásához szükséges összeghez. Az év végére súlyos pénzzavarba kerülő MBM előző, november végén tartott taggyűlése után azt jelezte: amennyiben december 15-ig Gráf József agrárminiszter nem talál megoldást arra, hogy a bortermelők által befizetett járulékokból az MBM megkapja a neki járó öszszeget, a kft. „felszámolása elkerülhetetlen”.
A november 25-i taggyűlés után közzétett felhívás alapján rendeletmódosítással váltották ki az 1,6-1,8 milliárd forint öt százalékát kitevő forrás megszerzéséhez szükséges közbeszerzési pályázatot. Így elvileg rendezetté vált a támogatás sorsa (VG, 2009. december 3.). Lapunk azonban úgy értesült: az összeg tegnapig nem érkezett meg. A közösségi agrármarketing-összegek elosztásáért felelős Agrármarketing Centrum (AMC) igazgatója ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott a Világgazdaságnak: a december 15-i határidő nem az MBM működési költségeire szánt összeg átutalására vonatkozott, hanem arra, hogy az AMC felterjessze ezzel kapcsolatos javaslatát a kérdésben döntő Gráf József agrárminiszternek. Pál József szerint az erről szóló döntés legkorábban holnap születhet meg.
Az MBM főleg országos és regionális bortermelőkből álló tulajdonosi körének mai tanácskozásával kapcsolatban a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkáránál érdeklődtünk. Horváth Csaba azonban épp a mai konzultációra való tekintettel hárította el megkeresésünket. A közgyűlés tétje ugyanis jóval több lehet, mint a szervezet működése, hiszen információink szerint a tulajdonosi körben a bormarketingre szánt összeg – a forgalomba hozatali járulék marketingre fordítható része (jelenleg ez a literenkénti 8 forint hatvan százaléka) – felosztásával kapcsolatban sincs egyetértés. Ugyanakkor – és ezt a tulajdonosi kör is jelezte a november végi taggyűlés után – a termelők által befizetett járulék felhasználásának átvilágítását is elvárják a tárcától.
Mindezt úgy, hogy az MBM alkalmazottjai Nemes Richárd ügyvezetővel együtt benyújtották felmondásukat, így egyelőre az sem világos, ha fenn is marad a kft., azt ki működteti tovább. Karakas János, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium főtanácsosa korábban jelezte lapunknak: az MBM körüli problémák a közösségi bormarketingre szánt pályázatok elbírálását, valamint a kampányokra és egyéb programokra szánt támogatások kifizetését nem sodorták veszélybe. GyM
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.