Az orosz szóvivő szerint "Fehéroroszország hátráltatja a tárgyalást. Oroszország példátlan és nagyon nagylelkű javaslatokat tett a vámmentes olajszállítás ügyében, de Fehéroroszország még annál is többet követel".
A szóvivő, Irina Jeszipova hozzátette: nem tudja, hogy a jövő héten folytatódnak-e a megbeszélések, miután a fehérorosz küldöttség szombaton elutazott Moszkvából.
A feleknek elvileg tavaly év végéig kellett volna megegyezniük Oroszország 2010-es fehéroroszországi olajexportjának feltételeiben. A múlt héten Oroszország kis időre felfüggesztette a szállításokat két finomítóba a Barátság (Druzsba) vezetéken, és ez is közrejátszott abban, hogy a kőolaj 15 havi csúcsra, hordónként 82 dollár fölé drágult a világpiacon.
Az orosz és fehérorosz illetékesek január 2-án kezdték újra a tárgyalásokat az idei szállítások feltételeiről. A fehérorosz kormány azt szeretné, hogy Oroszország ne csak a fehérorosz fogyasztásra szánt kőolajat szállítsa vámmentesen, hanem a feldolgozásra, majd kivitelre szánt mennyiséget is.
Fehéroroszország évente körülbelül 20 millió tonna nyersolajat vásárol Oroszországtól. Ennek nagyjából egynegyedét fogyasztja el, a többit feldolgozott formában továbbítja Európába. Ez a kivitel adja Fehéroroszország exportbevételeinek egyharmadát, viszont a vám fehérorosz számítások szerint legalább 5 milliárd dollárral, a hazai össztermék (GDP) 10 százalékával terhelné meg a kasszát.
Tavaly a Fehéroroszországnak szánt olajat Oroszország a szokásos exportvámja 35,6 százalékával terhelte csak meg, azaz drágította. Az orosz kormány már évekkel ezelőtt meghirdetette, hogy fokozatosan piaci alapon akar kereskedni a volt szovjetköztársaságokkal, mert terhes számára gazdaságaik támogatása. A fokozatos átalakítás jegyében Oroszország idénre vámmentességet ajánlott évi 6 millió tonna olaj szállítására Fehéroroszországnak, és a teljes vámot javasolta a további, körülbelül 14,5 millió tonnára.
Legutóbb 2007. januárban pattant ki gáz- és olajvita Moszkva és Minszk között, és akkor átmenetileg le is állt az olajszállítás a Barátság vezeték északi ágán: a kiesés körülbelül napi egymillió hordó volt. A folytatódó vita közvetlenül Lengyelország és Németország nyersolajimportját érintheti. Németország tavaly napi 350 ezer hordó olajat vásárolt ebből az irányból, ez a teljes fogyasztásának közel 15 százaléka volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.