Az Európai Fogyasztói Központok Hálózata évek óta kiemelten foglalkozik az üdülési klubok által becsapott fogyasztók panaszaival. Az eddig tipikusan Nyugat Európában népszerű csalási módszer csak az Egyesült Királyságban évente mintegy 1 milliárd angol fontnyi kárt okoz a fogyasztóknak a brit Tisztességes Kereskedelem Hivatala (Office of Fair Trade) felmérése szerint. Az üdülési klubok azonban mára már a magyar fogyasztók számára is egyre nagyobb veszélyt jelentenek, mondta el Dr. Morvay György, az Európai Fogyasztói Központ Magyarország igazgatója.
W. Gáspár és neje 2008. november 6-án vettek részt a Holiday Club Hungary elnevezésű üdülési klub termékbemutatóján – ők a már megvásárolt üdülési klubtagságukat kívánták elcserélni. Az üdülési klub üzletkötője szóban tett egy ajánlatot, mely szerint a meglévő, 3,6 millió forintot érő üdülési jogukat hat hónapon belül értékesíti, ám az ajánlatot írásba már nem volt hajlandó foglalni az üzletkötő, mondván, hogy az „adott szó többet ér bármely szerződésnél és ajánlatnál”.
A házaspár megváltotta újabb klubtagságát egy horvát szigeten található szálláshelyre. Az apartman, amelyre az üdülési jogot váltották azonban jóval kisebb volt, mint amit ígértek, nem a tengerre, hanem egy élelmiszerüzletre nézett és nem 30 méterre volt a strandtól, hanem fél kilométernyire. Hat hónappal és számtalan sikertelen telefonhívással később az üdülési klub üzletkötője végül arról tájékoztatta a házaspárt, hogy az eladásra szánt üdülési jogot sajnos nem tudta értékesíteni. Ezek után semmilyen megkeresésre nem regált.
Az üdülési klubok az üdülési jogok (ún. „timeshare”) értékesítésének egy módozataként jöttek létre. Az üdülési jog vásárlásakor az idoben megosztott ingatlan használati jogának megváltására kötünk szerzodést.
A tipikusan spanyol-, portugál és görög székhelyű üdülési klubok képviselői általában a strandokon vagy vízparti promenádokon környékezik meg a turistákat, akikkel elhitetik, hogy nyertek valamit, ami termékbemutató lehet átvenni. Az igazi problémák akkor kezdődnek, amikor a fogyasztók a termékbemutatókon rájönnek, hogy ajándékutazásról szó sincs, a klub ügynökei agresszívan arra próbálják meg őket rávenni, hogy váltsanak üdülési klubtagságot. A fogyasztók, akik aláírják a szerződést, majd meggondolják magukat néhány nappal késobb, csapdahelyzetben találják magukat: az üdülési klub addig készséges üzletkötőit vagy nem tudják elérni többé, vagy pedig minősíthetetlen stílusban utasítják el kéréseiket.
Az Európai Fogyasztói Központok Hálózata a következőket tanácsolja a fogyasztóknak:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.