BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Húsvét, 2010 - Sláger termékek, árak, trendek

Kérdéses, hogy az idei Húsvét mennyit javít az áruházak kedélyén. Bár a forgalom várhatóan emelkedik, az értékesítések korábban olyan mértékben csökkentek, hogy azt az ünnep sem tudja ellensúlyozni. Nem lehetnek maradéktalanul boldogok a fogyasztók sem: az árak változóak és a fogyasztóvédelmi hatóság is több hiányosságot talált, mint tavaly.

A húsvéti vásárlások akár a kiskereskedelmi forgalom 15 százalékát adhatják, és mivel tavasszal egyébként is emelkedik az élelmiszervásárlások mennyisége, a piac 10 milliárd forintot is kitehet – mondta el Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára.

Más kérdés, hogy a szakértő szerint az idei ünnepi időszak nem sokat segít majd a hazai kiskereskedőkön, hiszen a szektor a 2009 második felében tapasztalt erős zuhanásra számíthat 2010 első félévében. Magyarországon a negyedik negyedévben értékben 1, mennyiségben 4 százalékkal csökkent az élelmiszer-kiskereskedők forgalma a Nielsen felmérése szerint, leegyszerűsítve: kevesebbet ettünk, mint az előző év azonos időszakában.

 

Az idei húsvéti vásárlásokról természetesen még nem áll rendelkezésre adat, de a tavalyi mérések szintén az ünnepi fogyasztás csökkenését mutatják a klasszikus szezonális termékek esetében. Ahogy az előző évben, tavaly tavasszal is csökkent a füstölt- főtt sonka vásárlás itthon,viszont a hazai vevők a márkás termékeket részesítik előnyben a GfK Hungária adatai szerint. Bár a hiper- és szupermarketek ezen a téren is a vásárlások több mint 50 százalékát tudhatják magukénak, a kimért sonkák esetében a termékek 46 százaléka kisboltokból származik.

A hagyományos üzletek helyzetének változását jelzi az is, hogy a húsvéti édességek terén tavaly 60-ról 53 százalékra csökkent a hipermarketek részesedése. A minőség a csokoládék esetében is egyre nagyobb teret kap: hiába volt tavaly mintegy kétszer olyan drága a tejcsokoládé, mint a nugát, előbbi toronymagasan, 63 százalékkal vezetett az eladásokban a Nielsen adatai szerint.

Ami a tojást illeti, a megnövekvő kereslet nyomán a termelők kisebb áremelkedésre számítanak, hozzátéve, hogy a hazai vásárlók nem bírnának el egy 21-22 forintos termelői árat, ezért csak mérsékelten drágulhat a tojás a márciusi 17 forintról, miközben a fogyasztói ár az év eleje óta 32-35 forint körül mozog. Az egy főre jutó fogyasztás egyébként itthon évi 270 darab körül stagnál.

Vámos György úgy látja, hogy idén egyik áruház típus sem „kaszálhat” nagyot a húsvéti eladásokból, mivel a válság mindegyiküket egyformán érinti és az élelmiszerpiac aránylag kiegyensúlyozott.

Megkérdeztük a nagyobb üzletláncokat az árakról és slágertermékekről. A Spar csoport szerint a kiemelt termék ilyenkor a cég saját húsüzemében készült sajátmárkás, de prémium minőségű sonka. A cégcsoport kommunikációs vezetője elmondta: a Spar, Kaiser’s és Interspar üzletek a tavalyi árszintet tartják, esetenként ez alá is mennek, mivel a vásárlók árérzékenyebbek, mint korábban. Ami a forgalma illeti, a Spar csoport csak annyit közölt: bíznak benne, hogy jól alakul.

A Cora viszont közölte: az elmúlt két hétben gyengébben muzsikáltak, mint az előző év azonos időszakában, de bíznak az utolsó pillanatban vásárlókban és a hónap elején javuló számlaegyenlegekben. A cég kiemelte: kizárólag magyar beszállítók sonka termékeit forgalmazzák, ezt a szegmenst erősítették. Az árak a hipermarketben az áfa-emelés miatt átlagosan magasak, ezeket akciókkal egyenlíti ki a Cora.

A hónap végét megérezte az Auchan is, a vásárlók itt is megfontoltabban költöttek az elmúlt napokban. A cég a hónap közepe óta jól teljesít a takarítással kapcsolatos termékek terén és kiemelte a kertészeti áruk megnövekedett forgalmát is. Az Auchan közlése szerint az átlagárak az áfa-emelés ellenére a tavalyi szinten maradtak, vagy csökkentek.

Húsvéti fogyasztóvédelmi ellenőrzések

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság idén is razziázott húsvét előtt. A próbavásárlások 51 százaléka esetében merült fel kifogás, az előző évi 43 százalékhoz képest, viszont a problémák súlya kisebb volt, mint korábban. A leggyakoribb probléma a téves vagy hiányos árfeltüntetés volt, de jellemző az is, hogy a hústermékek csomagolóanyagát hozzámérik az áruhoz. A felügyelet 700 egységet vizsgált meg és 7,6 millió forintos bírságot szabott ki.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.