A húsvéti vásárlások akár a kiskereskedelmi forgalom 15 százalékát adhatják, és mivel tavasszal egyébként is emelkedik az élelmiszervásárlások mennyisége, a piac 10 milliárd forintot is kitehet – mondta el Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára.
Más kérdés, hogy a szakértő szerint az idei ünnepi időszak nem sokat segít majd a hazai kiskereskedőkön, hiszen a szektor a 2009 második felében tapasztalt erős zuhanásra számíthat 2010 első félévében. Magyarországon a negyedik negyedévben értékben 1, mennyiségben 4 százalékkal csökkent az élelmiszer-kiskereskedők forgalma a Nielsen felmérése szerint, leegyszerűsítve: kevesebbet ettünk, mint az előző év azonos időszakában.
Az idei húsvéti vásárlásokról természetesen még nem áll rendelkezésre adat, de a tavalyi mérések szintén az ünnepi fogyasztás csökkenését mutatják a klasszikus szezonális termékek esetében. Ahogy az előző évben, tavaly tavasszal is csökkent a füstölt- főtt sonka vásárlás itthon,viszont a hazai vevők a márkás termékeket részesítik előnyben a GfK Hungária adatai szerint. Bár a hiper- és szupermarketek ezen a téren is a vásárlások több mint 50 százalékát tudhatják magukénak, a kimért sonkák esetében a termékek 46 százaléka kisboltokból származik.
A hagyományos üzletek helyzetének változását jelzi az is, hogy a húsvéti édességek terén tavaly 60-ról 53 százalékra csökkent a hipermarketek részesedése. A minőség a csokoládék esetében is egyre nagyobb teret kap: hiába volt tavaly mintegy kétszer olyan drága a tejcsokoládé, mint a nugát, előbbi toronymagasan, 63 százalékkal vezetett az eladásokban a Nielsen adatai szerint.
Ami a tojást illeti, a megnövekvő kereslet nyomán a termelők kisebb áremelkedésre számítanak, hozzátéve, hogy a hazai vásárlók nem bírnának el egy 21-22 forintos termelői árat, ezért csak mérsékelten drágulhat a tojás a márciusi 17 forintról, miközben a fogyasztói ár az év eleje óta 32-35 forint körül mozog. Az egy főre jutó fogyasztás egyébként itthon évi 270 darab körül stagnál.
Vámos György úgy látja, hogy idén egyik áruház típus sem „kaszálhat” nagyot a húsvéti eladásokból, mivel a válság mindegyiküket egyformán érinti és az élelmiszerpiac aránylag kiegyensúlyozott.
Megkérdeztük a nagyobb üzletláncokat az árakról és slágertermékekről. A Spar csoport szerint a kiemelt termék ilyenkor a cég saját húsüzemében készült sajátmárkás, de prémium minőségű sonka. A cégcsoport kommunikációs vezetője elmondta: a Spar, Kaiser’s és Interspar üzletek a tavalyi árszintet tartják, esetenként ez alá is mennek, mivel a vásárlók árérzékenyebbek, mint korábban. Ami a forgalma illeti, a Spar csoport csak annyit közölt: bíznak benne, hogy jól alakul.
A Cora viszont közölte: az elmúlt két hétben gyengébben muzsikáltak, mint az előző év azonos időszakában, de bíznak az utolsó pillanatban vásárlókban és a hónap elején javuló számlaegyenlegekben. A cég kiemelte: kizárólag magyar beszállítók sonka termékeit forgalmazzák, ezt a szegmenst erősítették. Az árak a hipermarketben az áfa-emelés miatt átlagosan magasak, ezeket akciókkal egyenlíti ki a Cora.
A hónap végét megérezte az Auchan is, a vásárlók itt is megfontoltabban költöttek az elmúlt napokban. A cég a hónap közepe óta jól teljesít a takarítással kapcsolatos termékek terén és kiemelte a kertészeti áruk megnövekedett forgalmát is. Az Auchan közlése szerint az átlagárak az áfa-emelés ellenére a tavalyi szinten maradtak, vagy csökkentek.
Húsvéti fogyasztóvédelmi ellenőrzések
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság idén is razziázott húsvét előtt. A próbavásárlások 51 százaléka esetében merült fel kifogás, az előző évi 43 százalékhoz képest, viszont a problémák súlya kisebb volt, mint korábban. A leggyakoribb probléma a téves vagy hiányos árfeltüntetés volt, de jellemző az is, hogy a hústermékek csomagolóanyagát hozzámérik az áruhoz. A felügyelet 700 egységet vizsgált meg és 7,6 millió forintos bírságot szabott ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.