A bevásárlóközpontok forgalma érezhetően esett a válság kitörése óta: az MBSZ adatai szerint a forgalomcsökkenés – helyszíntől függően – 7–20 százalék között van. A negatív tendencia láttán ugyan egy-két évvel későbbre halasztották több, már épülő bevásárlóközpont tervezett nyitási időpontját, ám a beruházók fenntartják azokat a válság előtt készült terveket, amelyek szerint az öt éven belül létesítendő újabb plázák együttes területe meghaladja a 800 ezer négyzetmétert.
Az MBSZ ugyanakkor világosan látja, a központok üzemeltetőinek már ma sincs könnyű dolguk: az ágazat a telítettség felé halad, és nagyon komoly a verseny a piacon. A vásárlóerő csökkenése és a vásárlási szokások változása pedig a bérlői mix átrendeződését, sőt üzlethelyiségek megüresedését okozza.
A szövetség tagjai úgy tapasztalták, hogy a gazdasági válság hatása fél évvel később jelentkezett a bevásárlóközpontok kereskedőinél, akik ma attól tartanak, hogy az esetleges pozitív hatások is elhúzódhatnak. Így ezek vezetői az idén nem remélnek forgalomnövekedést.
Egy jó helyen lévő központ, mint például a Westend, a hét végén sem néptelenedik el, egyes házakba – ahol csak munkana-
pokon van nagy forgalom – azonban ilyenkor csak a mozi látogatói térnek be. Bizonyos ünnepnapokon – húsvéthétfő, augusztus 20-a, karácsony napja – ugyanakkor az üzletek zárva maradnak a mallokban, és csak a mozik és az éttermek nyitnak ki.
A 255 Drogerie Markt üzlet közül vasárnaponként 86 fogadja a vásárlókat, amelyek aznap a heti forgalmuk 4,5 százalékát érik el. Hasonlók az Euronics hálózat tapasztalatai is – mondta lapunknak Rohrböck András, az Euronics-Vöröskő Kft. ügyvezető igazgatója: a 126 üzletből tíz van különféle bevásárlóközpontokban, és azok heti forgalmuk 3-5 százalékát érik el vasárnaponként. Az üzletlánc támogatná a vasárnapi kereskedés korlátozását, mert csak azért nyitnak ki a hét utolsó napján, mert erre szerződés kötelezi őket.
A nyitva tartás egységes korlátozását elsősorban az együttesen közel 11 ezer embernek munkát adó magyar élelmiszer-kereskedelmi láncok, a CBA, a Coop és a Reál szorgalmazzák.
Vasárnap azonban nem csak élelmiszert vesz a lakosság.
Az Auchan hipermarketekben lévő üzletek bérlőivel – a bevásárlóközpontokhoz hasonlóan – kötelező nyitvatartási időről írnak alá szerződést, ám a hipermarketeket körülölelő kereskedelmi parkban lévő áruházak üzemeltetőit nem köti ilyen megállapodás. Mint Andai Béla, az Auchan csoport ingatlanfejlesztő vállalata, az Immochan marketingvezetője elmondta, sok szakáruházat hobbiból keresnek fel hét végén a vásárlók. Példának hozta fel a Decathlon sportáruházat, ahol még sportolni is lehet. A kereskedelmi parkok palettája egyébként rendkívül széles, az összes Auchanban úgy válogatták öszsze a bérlőket, hogy a banktól a postáig minden legyen köztük, így akár a hét végén is lehessen ügyeket intézni.
A magyar lakosság a nyugat-európai átlagnál jóval több időt tölt el munkával, így komoly bevásárlásra – vagy akár postai-banki ügyintézésre – nemigen marad ideje hétköznap. Tehát a vásárlói igényekhez igazodik a mai nyitvatartási rendszer – jelentette ki Simonyi András, a BauMax Magyarország Zrt. ügyvezető igazgatója, hangsúlyozva ugyanakkor, hogy a barkácsláncok számára igen fontos a hét végi üzem. Különösen az áruházak lakásfejlesztési és kertészeti osztályain nagy ilyenkor a forgalom. Mérhetően több időt töltenek itt a vásárlók, a családok tagjai közösen választják ki a lakásfelújításhoz szükséges cikkeket.
Hasonló módon vásárolnak nagy értékű termékeket az Electro World (EW) áruházakban is. A bevásárlóközpontokban lévő EW-kben ugyanakkor különösen hét végén lendül föl az úgynevezett impulzuscikkek, például a divatos filmek forgalma.
A CBA már évekkel ezelőtt felvetette vasárnapi nyitva tartás korlátozásának gondolatát, ám eddig hasztalanul próbálta elérni a törvénymódosítást. A CBA vezetősége szerint a kereskedők heti forgalma nem csökkenne, ha vasárnap zárva lennének a boltok, hiszen szombat kora reggeltől késő estig mindenki beszerezhetné a szükséges termékeket. Azon azonban érdemes lenne gondolkodni, hogy a korlátozás ne vonatkozzon az adventi vasárnapokra, illetve az idegenforgalmi zónákban lévő egységekre – hangsúlyozta Fodor Attila, a CBA kommunikációs vezetője.
Mint a Co-op Hungary Zrt. elnöke, Csepeli Lajos mondja, a társaság által ellátott ötezer üzlet jó része kisebb településeken van, ahova a dolgozók szinte kizárólag tömegközlekedéssel jutnak el, és egy családanyának nem mindegy, meddig vár a vasárnapi járatra. Másrészt a forgalom a heti bevétel talán öt százalékát éri el, úgyhogy üzleti szempontból sem éri meg kinyitni, viszont már a kistelepüléseken is beindult a nyitvatartási verseny, úgyhogy a Coop is csupán emiatt dolgozik a hét utolsó napján.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.