BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hódít a hazai bioetanol

A jövedékiadó-mentesség megszűnése a kispénzűeket sújtaná

Több tízezren tankolnak ma Magyarországon, legalább fele arányban bioetanolt. Többségük olyan kispénzű autós, aki az e célra át nem alakított járműbe tölti az olcsó E85-öst. Őket sújtaná legjobban a bioetanol jövedékiadó-mentességének megszűnése.

Nemrég adták át az ország négyszázadik olyan üzemanyagkút-oszlopát, amelynél 85 százalékban bioetanolt, 15 százalékban benzint tartalmazó keverék, azaz E85-ös vásárolható. A meghatározó arányban megújulóalapú energiahordozóból előállított terméket a hazai töltőállomásoknak már mintegy negyedénél kínálják. „A fő forgalmazó az Avia, az Agip, és több kisebb társaság is, mint például az Oil” – mondta lapunknak Kovács János, a Magyar Bioetanol Szövetség szóvivője. A Magyarországon forgalmazott minden benzin 4,95 százaléknyi bioetanolt is tartalmaz.

A bioetanol nagyobb arányú felhasználásával csökkenthető az olajimportfüggésünk, művelés alá kerülnek az élelmiszer-, illetve takarmánycélra nem hasznosítható mezőgazdasági területek, és értékesíthetők az agrárfeleslegek is. Rendre hallhatók az előbbi előnyöket kétségbe vonó ellenérvek is. Főképp a bioetanol fő alapanyagának, a kukorica árának felhajtását róják fel. E vélelmezés ellen szól, hogy az öt éve bejelentett 32 bioetanol-üzemből egy sem épült fel, így nincsenek az országban árfelhajtásra képes kapacitással rendelkező gyártók – hangsúlyozta lapunknak Héjj Demeter, a szövetség elnöke. A hazai kukoricafelhasználás évi 3-4 millió tonna, az éves termésátlag viszont 5 millió, az idén pedig 9 millió tonnás rekord várható.

A bioetanol literenként mintegy 100 forinttal olcsóbb a hagyományos benzinnél, igaz, fajlagosan kicsit több kell belőle. Az E85-ös bioetanol-tartalmán egyelőre nincs jövedéki adó, csak annak benzinösszetevőjén.

Erre az árelőnyre az vet árnyékot, hogy a bioetanol a hagyományos benzinnél jobban igénybe veszi a jármű gumi- és műanyag tömítéseit. Több autógyártó ezért már Magyarországon is kínál E85-ös tankolásához igazított modelleket: az Opel, a Peugeot, a Saab, a Ford vagy a Volvo. „Az E85-ös hazai használói között éppen az ilyen autók tulajdonosaiból van a legkevesebb, legfeljebb 300-an lehetnek” – mondta Kovács János. Az alacsony szám mögött az állhat, hogy a nyugat-európai jó példáktól eltérően hazánkban sem regisztrációsadó-, sem cégautóadó-kedvezménnyel nem élhetnek a környezettudatos autóvásárlók. Az állami szervek, önkormányzatok is példát mutathatnának azzal, hogy E85-ös használatára gyártott autóval járnak, főleg, hogy az Audi ezen változatát éppen Magyarországon fejlesztették ki.

A szóvivő maga is azt a több ezer fős csoportot gyarapítja, amelynek tagjai 40-50 ezer forintért átalakíttatták autójuk üzemanyag-befecskendező rendszerét, hogy a jármű motorja nagyobb mennyiséget kaphasson a kisebb energiatartalmú üzemanyagból.

A legnépesebb az a több tízezer fős autótulajdonos csoport, amely úgy használ fele-fele arányban E85-öst és hagyományos benzint, vagy kizárólag E85-öst, hogy előtte nem alakíttatta át az autóját e célra. Ők a leginkább árérzékeny, azaz a legkisebb pénzű autósok.

Főleg őket sújtaná a bioetanolra július 1-jétől kivetendő, literenként 12 forintos jövedéki adó. A lépésnek Matolcsy György gazdasági miniszter szerint az „indokolatlan árelőny” felszámolása a célja.

Jó helyen állunk

Az EU-ban Svédországban a legnagyobb az E85-ös kutakkal való lefedettség, ott 1600 ilyen töltőállomás működik. Mögötte Magyarország áll 400 ilyen kúttal, majd Franciaország következik 320 töltőállomással.

Ha megépül az összes tervezett hazai üzem, akkor a szövetség szerint 2020-ra évente akár 1,16 millió tonna fosszilis üzemanyagot is ki lehetne váltani. Ma az országos üzemanyag-felhasználás évi 3,7 millió tonna.

Ha megépül az összes tervezett hazai üzem, akkor a szövetség szerint 2020-ra évente akár 1,16 millió tonna fosszilis üzemanyagot is ki lehetne váltani. Ma az országos üzemanyag-felhasználás évi 3,7 millió tonna.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.