Az adonyi Magtárház Kikötő Kft. reorganizációs tervének megfelelően másfél milliárd forintos – részben uniós forrásokból fedezett – fejlesztést hajt végre a Duna-parton lévő logisztikai központban. Az eredetileg intervenciós gabonaraktározással és a hozzá kapcsolódó logisztikai szolgáltatással foglalkozó Magtárház Kikötő Kft.-t 2009-ben magyar magántulajdonosok birtokában lévő társaságok vásárolták meg, miután az intervenció drasztikus csökkenése miatt az előző tulajdonos nem tudta tovább finanszírozni a céget. Az új tulajdonosok az új menedzsmenttel karöltve reorganizációs tervet indítottak útjára.
„A gabonaraktározás megtartása mellett elsősorban logisztikai központként szeretnénk tovább működtetni a kikötőt, de nem csökkentve az eredeti funkcióját – mondta a Világgazdaságnak Benkő Zoltán, a Magtárház Kikötő Kft. ügyvezető igazgatója. Tisztán látható, hogy nagy az érdeklődés a fejlesztés iránt, ezt a piac felmérése után már több szándéknyilatkozat is alátámasztja. Kiderült, hogy az elmúlt két évben megállapodtak a legnagyobb gabonakereskedőkkel, így egy stabil partneri kört alakítottak ki a terményraktározás területén. A profilszélesítésnek megfelelően nyitnak az olyan elkülöníthető, külön kezelhető árunemek szállítása és raktározása felé is, mint a szén, a petrolkoksz vagy éppen a műtrágya.
„A közelmúltban egy a hazai cukorhelyzet javítását jelentősen elősegítő, nagy volumenű folyamatos raktározási és szállítmányozási megállapodást kötött cégünk, a partnert egyelőre nem szeretnénk nyilvánosságra hozni. A 15 ezer tonnát meghaladó első kontingens kezelése a következő hetekben megkezdődik” – számolt be az új megállapodásról Benkő Zoltán.
A cég július elsejétől a vámoláshoz kapcsolódó szinte összes szolgáltatást is kínálja, amelyet egy külső szakértő partnercég biztosít. A vámolás lehetősége komoly piaci igény volt Adonyban, a tervek szerint pár hónapon belül megkapják a közvámraktári engedélyt is, ez jogaiban megfelel a korábbi vámszabad területnek. Az ilyen raktárakban tárolt árura nem kell megfizetnie a tulajdonosának az adó- és vámterheket, amíg az áruját forgalomba nem hozza.
Az első vámolások már megtörténtek, a lehetőségnek köszönhetően már több partner is kezdeményezte Adonyban a vámolási folyamat megindítását. A távolabbi tervek között szerepel az is, hogy az adonyi trimodális – vízi, vasúti, közúti – központot a Távol-Keletről érkező konténeres áruk rakodására is használják majd. Benkő Zoltán aláhúzta, hogy az eddigi név a szolgáltatási kör szélesítésével párhuzamosan megváltozhat, a kikötő új nevet és logót is kaphat, hangsúlyozván logisztikai központ jellegét.
A fejlesztések megvalósításához az első ütemben 102 millió forint saját forrás mellett rendelkezésre áll 296,8 millió forintnyi támogatási összeg, így várhatóan még az idén be is fejeződik az iparvágány-bővítésen kívül egyebek között a gabonát a többi szállítmánytól elkülönítő új hajóállás és a túlméretes termékek emelésére alkalmas daru megépítése, valamint a szükséges eszközök beszerzése. A bővítés révén a többletforgalom szerény becslés alapján is évi több 10 ezer tonnával növelné a már most is több százezer tonnás éves forgalmat, de a szándéknyilatkozatok alapján ezt is túlteljesíti majd a társaság.
A nagyjából egymilliárd forintos második ütem részeként várhatóan jövőre fejeződik be az új hajóálláshoz kapcsolódó, telepen belüli infrastrukturális fejlesztés is. Ezek tervei is előkészítés alatt vannak, és jelenleg a szükséges forrás előteremtésén dolgozik a cég.
A fejlesztésekkel az évi 1,5 milliárd forintos árbevétel mintegy 15-20 százalékos növekedését várják.
Szerencsés lokáció
A 45 hektárnyi területen működő kikötő három szállítási mód (vízi, közúti és vasúti) találkozását, együttműködését biztosítja, azaz trimodális kapcsolatnak minősül hazánk közepén, négy régió határán. A Constanta–Rotterdam folyami tengely felénél lévő adonyi raktározási és logisztikai létesítmény illeszkedik az európai V. és VII. számú szállítási útvonal találkozási pontjához is. Elérhető az M6-os autópályáról, illetve a Dunáról, két kilométeres iparvágány-hálózata pedig a vasúti forgalmat teszi lehetővé. A trimodális árukezelés keretében könnyen és közvetlenül megoldható a közútról és vasútról beszállított áruk uszályba be-, illetve kirakodása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.