BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kétmillió esztergomi Suzuki

A vásárlóerő csökkenése mellett a japán katasztrófa is sújtja a kisautóiról híres márkát.

Húsz év, kétmillió autó. Szép, kerek számok. A baj csak az, hogy a Magyar Suzuki eladásai az európai piac szűkülését jóval meghaladó mértékben csökkennek.

Ünnepélyes külsőségek között hagyta el a kétmilliomodik autó a húszéves Magyar Suzuki gyártósorát. Ezt leszámítva nem sok ünnepelnivalója van az esztergomi gyárnak. A márka a válság kitöréséig piacvezető volt Magyarországon, és nem csak az akkori kedvező hitelkonstrukciók miatt voltak kapósak a közismerten megbízható és takarékos esztergomi autók.
Most pedig az első fél évben csak a tizedik volt a toplistán, mégpedig úgy, hogy a gazdára talált 699 jármű majdnem 46 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbi értékesítési szintnél. A hazai mélyrepülés azonban érthető, hiszen a válság miatt éppen az alsó középkategória vevőinek vásárlóereje tűnt el.

Az európai értékesítési számok csökkenése pedig valószínűleg a Japánt sújtó természeti katasztrófával van összefüggésben, hiszen akadozik a gyárak alkatrészellátása. A legfrissebb adatok szerint az EU- és EFTA-tagországokban május végéig 82 885-re csökkent a Suzuki személyautók értékesítése az egy évvel korábbi 87 705-ről, miközben a harminc országban elkelt 6,076 millió gépkocsi csak 0,4 százalékkal kevesebb az elmúlt év azonos időszakában eladottnál. Ráadásul az alig 83 ezres forgalomba a nem Magyarországon készült modellek is beleszámítanak.

A Magyar Suzuki 170 ezer darabos idei termelési terve megegyezik az elmúlt évben elkészült modellek számával, ám az első fél évben csupán 78 611 kocsi hagyta el a gyárat. A japán földrengés következtében – alkatrészhiány miatt – májusban három hétig egy műszakban termelt a vállalat, és ezen időszak alatt a korábbi 850 helyett csak 400-430 autó készült a szerelőszalagon.

A márkát a japán katasztrófa különösen sújtotta, ezért az öszszes hazai telephelyét megvizsgálja, és szükség szerint elköltözteti. Elemzésekre alapozva 80 százalékot meghaladó az esélye annak, hogy a Tokió és Nagoja közötti tengerparton nyolcas magnitúdójúnál erősebb földrengés lesz a következő harminc évben. A Suzuki nem ettől és nem is az azt követő szökőártól fél, hanem az atomerőművekben esetlegesen bekövetkező üzemzavaroktól.

Épp ezért a japán cég 494 millió dollárt költ arra, hogy fejlesztőközpontját távolabb költöztesse Hamamaszu városától. A cég próbapályája jelenleg közvetlenül a Hamaoka atomerőmű mellett helyezkedik el. A Suzuki a világon az összes létesítményénél elkészíti a kockázatelemzést, amelynek alapján az esetleges költözésekről dönt. Esztergomban persze ilyesmire nem kell számítani. A Suzuki Motor Corporation húsz éve alapította egyetlen európai termelő leányvállalatát, a Magyar Suzuki Zrt.-t. A 14 milliárd forintos befektetéssel indult zöldmezős beruházás óta a japán világcég több mint 280 milliárdos fejlesztést hajtott végre. Az elmúlt két évtizedben 1,9 millió gépkocsi hagyta el az esztergomi gyár szerelőszalagjait.

Az üzem folyamatos fejlesztése során a legjelentősebb időszaknak a 2003–08 közötti nevezhető, amikor a Suzuki Corp. legfontosabb célkitűzése az európai disztribúciós hálózat kiépítése volt, valamint a magyar leányvállalat felkészítése a 300 ezres gyártási darabszámra. Ez utóbbi kis híján teljesült is 2008-ban, amikor a gyár 281686 gépkocsit szállított a megrendelőknek. A csúcsteljesítmény elérését a 2008 végén az autóipart – s ezen belül elsősorban a kisautógyártókat – komolyan sújtó gazdasági világválság akadályozta meg. Így tavalyelőtt 180 ezer, az elmúlt évben pedig csak 170 ezer gépkocsi készült Esztergomban.

A piac zuhanása miatt ma jelentős kihasználatlan kapacitása van a Magyar Suzukinak, amely 2007-ben még 6000 embernek adott munkát, ám a létszám a közelmúltban 3400-ra apadt. A válság miatt annyira visszaesett az európai kisautópiac, hogy két éve vissza kellett állni az ötnapos, két műszakos termelési rendszerre.

A Magyar Suzuki nem csupán az európai piacot látja el. Tavaly 773 autót küldött Japánba, 5657 került Oroszországba, 584 pedig Ukrajnába. A gyártás és az export mellett a vállalat az anyagcégtől importált gépkocsik, motorkerékpárok és csónakmotorok értékesítésével is foglalkozik. A Magyar Suzuki Zrt. jelentős szerepet játszik a régió motorkerékpár- és robogókereskedelmében is: nyolc környező ország (Szlovákia, Szlovénia, Horvátország, Szerbia, Románia, Bosznia-Hercegovina, Koszovó és Montenegró) piacát látja el motorokkal.

Készül a sportmodell

Ősszel kezdődik Esztergomban annak a Swift sportmodellnek a sorozatgyártása, amelyet a jövő vasárnap záruló genfi autószalonon mutatott be a Suzuki Motor Corp. A Magyar Suzukinál tavaly nyár óta készülő harmadik generációs Swiftnek világautó szerepet szánt a japán cég, ezért nemcsak az említett Swift-S révén bővül a kínálati paletta, hanem a dízelmotoros változatokkal is, amelyek gyártásba állítása januárban kezdődött meg. A sportváltozathoz Japánból érkezik egy új fejlesztésű 1,6 literes motor, míg a dízelerőforrást az indiai Maruti Suzuki

szállítja.

szállítja. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.