– A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnökeként már több mint két évvel ezelőtt megjósolta, hogy a kereskedések száma harmadával is csökkenhet a válság miatt. Ez be is következett. Ma milyen a szakma helyzete?
– A világválság kitörésekor még nem gondoltuk, hogy olyan folyamatok indulnak meg, amelyek hosszú évekre elintézik a magyar autókereskedelmet. Már látható, hogy nem csupán mintegy harmadával csökkent a piaci szereplők és több mint 10 ezerrel az alkalmazottak száma, hanem a megmaradtak túlélése számára sem elegendő a forgalom. A kereskedők kilenctizede jó ha nullszaldóval, de inkább negatív eredménnyel zárta az elmúlt évet.Vannak ugyanakkor olyan importőrvállalatok – elsősorban a Porsche Hungaria, a Nissan és a Renault –, amelyek megpróbálják kereskedőhálózatukat a felszínen tartani. Mások azonban úgy tartják: ha kiesik egy vállalkozó, lesz helyette más.Csak éppen az a baj, hogy nem lesz, mert egy autókereskedés és -szerviz indításához nem elég a szerelem: hozzáértés és jelentős tőke kell!
– Másrészt az árverseny is hozzájárult ahhoz, hogy egyes márkák kereskedői egyszerűen eltűntek bizonyos régiókból.
– Ilyen fehér foltok alakultak ki Békés, Győr-Moson-Sopron, Heves, Komárom-Esztergom, Nógrád, Somogy és Zala megyében. Emiatt a fogyasztók jártak roszszul, és ha valaki nem akar „sufniszervizhez” fordulni, mehet karbantartásra a másik vagy a harmadik megyébe.Ezzel szemben Budapest és a nagyobb városok környékén túl sok a „fóka”, s ezek a kereskedések a lanyha kereslet miatt egymás alá kínálnak, ezzel persze csökkentik a túlélési esélyüket. Ugyanakkor több márka bombázza újabb beruházási kötelezettségekkel a kereskedőit: arculatváltásra hivatkozva bútorzat- és portálcserét írnak elő. Aztán az importőrvállalat igazgatója pedig vagy tud nemet mondani, hogy megvédje a szerződéses kereskedőit, vagy nem.
<hirdetes_ctnetwork>A piacot a céges vásárlások tartják életben. Mikorra várható a magánszemélyek megjelenése a szalonokban?
– Ahogy a dolgok állnak, az eltűnt magánvásárlók visszatérésére még évekig várni kell. Érdemi növekedésre csak 2013-ban számítok, amikor együttesen 90-100 ezer új személykocsi és kishaszonjármű kaphat rendszámot.
– És addig?
– Fennmarad a mai helyzet, hogy közel négyszer annyi a „fekete” szerelő, mint ahányan a márkaszervizekben dolgoznak. Emellett annak ellenére, hogy évek óta tilos a hígítóalapú festékek használata, Ukrajnából nagy mennyiség ömlik be, és ugyancsak hallani termékdíj és áfa megfizetése nélkül behozott motorolajokról is. Ebben a helyzetben a kormány segítségét kérjük a piac fehérítésében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.