BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Váci utca népszerű a nemzetközi márkák körében, az első nagyobb üzlet

Kevesebb az üres belvárosi üzlet

Még mindig könnyű kiadni az üzlethelyiségeket a Váci utcában, ahol átlagosan 100 eurót kérnek a tulajdonosok négyzetméterenként havonta. Ezzel a nemzetközi viszonylatban nem túl magas bérleti díj vonzónak tűnhet a terjeszkedésre vágyó márkáknak.

A Váci utca, Budapest nemzetközileg ismert és elismert bevásárlóutcája egy 63 országot vizsgáló felmérés szerint a 40. helyet foglalja el a bérleti díjak rangsorában. A Cushman & Wakefield globális kutatása alapján a külföldiek által is kedvelt magyar utca az átlagosan évente négyzetméterenként 1200 eurós bérleti díjával Vietnam Hanoi városa mögött, de a lengyel Varsó előtt végzett. Budapest tavaly még a 37. volt, a visszacsúszás annak a következménye, hogy pár város drágább lett a tavaly nyári állapothoz képest. A felmérésben a 16 704 euró/négyzetméter/éves bérleti díjával a New Yorkban található 5th Avenue lett az első, míg az utolsó helyen Manila végzett, ahol 258 euró/év körüli összeget kell a kereskedőknek fizetniük négyzetméterenként a jó helyen lévő üzlethelyiségek bérletéért.

Az évente, minden nyáron publikált kutatás megjegyzi, hogy Budapesten a bérlői érdeklődés érezhetően növekedett 2010 végén, de a kereskedők lépései továbbra is óvatosságról tanúskodnak.

Számos nemzetközi márka lépett a magyar piacra az elmúlt évben, míg társaik csak a terjeszkedés előkészítésének fázisában vannak, amely egyértelműen Budapestre irányul. A pozitív tendencia ellenére néhány szerencsés bevásárlóközponttól eltekintve az üresedési ráta még mindig magas. Az elmúlt egy évben a jó lokációjú üzlethelyiségek bérleti díjai stabilak maradtak, míg a többiek átlagosan 10 százalékos árcsökkenést szenvedtek el.

„Tapasztalataink szerint a Váci utcában még mindig könnyű kiadni az üzlethelyiségeket, sőt, a helyzet egyértelműen jobb, mint akár öt évvel ezelőtt. A forgalmas utcában minden márka amolyan zászlóshajó jellegű üzletet alakít ki, így gyakorlatilag mindenkinek – a már a piacon lévőknek és a később belépőknek is – kötelező jelen lennie egy nagyobb, szem előtt lévő üzlettel. Ennek megfelelően nem a Váci utcában található üzletek a fő profittermelő egységek” – mondta el a Világgazdaságnak Szabó Viktória, a Cushman & Wakefield budapesti irodájának kiskereskedelmi üzletágvezetője. A szakember szerint a bevásárlóutca bérleti díjaival azért nehéz általánosságban számolniuk az érdeklődő bérlőknek, mert egy bevásárlóközponttal szemben ott az üzlethelyiségek nem egy kézben vannak, így a tulajdonosok saját belátásuk szerint dönthetnek az árak alakításáról. A betelepülő márkák dolgát természetesen könnyítette volna, ha az árak csökkenést mutatnának – tette hozzá.

A budapesti bevásárlóutcákról Szabó Viktória megjegyezte, hogy mostanra mindegyik megtalálta a helyét a piacon. A Váci utca egyértelműen a hatalmas átmenő forgalmával hódít, az Andrássy utat döntően a luxusmárkák fedezték fel maguknak, míg a Fashion Street valahova a kettő közé tehető, mind kínálatában, mind elhelyezkedésében. Hely tehát van a később piacra lépők számára, közöttük minden bizonnyal ott lesz a Prada, a Bulgari, valamint a Christian Dior is.

A belvárosi utcákat vizsgálva az Ecorys Magyarország ingatlan-tanácsadó társaság is kedvező tendenciát lát. A cég szerint csökkent az üres üzletek aránya a belváros főbb bevásárlóutcáiban, a Váci utcában és mellékutcáiban, a belváros új főutcájában, az Andrássy úton és a Nagykörút központi részén 2011 nyarán. A belvárosi kiskereskedelem üres üzleteinek aránya a vizsgált területen a tavalyi 14,4 százalékról 12,7-re apadt, ez további csökkenést vetít előre.

Az Ecorys szakemberei szerint a Váci utcában kisebb mozgás volt tapasztalható az elmúlt időszakban, a Tezenis nyitott új egységet, ám ez év októberében indul majd a Váci1 üzletház, közel 80 üzlettel és vendéglátóhellyel, illetve közeledik a Klotild-palota nyitása is, melyben szálloda, vendéglátó- és kereskedelmi egységek működnek majd.

A belváros szívében, a Petőfi Sándor és a Bécsi utcában enyhe növekedés volt megfigyelhető,

a Bécsi utcai látszólagos magas üresedési arány egy üzlet bezárásából adódik. A belváros északi részén, az Október 6-a utcában nyitott több vendéglátóegység, a középső részen stagnált az állomány, míg a déli részen, a Kecskeméti és Károlyi utcában és környékükön szintén érezhető az üzletnyitások növekedése, ahol az egyedi üzletek és vendéglátóegységek találhatók jelentősebb számban. Az Andrássy úton új márkák is megjelentek, mint a Nara Camicie, a MaxMara Sinéquanone, a Replay vagy a hamarosan nyíló Capsula multibrand üzlet, illetve bővül a Nespresso is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.