BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyolcvanmilliárdos terv

Hotel, irodapark, kereskedelmi központ, kargóbázis épülhet Ferihegyen 10-15 év alatt

A következő 10-15 évben 300 millió eurónyi (82,5 milliárd forint) fejlesztés valósulhat meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, tízezer új munkahelyet teremtve. A régóta várt reptéri hotel 2014-ben nyílhat meg.

Kiküszöbölhetik 2014-re a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérnek az egyik legnagyobb hiányosságát, ugyanis ekkorra épülhet meg a közvetlen reptéri kapcsolattal rendelkező, 3-4 csillagos, több mint 200 szobás, jelentős konferencia- és tárgyalótermi kapacitással rendelkező szálloda a 2B terminállal szemben – tudta meg a Világgazdaság. „Még tart a tervezés, a szerződést 2012-ben írhatjuk alá a beruházóval. Az elképzelések szerint az üzemeltető valamelyik nagy nemzetközi szállodalánc lesz. Az építkezés jövő év végén, 2013 elején indulhat, s kedvező esetben már 2014-ben megnyílhat a szálloda” – mondta lapunknak René Droese, a repteret üzemeltető Budapest Airport (BUD) Zrt. ingatlanfejlesztési igazgatója. A terv nem új keletű, a projekt már 2008-ban igen előrehaladott állapotban volt, de azt a pénzügyi válság és a hotelpiac bezuhanása miatt jegelni kellett. A tervek szerint a körülbelül 25 millió eurós beruházást az ingatlanfejlesztő cég finanszírozná, de a hotel paramétereit a BUD szabná meg. Az építkezésnek még van egy adminisztratív akadálya, ennek elhárításáról a BUD és a kormányzat előrehaladott tárgyalásokat folytat. Ennek lényege, hogy a Budapest Airport által vagyonkezelésbe kapott reptéri földterületen harmadik fél is folytathasson fejlesztést.

A szállodaépítés csupán az egyik eleme annak a mintegy 300 millió eurós (82,5 milliárd forintos) fejlesztési tervnek, amely a következő 10-15 évben valósulhat meg a reptér területén. A beruházások által a jelenlegi 12 ezer munkahely mellett 10 ezer új jöhetne létre a légikikötőben és a hozzá kapcsolódó létesítményekben. A fejlesztési koncepció egyik nagyszabású része a Cargo City nevű légiáru-kicserélő központ. Tervezése és engedélyeztetése már tart, a jövő év elején pedig megkezdődhet a fejlesztés első fázisának építése. Ennek során a reptér területén szétszórva lévő, lerobbant állapotú kargólétesítmények helyett új területen központosított bázist hoznak létre. A várhatóan 2012-re felépülő, 11 ezer négyzetméteres raktár, valamint a hozzá kapcsolódó 4000 négyzetméternyi irodatér 80 százalékának hasznosítására már leszerződött a Budapest Airport két jelentős földi kiszolgálócéggel, a Celebi Ground Handlinggel és a Malév Ground Handlinggel. A Cargo City beruházás első lépcsőjének költségvetése 14 millió euró, amelyet a BA finanszíroz banki hitelből.

René Droese tájékoztatása szerint komoly tárgyalások folynak a leendő bérlőkkel a Cargo City második fázisában tervezett épületek kiadásáról is. A várhatóan 2013-ban induló második szakasz paraméterei gyakorlatilag megegyeznek az első lépcsőével.

Két folyamatban lévő projekt már a jövő évre megvalósulhat: a tervezési szakaszban lévő új hajtóműpróbázó hely és az új Malév-központ kialakítása. Utóbbi során három irodaépületet teljesen felújítanak, és a tervek szerint a jövő nyáron – több lépcsőben – költözhet ide az állami légicég mintegy 600 alkalmazottja. A légitársaságok beköltözése már ez év nyarán megkezdődött: a Wizz Air központja június óta működik a ferihegyi A porta melletti irodaépületben. Tervezik további javítóhangárok építését is.

A hosszabb kifutású elképzelések között szerepel egy 6-8 iroda- épületből álló irodapark létesítése a kettes terminál mellett, amelyben légitársaságok vagy olyan nemzetközi cégek költöztethetnék központjaikat, amelyeknek működéséhez sok utazásra, repülőútra van szükség, vagy valamilyen módon kapcsolódnak a repüléshez, logisztikához. A világban egyébként számos repülőtéren működik effajta „Airport City”. Az összesen 70 ezer négyzetméternyi irodaterületet magában foglaló komplexumra azonban akár még éveket is várni kell. „Most nagyon pang az irodapiac, így csak megfelelő kereslet esetén vágunk bele a projektbe, s ha előzetes bérleti szerződést tudunk kötni az irodaterület nagy részére” – mondta René Droese.

Ezt a projektet, valamint a vecsési Market Centrallal szemben tervezett Business Park beruházást is harmadik fél bevonásával tervezik, amelyik finanszírozná a fejlesztést. „A tervben szereplő 300 millió eurós beruházásnak csupán egy kis része az, amelyet a Budapest Airport saját forrásból finanszírozna, így jelentősen csökken a kockázatunk az egyes projektek kapcsán. Bevételünk abból származna, hogy hosszú távra bérbe adjuk az érintett területeket az építmények üzemeltetőinek” – mondta az üzleti modellről az ingatlanfejlesztési igazgató.

Kié lesz a Budapest Airport?

Három óriáscég versenyez a német Hochtief csoport nemzetközi repülőtereket – köztük a budapesti Liszt Ferenc repülőteret – üzemeltető társaságokból álló holdingjáért, amely nagyjából 1,3 milliárd euróért kelhet el – jelentette a Reuters hírügynökség. A pályázat utolsó előtti körébe bekerült a kínai Hainan Group, a Vinci francia építőipari társaság és a német Fraport, amely a Deutsche Bank RREEF nevű ingatlanfejlesztési alapjával venné meg a csomagot. Mindhárom jelentkező 1,3 milliárd euró körüli összeget ajánl.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.