Az ágazat nyeresége korántsem lenyűgöző, a vizsgált 8 lánc közül csak a Tesco és a Penny Market tudott pozitív eredményt produkálni, igaz, a Coop és a CBA eredményei nem ismertek. Szakértők szerint a városszéli hipermarketek a magas benzinár, és a nem élelmiszeripari termékek csökkenő kereslete miatt folyamatosan veszítenek a vonzerejükből.
A gazdaság.hu által vizsgált 10 hiper- és szupermarketeket üzemeltető kereskedelmi lánc közül tavaly négy nem tudta megismételni 2009-es árbevételét. A legnagyobb forgalmat - 583,6 milliárd forintot - tavaly is a Tesco érte el, árbevétele így 1,8 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Második és harmadik helyen szerepel a CBA és a Coop, ám árbevétel adataik nem teljesen összehasonlíthatóak a többi lánccal, mert mindkét csoport sok kisebb céget tömörít, csoportszintű adataik pedig nem lelhetőek fel az Opten adatbázisában. A CBA saját honlapján szerelő információi szerint a csoport tavaly 555 milliárd forint árbevételt ért el, ami 7,5 milliárd forinttal, azaz 1,3 százalékkal több a 2009-es értéknél. A harmadik, Coop Murányi László vezérigazgató nyilatkozatai szerint a két évvel ezelőtti 510 milliárd forintot legfeljebb 1-2 százalékkal meghaladó árbevételt ért el 2010-ben.
Ha a Coop és a CBA közösen megvásárolja a Delhaize-csoport magyarországi érdekeltségei közül a Match és a Profi áruházakat működtető cégeket (információink szerint a Cora-üzletek nem szerepelnek a megállapodásban), akkor a tavalyi adatokkal kalkulálva a CBA piacvehetővé válhat, hajszállal megelőzve a listavezető Tescót. A két magyar láncnak együttesen 58,9 milliárddal növekedne a forgalma az akvizícióval, a hálózatok 50-50 százalékos felosztását feltételezve a CBA árbevétele elméletben 585 milliárd forintra bővülne, azaz centikkel bár, de verné a Tescót is. A Match és a Profi egyébként sereghajtók, az elmúlt évben mindkettőnek jelentős (16-17 százalékos) forgalomcsökkenéssel kellett szembenéznie.
„A középtávon biztosan a kisebb városi boltok, szupermarketek és diszkontok realizálják a legnagyobb forgalom bővülést, mert a válság nem kedvez a városszéli hipermarketeknek” – vélik a Crédit Agricole Corporate and Invesment Bank szakemberei. A benzin emelkedő ára miatt egyre több embernek nem éri meg az árkülönbözet miatt elautózni a legközelebbi hipermarketig, ráadásul a folyamatos terjeszkedésükkel és versenyképes árú, saját márkás termékeikkel a hard diszkontok egyre növekvő konkurenciát jelentenek a hiperek számára, elsősorban élelmiszerek piacán. „Ráadásul a hard diszkontok intenzív hálózatbővítése fajlagos fix és logisztikai költségek csökkenése révén tovább növelheti versenyképességüket a hipermarketekkel szemben” – vélik a Crédit Agricole szakértői. A hiperek vonzerejét csökkenti az is, hogy a nem élelmiszeripari termékekre, tartós fogyasztási cikkeikre adott jelentős árengedmények sem vonzóak már a vásárlóknak, ilyesmire ugyanis egyre kevesebbet tudnak áldozni. Nem véletlen, hogy ilyen irányban bővíti magyarországi hálózatát a piacvezető Tesco is.
A három dobogóstól meglehetősen lemaradva negyedik a Spar Magyarország Kft. 334 milliárd forinttal, ami 6,5 százalékos csökkenés 2009 azonos időszakéhoz képest. Újabb 100 milliárdos ugrással ötödik helyen zárta 2010-et az Auchan, amely új egység megnyitása nélkül is növelni tudta árbevételét, Az Auchan Magyarország Kft. minimálisan, mindössze 700 millió forinttal növelte forgalmát, amely így 227,4 milliárd forintra emelkedett.
A hard diszkontok közül a legjobban a Lidl teljesített: 15 százalékkal szárnyalta túl forgalma a 2009-es évet tavaly, 175 milliárd forintot ért el. A Penny Market nem tudta a korábbi év teljesítményét megismételni, 132 milliárd forinttal zárta az évet. Magyarországon a legújabb piacra lépő Aldit 2006-ban jegyezték be, egyelőre sereghajtó a listán, de a német társaság tudta a legnagyobb mértékben növelni az eladásokat. A cég forgalma 22,5 százalékkal bővült 2009-hez képest, így tavaly 43,5 milliárd forint forgalmat produkált.
Az eredményt tekintve egyetlen cégnél sem lesz bezzegév a tavalyi, csupán két társaság tudott nyereséget elérni, igaz a CBA és a Coop összesített eredményéről pedig nincs információnk. A pozitív szaldóval záró Tesco és Penny Market eredménye is elmaradt az egy évvel korábbitól, a Tesco 4,8 milliárd forint, a Penny Market pedig 702 millió forint nyereséget ért el. Társasági adót is csak ez a két társaság fizetett: a Tesco 944 millió forintot, a Penny Market 478 millió forintot. Osztalékot egyetlen vállalkozás sem osztott. Csökkentette ugyanakkor veszteségét a terjeszkedés költségeivel terhelt két német hard diszkont, a Lidl és az Aldi, bár a Lidl ennek ellenére is sereghajtó a maga 9,6 milliárdos negatív eredménnyel. A legnagyobb visszaesést a Metro szenvedte el: míg 2009-ben 4,8 milliárd forint adózott eredményt könyvelhetett el, amelyet teljes egészében kifizetett osztalékként, tavaly 1,3 milliárdos veszteséget volt kénytelen elszámolni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.