Logisztikai Központnak (BILK) a fejlesztése, miután már nem maradt beépíthető terület.
Az utolsóként elkészült, kilencezer négyzetméteres raktárt és ezer négyzetméternyi irodát magában foglaló komplexumba év végéig mindkét bérlője beköltözik. Tudomásunk szerint Budapesten és környékén a három évvel ezelőtti közel 300000 négyzetméterrel szemben 2010-ben összesen 63000 négyzetméternyi raktár épült, az idén pedig a fele sem. Ebben az évben a BILK új épületével együtt összesen két raktár létesült a térségben.
Az 1,3 milliárd forintba került épület érdekessége, hogy a BILK-ben már jó ideje megtelepedett SEWS-Components Europe B. V. itt is kivett egy 12 méter belmagasságú részt. A fennmaradó négyezer négyzetmétert pedig a Trans-o-flex Logistics Group magyar leányvállalata fogja használni úgynevezett cross-docking raktárként, ahol legfeljebb 24 órára helyezik el a továbbszállítandó
termékeket. A forgási sebesség miatt azonban 50 rakodókaput kellett építeni erre a 4000 négyzetméterre a szokásos hat helyett.
Az első, 19 ezer négyzetméteres raktár-iroda komplexum 2003 szeptemberében készült el, és azóta a terület fejlesztésére a társaság összesen 55 millió euró hitelt vett fel, saját forrásból pedig több mint kétmilliárd forintot fordított a beruházásokra. Az első hitel 2018-ban jár le, az utolsó részletet pedig 2030-ban utalja a társaság. A 15-20 éves futamidejű, euróalapú beruházási hitelek nem okoznak gondot: az árfolyam-ingadozás nem érinti hátrányosan a vállalatot, miután a bérleti díjak euróban folynak be.
A tavaly felépült 18000 négyzetméteres raktár, valamint az ahhoz kapcsolódó targonca- és állványbeszerzés 600 millió eurós vissza nem térítendő európai uniós támogatásban részesült. Ezt megelőzően 2008-ban kapott 460 milliós EU-támogatást a cég.
Nemcsak az idén, hanem az elmúlt három év mindegyikében is épített egy-egy csarnokot a társaság: ezekkel bővült 178 ezer négyzetméterre a kiadható raktár- és irodaterület, amelynek kihasználtsága év végére eléri a 98 százalékot. Úgy tudjuk, a fővárosban és környékén az összesen 1,8 millió négyzetméternyi ipari ingatlanból közel 400000 négyzetméternyi raktár üresen áll. Részben azért, mert a frissen elkészült raktárakra nem sikerült bérlőt találni, illetve sok cég csökkentette bérelt területét, mások csődbe mentek vagy kivonultak a piacról. Emiatt 2009 és 2010 folyamán általánossá vált a bérleti szerződések újratárgyalása azzal a céllal, hogy csökkentsék a bérelt területet és/vagy a bérleti díjat. Ezt a BILK is megérezte, s az elmúlt két évben az egy négyzetméterre vetített fajlagos bérletidíj-bevétel több mint 5 százalékkal csökkent. A 2001. december 19-én alakult logisztikai központ méretére jellemző, hogy a menetrend szerinti BKV-buszjáratnak négy megállója is van a kapukon belül, ahol naponta mintegy 2500 teherautó – kétszer annyi, mint
a válság előtt – és évente 2500–2700 vasúti kocsi rakodik.
Korábban az ipari ingatlanok szokásos bérleti ideje 6-8 év volt, ez azonban a válság miatt 3-5 évre csökkent, a BILK esetében átlagosan tíz évről beszélhetünk – tájékoztatta lapunkat Marján Miklós, a BILK Logisztikai Zrt. vezérigazgatója, hozzáfűzve, hogy ennek a hatalmas területnek csupán 14 bérlője van, s noha jövőre két bérleti szerződés lejár, már folynak a hosszabbítási tárgyalások. A Waberer’s Holdinghoz tartozó BILK már az induláskor főként multinacinális cégeket hozott be bérlőnek, amelyek nem mentek tönkre a válság következtében. Így a logisztikai központ is jó helyzetben várja az év végét: a tavalyi négymilliárdos árbevétel után ebben az évben 4,4 milliárd forintot vár a vezérigazgató.
A jövő évtől pedig – amikor már nem lesz beépíthető terület – azt tervezi a cég, hogy a legkorábban épült raktárakkal kezdve folyamatosan korszerűsítik a fűtési és világítási rendszert. Már folyik a műszaki előkészítés: az első korszerűsítési munkák egy év múlva kezdődnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.