2011-ben alig néhány nagyobb kiskereskedelmi központ nyitotta meg kapuit: ilyen volt az 6 000 négyzetméteres Europeum a Blaha Lujza téren, a hármas metró kőbányai végállomásánál található KÖKI Terminál (47 000 négyzetméter) és az Árkád Szeged (41 000 négyzetméter).
A tavalyi évben olyan új divatmárkák jelentek meg, mint a Debenhams, a Max Mara, a French Connection, a Hard Rock Café vagy a Digidog. Mindemellett mások, úgymint a Müller, a Starbucks, a H+M és az Inditex Group különböző márkái folytatták a terjeszkedést a hazai piacon – mondta Csörgő Anita, a Colliers International kiskereskedelmi üzletágának igazgatója.
Budapest domináns bevásárló utcái a Váci utca és az Andrássy út továbbra is népszerűek a kereskedők, különösen a luxusmárkák körében, és ezek a helyszínek egyre növekvő forgalmat bonyolítanak. Több új márka is, mint a Sinequanone, a BOGGI, a Hublot, a Pandora, a beeLine vagy a Replay nyitott új üzleteket 2011-ben, és még több várható 2012 elején. Az Il Bacio di Stile, egy több mint 3 200 négyzetméteres, luxusmárkákat felvonultató áruház az Andrássy úton, várhatóan 2013-ban fog megnyílni.
Egy új tényező is megjelent, ami várhatóan hatással lesz a kínálatra, az úgynevezett „plázastop” törvény, aminek értelmében minden 300 négyzetméternél nagyobb új kiskereskedelmi fejlesztést egy központi, a kereskedelemért, a környezetvédelemért és a vidékfejlesztésért felelős miniszterek részvételével működtetett bizottsággal kell jóváhagyatni. Ez nem feltétlenül befolyásolja majd negatívan a szektort, amennyiben profi szakemberek ülnek a testületben. Ugyanakkor valószínűleg lassítani fogja az olyan diszkontáruházak, mint a Lidl vagy az Aldi korábbi években tapasztalható dinamikus terjeszkedését.
Általánosságban véve a bérleti díjak továbbra is alacsonyak maradtak, miután az elmúlt két évben 10–30 százalékkal estek vissza. Azonban a legjobb helyszíneknek már sikerült ezt stabilizálni vagy akár növekedést is elérni. Az egyik ilyen pozitív példa a MOM Park volt, amely sikeresen szerzett meg több új, magas színvonalú bérlőt, olyan bérleti díjakon, amelyek bizonyos esetekben jelentősen meghaladják azt, amit a korábbi bérlők fizettek. Hasonló pozitív példa még a Mammut és az Aréna Plaza.
„Várakozásaink szerint a Váci utcai, valamint a piacvezető bevásárlóközpontok bérleti díjai, amelyek az utóbbi öt évben nagyjából stabilak voltak, idén mérsékelten, mintegy 5–10 százalékkal csökkenhetnek.” – tette hozzá Csörgő Anita.
A fejlesztés alatt álló bevásárlóközpontok kínálata nagyon szűk, mivel a már említett Váci1-en kívül a fővárosban csak a WING által fejlesztett Hegyvidék Center – egy kisméretű, 7 000 m²-es kerületi központ Budán – valamint a CSB Plaza – egy III. kerületi többszintes, 11 000 m²-es korábbi autópláza, mely szintén kerületi központ lesz egy koncepcióváltás során – átadása várható. Kicsit előbbre tekintve, a budapesti Árkád bővítése 20 000 m²-rel már fejlesztés alatt áll, az átadás 2013 tavaszára várható. A Futureal is dolgozik az Etele téri projektjének az előkészítésén, azonban ez várhatóan 2015 előtt nem fog elkészülni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.