Nagy melléfogásnak tartja Keith Crain az üzletet, mondván, a gyengélkedő európai piac miatt a Peugeot részvénycsomag értéke ma kisebb annál a 320 millió eurónál, amilyen értéken a GM mérlegében szerepel. A detroiti cég 1999 óta 16,8 milliárd eurót vesztett el Európában – írja a lap.
Ráadásul ahelyett, hogy stabilizálnák az Európában évtizedek óta elismerésnek örvendő Opelt, a GM tisztviselők zavarba hozzák az ügyfeleket Chevrolet piacra erőltetésével. Magyar kereskedők is említették már lapunknak, hogy nem világos, hova pozícionálja a GM a Chevrolet (lánykori nevén: Daewoo) márkát a piacon.
Amíg az Opel július végéig a legtöbb személyautót adta el a magyar piacon, addig a Chevrolet a huszadik helyre szorult. A számok nyelvén: 18 százalékos növekedéssel 3696 Opelt helyeztek forgalomba, míg a Chevyből 613-at. Ez utóbbi versenytársai, a Kia és a Hyundai viszont 1141-et, illetve 868-at adtak el.
Az Automotive News főszerkesztője szerint a GM – miközben megszüntetett olyan valóban erős észak-amerikai márkát, mint a Pontiac – milliárdokat önthet az Európában nulláról indított Chevrolet márkanévbe, miközben ott van a nagy múltú, de kivéreztetett Opel/Vauxhall márkája.
Keith Crain egyenesen kívánatosnak tartja, hogy olyan felső vezetők jöjjenek a General Motorshoz, akiknek gyakorlati tapasztalataik vannak az autóipar irányításában és maliciózusan megjegyzi: hosszú ideig el fog tartani, amíg az amerikai kormány visszakapja a GM-be a válság idején befektetett pénzét. Egyelőre azonban a GM vezérektől függ, helyesen döntenek-e stratégiai kérdésekben.
Dan Akerson, a GM vezérigazgatója néhány nappal az után, hogy megfogadta, "könyörtelenül" a helyes pályára tereli a csoportot, hirtelen félmillió dollárért 25 ezer GM részvényt vásárolt. A gesztusértékű lépés Akerson bizalmát is jelentheti az által vezetett cégcsoport iránt, de hogy miért is vásárolt be, azt nem kívánta kommentálni a General Motors szóvivője. Az azonban biztos, hogy a részvényárfolyam 40 százalékkal alacsonyabb a 2010 novemberi szintnél.
Dan Akerson ugyanakkor azt is elismerte, hogy a GM bizonyos kulcsszámai ma rosszabbak, mint egy éve voltak. Így például a második negyedévben elért 1,49 milliárd dolláros csoportszintű adózott eredmény össze sem hasonlítható az egy évvel korábbi 2,52 milliárd dollárral. A General Motors bevétele 5 százalékkal 37,6 milliárd dollárra csökkent az egy évvel korábbi 39,4 milliárd dollárról. Ami pedig az európai üzletágat illeti: a tavalyi 102 millió dolláros nyereség után hidegzuhany a most jelentett 361 millió dolláros működési veszteség.
Barclays Capital elemzője, Brian Johnson szerint a GM európai veszteségei tovább fogják gyengíteni a részvényárfolyamot. A Morgan Stanley részéről pedig Adam Jonas azt mondja, a befektetők még akkor haboznak, hogy kövessék Akersont a részvényvásárlásban, ha a papírok olcsók maradnak. A GM részvények vásárlásának feltétele egy bizonyos fokú piaci bizalom, amit nem erősít a gazdasági helyzet, és persze a cég terveinek átláthatósága, amit viszont a General Motors igazgatósága nem biztosít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.