BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bukhat a GM a Peugeot-üzleten

Még szerencse, hogy a General Motorsnak ott van Észak Amerika és Kína ahol növelheti eladásait és profitját. Európában azonban más a helyzet – írja Keith Crain, az Automotive News főszerkesztője, aki nem érti, miért szállt be márciusban a GM a PSA Peugeot Citroen konszernbe 7 százalék megvásárlásával.

Nagy melléfogásnak tartja Keith Crain az üzletet, mondván, a gyengélkedő európai piac miatt a Peugeot részvénycsomag értéke ma kisebb annál a 320 millió eurónál, amilyen értéken a GM mérlegében szerepel. A detroiti cég 1999 óta 16,8 milliárd eurót vesztett el Európában – írja a lap.

Ráadásul ahelyett, hogy stabilizálnák az Európában évtizedek óta elismerésnek örvendő Opelt, a GM tisztviselők zavarba hozzák az ügyfeleket Chevrolet piacra erőltetésével. Magyar kereskedők is említették már lapunknak, hogy nem világos, hova pozícionálja a GM a Chevrolet (lánykori nevén: Daewoo) márkát a piacon.

Amíg az Opel július végéig a legtöbb személyautót adta el a magyar piacon, addig a Chevrolet a huszadik helyre szorult. A számok nyelvén: 18 százalékos növekedéssel 3696 Opelt helyeztek forgalomba, míg a Chevyből 613-at. Ez utóbbi versenytársai, a Kia és a Hyundai viszont 1141-et, illetve 868-at adtak el.

Az Automotive News főszerkesztője szerint a GM – miközben megszüntetett olyan valóban erős észak-amerikai márkát, mint a Pontiac – milliárdokat önthet az Európában nulláról indított Chevrolet márkanévbe, miközben ott van a nagy múltú, de kivéreztetett Opel/Vauxhall márkája.

Keith Crain egyenesen kívánatosnak tartja, hogy olyan felső vezetők jöjjenek a General Motorshoz, akiknek gyakorlati tapasztalataik vannak az autóipar irányításában és maliciózusan megjegyzi: hosszú ideig el fog tartani, amíg az amerikai kormány visszakapja a GM-be a válság idején befektetett pénzét. Egyelőre azonban a GM vezérektől függ, helyesen döntenek-e stratégiai kérdésekben.

Dan Akerson, a GM vezérigazgatója néhány nappal az után, hogy megfogadta, "könyörtelenül" a helyes pályára tereli a csoportot, hirtelen félmillió dollárért 25 ezer GM részvényt vásárolt. A gesztusértékű lépés Akerson bizalmát is jelentheti az által vezetett cégcsoport iránt, de hogy miért is vásárolt be, azt nem kívánta kommentálni a General Motors szóvivője. Az azonban biztos, hogy a részvényárfolyam 40 százalékkal alacsonyabb a 2010 novemberi szintnél.

Dan Akerson ugyanakkor azt is elismerte, hogy a GM bizonyos kulcsszámai ma rosszabbak, mint egy éve voltak. Így például a második negyedévben elért 1,49 milliárd dolláros csoportszintű adózott eredmény össze sem hasonlítható az egy évvel korábbi 2,52 milliárd dollárral. A General Motors bevétele 5 százalékkal 37,6 milliárd dollárra csökkent az egy évvel korábbi 39,4 milliárd dollárról. Ami pedig az európai üzletágat illeti: a tavalyi 102 millió dolláros nyereség után hidegzuhany a most jelentett 361 millió dolláros működési veszteség.

Barclays Capital elemzője, Brian Johnson szerint a GM európai veszteségei tovább fogják gyengíteni a részvényárfolyamot. A Morgan Stanley részéről pedig Adam Jonas azt mondja, a befektetők még akkor haboznak, hogy kövessék Akersont a részvényvásárlásban, ha a papírok olcsók maradnak. A GM részvények vásárlásának feltétele egy bizonyos fokú piaci bizalom, amit nem erősít a gazdasági helyzet, és persze a cég terveinek átláthatósága, amit viszont a General Motors igazgatósága nem biztosít.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.