Eredetileg a panellakások felújításához és az energiatakarékos fűtési rendszerek kiépítéséhez kívánt az állam olyan, kedvezményes hitelt adni, amelynél a lakóknak önerőt sem kellene felmutatniuk, később már az összes megújuló alapú energiahasznosítás megsegítési szándékáról is lehetett hallani.
A zöldbanknak – mely teljesen állami tulajdonú formációként indult volna, majd az állami részesedése 51 százalékra esett volna benne – 2011. január 1-jére kellett volna felállnia, de nem történt semmi. A fordulatot az hozta, hogy mostanra körvonalazódtak a kormány által megvitatható elképzelések. Mint a Világgazdaság az ügyhöz közeli forrásból megtudta: a zöldbank alapvetően üzleti alapon jönne létre, vagyis az állam és az üzleti szféra közötti együttműködés formájában.
Az állam pénzügyi ösztönzőkkel szállna be, partnerei pedig a piaci alapú finanszírozással. A hitelezési konstrukció az előbb említetteknél is szélesebb körű lenne: kiterjedne a mezőgazdaságra, a vízgazdálkodásra, a környezetvédelemre, az energiahatékonyságra és az alternatív energetika területére, a pénzintézet továbbá részt venne az európai uniós és egyéb fejlesztési források szétosztásában. Vállalati, lakossági és közületi ügyfelei is lehetnének.
A várakozások szerint az elképzelések megvalósítása kimozdíthatná a holtpontról az érintett területek finanszírozását és tőkeellátottságát. Érdekes lehet, hogy milyen megoldásokat választottak hasonló célok érdekében más kormányok. A Nagy-Britanniában áprilisban elstartolt, állami tulajdonú Green Investment Bank (GIB) zöld-, fenntarthatósági fejlesztési projektek finanszírozására jött létre, a brit kormány komoly összeget fektetett, de beszállhat a magántőke is. A brit hitelintézet három legfontosabb beruházási területe a tengeri szélparkok, a nem lakossági energiafelhasználás hatékonysága, valamint a hulladékfeldolgozás.Tanulságos a franciaországi megoldás is.
Ott az állam és a kereskedelmi bankok hoztak létre egy közös, speciális zöldhitelt. Ezt magánszemélyek vehetik fel 2009 tavasza óta az 1990 előtt épült lakásokra. A pénz főleg a fűtéssel és a szigeteléssel kapcsolatos felújításokra fordítható, így tetőkorszerűsítésre és nyílászárócserére, de költhető megújuló energiák felhasználására is. Ottani várakozások szerint a speciális pénzügyi termék kedvező hatással lehet a franciaországi építőiparra. A terméket azóta minden évben igénybe lehetett venni.
Talán az MFB-vel?
Kézenfekvőnek tűnik, hogy az új finanszírozási rendszer lelke az MFB Nyrt. legyen. Egy teljesen új bank alapítása igen költséges és körülményes, az állami MFB-nek pedig amúgy is az állam által kijelölt projekteket kell segítenie. Sikeres Magyarországért programja keretében most is hitelez ilyen beruházásokat panel-, lakossági és önkormányzati infrastruktúra-korszerűsítési célra is. Az állami szerepvállalást a megfelelő szakmai kompetenciájú, piaci s egyben szakmai partner tenné teljessé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.