BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Milliárdokat bukhat Magyarország a Tesco szigorításán

A brit Tesco a lóhúsbotrányra válaszul radikálisan csökkentené húsimportját, és többek között csak brit farmerektől vásárolna csirkét. A patriótának szánt lépés – ha valóban végrehajtják – rendkívüli piacvesztést jelentene a hazai baromfiszektornak.

Nem kellően végiggondolt marketingfogásnak tartja a brit Tesco-vezér nyilatkozatát Bárány László – erről a vg.hu-nak beszélt a Master Good cégcsoport elnöke. Philip Clarke, a brit Tesco vezérigazgatója a Telegraphnak adott interjújában a lóhúsbotrány kapcsán arról beszélt, hogy cége „mélyreható reformokat” hajt végre a beszállító láncban, és radikálisan csökkenti húsimportját. Ez akár az élelmiszerek drágulását is eredményezheti – tette hozzá Clarke.

A reform kulcseleme a „közelebbről történő beszerzés lesz”, melynek értelmében több terméket fognak vásárolni brit farmerektől. Clarke ígérete szerint kevesebb tengerentúli húsimportot bonyolít majd a Tesco, hosszabb távú szerződéseket köt a brit termelőkkel, és új minőségellenőrző rendszert is bevezetnek. Hozzátette azt is: júliustól minden brit Tescóban árult csirkehús brit farmerektől származik majd.

A brit Tesco sajátmárkás, azaz Tesco Value csirketermékeinek döntő része, több mint 90 százaléka importból származik. A fő beszállítók között van Lengyelország, Hollandia, Brazília, Thaiföld, és Magyarország is.

Magyarországról két cég is szállít pulykatermékeket Nagy-Britanniába, a Sága és a Gallicoop, ám ezek a vállalatok továbbfeldolgozó üzemekkel és nem a Tescóval állnak közvetlen kapcsolatban. A kacsa és a liba szállítása kisebb mértékű, 100-150 tonna évente, Magyarország hagyományos exportcélpontja a víziszárnyasok terén Németország, Ausztria és Franciaország.

Csirkehúst, és feldolgozott csirketermékeket azonban jelentős mennyiségben szállítanak Nagy-Britanniába többek között Magyarországról is.

„Évente megközelítőleg ezer tonnányi árut szállítunk az angol Tescónak, döntően friss és fagyasztott csirkemellet, valamint sütésre előkészített, pácolt, konyhakész termékeket. Ezeket a termékeket az angol baromfiipar képtelen lenne ezen az áron előállítani” – nyilatkozta a Világgazdaságnak Bárány László, a Master Good cégcsoport elnöke. A brit Tesco egyik legnagyobb magyar partnere a kisvárdai cég, amely a kiskereskedelmi lánc más tagjainak, így a magyar és a cseh Tescónak is szállít.

Bárány László hozzátette: „ha a brit Tesco beváltaná ezt az ígéretét, akkor azonnal 20-30 százalékkal nőne a value termékek ára, amely rendkívüli drágulásnak számítana. Ez fokozottabban igaz lenne a feldolgozott, vagyis munkaigényesebben előállított termékek esetében, hiszen a brit munkaerő jóval drágább, mint a magyar.”

Az elnök kifejtette azt is: egész Európában, „még a jó vásárlóerővel rendelkező Németországban és Nagy-Britanniában is érezhetően visszaesett a fehér húsok, vagyis a csirkemell fogyasztása a válság hatására. Ezzel szemben jobban keresettek a dark meat kategóriába tartozó részek, így a csirkeszárny és -comb.” A további drágulás az elnök szerint még inkább elfordítaná a fogyasztókat a drágább fehér húsoktól.

Bárány László szerint ezzel a brit Tesco baromfi-értékesítésének 20-30 százalékát is elveszthetné. B. L.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.