A legfrissebb adatok azt mutatják, hogy lassul az EU, Oroszország valamint az Egyesült Államok autópiaca. Igaz, amíg az Európai Unió 28 országában a februári és a márciusi kiugrás révén a féléves összesítés a személyautó eladások 6,5 százalékos bővülését mutatja, a múlt havi már csak 4,5-et. Ezzel szemben az Egyesült Államokban 1,2 százalékra mérséklődött a növekedés, Oroszország viszont valóságos katasztrófaként értékeli, hogy 17 százalékkal kevesebb személykocsi és kishaszonjármű talált gazdára, mint tavaly júniusban.
Az orosz autógyártók szövetsége szerint a lejtmenetnek még koránt sincs vége és a második fél évben a tavalyi azonos időszakban elértnél összesen 16 százalékkal kevesebb személykocsi és kishaszonjármű eladásával számolnak. Így az idei teljes piac várhatóan nem haladja meg a 2,45 millió darabot, ami 335 ezer darabbal, vagyis 12 százalékkal marad el a tavalyitól.
Mindenesetre az európai autóipar a júniusi mérsékelt emelkedéssel is már a tizedik egymást követő hónapban könyvelheti el az eladások növekedését, ennek ellenére még a legoptimistább iparági elemzők kommentárjai sem mondanak többet, mint hogy a fejlemény „jobb, mint a semmi”. Amellett, hogy a júniusban mért növekedés bázisa alacsony, az eladások javulása pedig nagyon hektikus képet mutat régiónként, a szakértők kiemelik a vásárlásösztönző programok kereslet torzító hatását is.
A válságtól legjobban sújtott Spanyolországban és Portugáliában egyaránt 24 százalékos növekedést mért az ACEA, Görögországban pedig ennél is biztatóbb, 41 százalékos volt az emelkedés. Igaz, ez utóbbi révén is csak 7964 személykocsi kelt el. Összehasonlításul: hazánkban 25 százalékos emelkedéssel 6243 új autó talált gazdára a múlt hónapban az Európai Autóipar Szövetség adatai szerint. Ugyanakkor a francia és olasz piac 2,5, illetve 4 százalékos növekedése alulmúlta a várakozásokat, Németországban pedig – részben a naptárhatás miatt – csaknem 2 százalékos mérséklődést könyveltek el.
Peter Fuss, az Ernst & Young vezető tanácsadója úgy látja, az autógyártók jelentős árkedvezmények nyújtásával javították fel az eladási adatokat. Ebben egyetért vele a Hyundai európai üzemeltetési vezetője is, bár Allan Rushforth szerint a jelentős árengedménnyel és más kedvezményekkel felturbózott kereslet még mindig jobb mint a zéró növekedés a hat éve a válságtól szenvedő autóipar számára. Más kérdés, hogy ekkora árnyomás mellett hogyan tarthatják fent a keresletet a cégek a közeljövőben – tette hozzá a Hyundai szakembere.
Az év hátralévő részében az Ernst & Young az elavulási ciklus normalizálódásának és a javuló gazdasági körülményeknek köszönhetően továbbra is javuló trendre számít a régió autópiacán, Peter Fuss szerint az árkedvezmények jelentősen csökkenhetnek az év második felében. Az autóipari konszernek elsősorban a megújított kisautóknak, illetve az olcsóbbra pozícionált márkáiknak köszönhetik a fellendülést. A Volkswagen csoport teljes, 2,5 százalékos eladásnövekedését például a Seat és a Skoda 13 százalékos erősödésének köszönheti. Szintén jelentős fejlődést ért el a Renault csoport a Dacia márkával; a Duster és a Sandero új verziói 32 százalékos eladásnövekedést hoztak. A General Motors az Opel-Vauxhall ikermárkákkal 12 százalékot javított, főként a két kisautó, a Mokka és a Corsa segítségével.
a VW csoport 7 milliárd dollárt fektet be az USA és Mexikó területén.
a VW csoport 7 milliárd dollárt fektet be az USA és Mexikó területén. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.