A Mazda Urban Challenge fogyasztási versenyes kiírása tulajdonképpen pofonegyszerűnek tűnt: az öt csapat (Magyarország, Szlovénia, Horvátország-Szerbia, Románia, Ausztria) közül az nyer, akinél a 24 órás menet végén a legkisebb összfogyasztási értéket regisztrálja az autóba beépített mérőeszköz. Hogy ne legyen egyszerű az életünk, nem vidéki főutakat választott a Mazda a verseny helyszínének: a szervezők egy alig több, mint öt kilométeres szakaszt jelöltek ki a bécsi, belvárosi körgyűrűn, vagyis színtisztán urbánus körülmények között, a forgalommal együtt haladva kellett teljesítenünk a feladatot. A rendezvényre teljesen széria, 2,2 literes, 150 lóerős dízelmotor hajtotta 3-asokat hozott a Mazda, az öt járművet pedig sorsolás útján kapták meg az egyes csapatok.
Az öt- és hatfős különítmények a pilótacseréket leszámítva folyamatosan köröztek a bécsi „Ring” öt kilométeres szakaszán, az egyedüli megkötés annyi volt, hogy minden órában egyszer be kellett állni a rendezvény startpontjaként és céljaként funkcionáló hotel bejáratához.
Bessenyey Zoltán, Gulyás Péter, Lázár Péter, Rácz Tamás és Stump András versenyzőtársaimmal együtt még a verseny előtt kupaktanácsot tartottunk, hogy miként lehetne a lehető legkevesebb fogyasztást elérni. Így azzal kezdtük a 24 órás menetet, hogy 4,1 barra fújtuk fel az abroncsokat és olyan súlycsökkentő trükkökhöz folyamodtunk, mint az, hogy kivettük a kalaptartót és a fejtámaszokat (csak a vezetőé maradt bent biztonsági okokból). Az autó villamosenergia-igényét is a lehető legalacsonyabb szintre próbáltuk szorítani, így a szellőzést és a rádiót is kikapcsoltuk, sőt a fedélzeti menüben megtaláltuk, hogyan lehet deaktiválni a nagy fényerejű, középső, központi kijelzőt. Így kezdődött délután 3-kor a verseny, ami igazi mélyvízbe dobás volt, hiszen hatalmas forgalomban, az autóval való ismerkedés nélkül vette kezdetét. Érdekes, hogy mindannyian más technika szerint vezettünk: még este hét órakor sem volt egyértelmű, hogy a dinamikus gyorsítás utáni minél több gurulás vagy a leheletfinom gázkezelés a célravezetőbb, mindenesetre a legnagyobb dugóban is sikerült 5,0 liter alatti fogyasztást elérni. Ennek ellenére este komoly fejvakarás volt, mert a vetélytársaink két-három decivel szerényebb fogyasztást produkáltak, s tudtuk, hogy az éjszaka közeledtével, amikor csökken a forgalom, már nehéz lesz behozni a lemaradást.
Félelmünk mégsem igazolódott be, mert a csapatunk összes tagja elképesztően ráérzett arra, miként kell szerény forgalom mellett spórolni a naftával. Volt olyan csapattársam, aki 55 km/órára beállított tempomattal a „zöldhullámokra” összpontosítva takarékoskodott, ami jobban bejött, mint a gyorsítás utáni „vitorlázó” üzemmód: Rácz Tamás kollégám hajnali 3 és 4 között 3,21 literes fogyasztást ért el (ez volt a csapatunk legjobbja), majd nekem is sikerült egy 3,41-es értéket produkálni. A döntő órák azonban 9 és 11 óra között következtek délelőtt. Ekkor az összes vetélytárs csapat autói bőven 4 liter felett fogyasztottak, de a mi különítményünknek sikerült 3,6-3,8 literes értékeket hozni. A megfelelő ütemű váltások és az ideális vezetéstechnika mellett ebben annak is nagy szerepe volt, hogy ha láttuk, hogy 200 méterrel előttünk pirosra váltott a lámpa és motorfékkel túlságosan lelassultunk volna, akkor nem alapjáraton gurultunk oda, hanem leállítottuk a motort. A riválisaink utólag ismerték be, hogy ők is próbálkoztak volna a leállítással, de arra sokan nem jöttek rá, hogy az indítógombot 5-6 másodpercig kell lenyomva tartani ahhoz, hogy menet közben lekapcsoljuk a motort.
Az utolsó pár órában igazából már „biztonsági játékot” folytattunk, próbáltuk megőrizni az előnyünket, illetve a különszámoknál is jól teljesíteni. Volt Playstation-özés és átlag tartó szám (két egymás utáni órában azonos fogyasztást kellett elérni), illetve instruálni kellett a volán mögé ültetett, lenge öltözetű cheerleadert az anyósülésről egy órán át, hogy miként kell minél takarékosabban vezetni. Vagy a hölgy volt nagyon ügyes, vagy mi láttuk el jó tanácsokkal, mindenesetre a hozzánk beosztott alkalmi csapattárs 4,56 literes átlaggal zárt. Ami az összesítést illeti, a 24 óra átlagaként 3,85 literes fogyasztást értünk el, ami akkor is döbbenetes, ha tudjuk, hogy maximálisan törekedtünk az utolsó tizedcentiliter megspórolására is. A mögöttünk lévő szlovén csapatot csak hajszállal, 0,8%-kal sikerült megelőzni, ugyanis az ő nevük mellé 3,88 literes átlag került. Érdekes azonban, hogy az utolsóként jegyzett osztrákok autója is beérte 4,17 literrel, vagyis a Mazda3-as 4,9 literes városi átlagfogyasztását mindenki könnyedén lepipálta, arról nem is beszélve, hogy az egész esemény legjobb fogyasztását egy román újságíró érte el 3,15-ös átlaggal.
Az egészben mégis az volt a szürreális, hogy 24 óra után is csak egy negyed tankot fogyasztottunk el, amit el sem hiszek, ha nem látom a saját szememmel. S mi a tanulság? Egyrészt a modern dízeltechnika csodákra képes, másrészt némi odafigyeléssel és tudatossággal őrülten alacsony fogyasztási értékeket lehet produkálni. Nyilván senkit sem buzdítunk arra, hogy mozgó akadály legyen a forgalomban, de ez a 24 óra arra igazán megtanított, hogy városban nem érdemes sietni, mert a hirtelen gyorsító, nagy gázzal induló autót az esetek 90 százalékában a következő piros lámpánál csigatempóban is beérjük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.