BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Munkaerőgondokkal küzdenek a hazai szolgáltató központok

Két év alatt közel duplájára nőtt az az idő, amennyi alatt egy hazai üzleti szolgáltató központ (SSC – shared service center) fel tud venni egy új munkatársat – mondta el érdeklődésünkre Suhajda Attila, a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség (HOA) elnöke.

Míg 2012-ben átlagosan 30 napig kellett keresni az SSC-knek egy-egy megfelelően képzett munkatársat, addig a szervezet legfrissebb adatai szerint 2014 közepén már 56 napig tartott ez a folyamat. „Ebben több tényező is szerepet játszik, egyrészt a nyelvet beszélő, tehetséges, képzett fiatalok külföldre vándorlása jelentős mértékben csökkentette az elérhető munkaerőt. Emellett a jelenlegi képzési rendszer sem képes kiszolgálni a szolgáltató központok igényeit. Középtávon pedig igen komoly gondot okozhat más ágazatokban is, hogy a közoktatás átalakítása miatt csökkent például a nyelvi és informatikai képzésre jutó idő az általános és középiskolákban” – közölte Suhajda Attila.

A helyzetet bonyolítja az is, hogy a már évek óta itt működő üzleti szolgáltató központok a jó teljesítményüknek köszönhetően folyamatosan lépnek feljebb az értékláncban az anyavállalatok szervezetén belül, ami azt jelenti, hogy több magasabb hozzáadott értékű feladatot kapnak. Ez természetesen megnöveli az igényeket a képzettebb munkaerő iránt, mind szaktudásban, mind a beszélt nyelvek vonatkozásában.

A HOA elnöke rámutatott arra is, hogy azok az SSC-k, amelyek már Magyarországon vannak további fejlesztéseket terveznek nálunk, ráadásul egyre növekvő ütemben. Míg tavaly a szervezet felmérésében megkérdezett központokban két éven belül 16 százalékos létszámbővítést terveztek, addig az idén ez az érték már 20 százalékra nőtt. Ez azt jelenti, hogy a kutatásban szereplő 27 SSC-nél összesen mintegy 1800 munkahely jöhet létre a következő két évben.

Komoly problémát jelent ugyanakkor, hogy alaposan megcsappant az új központok száma. egyre kevesebben döntenek Magyarország mellett. Ráadásul ha egy-egy cég idehozza szolgáltató központját, akkor csak úgy tudja magához csábítani a megfelelően képzett munkaerőt, ha magasabb béreket kínál a piaci átlagnál. Az így generált árverseny azonban emeli a hazai munkaerő átlagos költségét, csökkentve ezáltal Magyarország versenyképességét a nagy nemzetközi vállalatok döntéseinél – fűzte hozzá a HOA elnöke.

Az üzleti szolgáltatóközpontok a hazai gazdaság egyik húzóágazatát jelentik: jelenleg közel 30 ezer munkahelyet biztosítanak, mintegy 400 milliárd forintos éves árbevételt termelve. Az ágazat további fejlődésének azonban komoly akadálya lehet a szakemberhiány, ahogyan erre a BDO könyvelő és tanácsadó cég kutatása is rámutat. A cég felmérése szerint a válaszadó SSC-k 77 százalékának minimum egy hónapot vesz igénybe egy-egy pozíció betöltése, miközben az elvándorlási ráta kiemelkedően magas: a válaszadók 46 százalékánál 10-20 százalék között mozog, míg 31 százalékuk esetében meghaladja a 20 százalékot is. A BDO adataiból kiderül, hogy 10 százalék alatti fluktuációról elsősorban újonnan létrejött vagy kis létszámú szolgáltatóközpontok számolnak be, esetükben nagyobb a lehetőség a növekedéssel párhuzamos szakmai előmenetelre.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.