Míg 2012-ben átlagosan 30 napig kellett keresni az SSC-knek egy-egy megfelelően képzett munkatársat, addig a szervezet legfrissebb adatai szerint 2014 közepén már 56 napig tartott ez a folyamat. „Ebben több tényező is szerepet játszik, egyrészt a nyelvet beszélő, tehetséges, képzett fiatalok külföldre vándorlása jelentős mértékben csökkentette az elérhető munkaerőt. Emellett a jelenlegi képzési rendszer sem képes kiszolgálni a szolgáltató központok igényeit. Középtávon pedig igen komoly gondot okozhat más ágazatokban is, hogy a közoktatás átalakítása miatt csökkent például a nyelvi és informatikai képzésre jutó idő az általános és középiskolákban” – közölte Suhajda Attila.
A helyzetet bonyolítja az is, hogy a már évek óta itt működő üzleti szolgáltató központok a jó teljesítményüknek köszönhetően folyamatosan lépnek feljebb az értékláncban az anyavállalatok szervezetén belül, ami azt jelenti, hogy több magasabb hozzáadott értékű feladatot kapnak. Ez természetesen megnöveli az igényeket a képzettebb munkaerő iránt, mind szaktudásban, mind a beszélt nyelvek vonatkozásában.
A HOA elnöke rámutatott arra is, hogy azok az SSC-k, amelyek már Magyarországon vannak további fejlesztéseket terveznek nálunk, ráadásul egyre növekvő ütemben. Míg tavaly a szervezet felmérésében megkérdezett központokban két éven belül 16 százalékos létszámbővítést terveztek, addig az idén ez az érték már 20 százalékra nőtt. Ez azt jelenti, hogy a kutatásban szereplő 27 SSC-nél összesen mintegy 1800 munkahely jöhet létre a következő két évben.
Komoly problémát jelent ugyanakkor, hogy alaposan megcsappant az új központok száma. egyre kevesebben döntenek Magyarország mellett. Ráadásul ha egy-egy cég idehozza szolgáltató központját, akkor csak úgy tudja magához csábítani a megfelelően képzett munkaerőt, ha magasabb béreket kínál a piaci átlagnál. Az így generált árverseny azonban emeli a hazai munkaerő átlagos költségét, csökkentve ezáltal Magyarország versenyképességét a nagy nemzetközi vállalatok döntéseinél – fűzte hozzá a HOA elnöke.
Az üzleti szolgáltatóközpontok a hazai gazdaság egyik húzóágazatát jelentik: jelenleg közel 30 ezer munkahelyet biztosítanak, mintegy 400 milliárd forintos éves árbevételt termelve. Az ágazat további fejlődésének azonban komoly akadálya lehet a szakemberhiány, ahogyan erre a BDO könyvelő és tanácsadó cég kutatása is rámutat. A cég felmérése szerint a válaszadó SSC-k 77 százalékának minimum egy hónapot vesz igénybe egy-egy pozíció betöltése, miközben az elvándorlási ráta kiemelkedően magas: a válaszadók 46 százalékánál 10-20 százalék között mozog, míg 31 százalékuk esetében meghaladja a 20 százalékot is. A BDO adataiból kiderül, hogy 10 százalék alatti fluktuációról elsősorban újonnan létrejött vagy kis létszámú szolgáltatóközpontok számolnak be, esetükben nagyobb a lehetőség a növekedéssel párhuzamos szakmai előmenetelre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.