Az 550 hazai nagyvállalati döntéshozó megkérdezésével végzett K&H nagyvállalati növekedési index felmérés legutóbbi eredménye szerint a cég eredményes működését meghatározó tényezők sorrendje ugyan nem, fontosságuk azonban változott tavaly év végéhez képest.
Míg korábban a kormányzati intézkedések kiugróan nagy befolyással bírtak a vállalatok eredményességére, addig mostanra ennek fontossága kismértékben lecsökkent, és szinte azonos szintre került a belföldi kereslettel és az árfolyamváltozásokkal. Így jelenleg ezt a három tényezőt tartják a legfontosabbnak a cégvezetők a vállalat jövedelmezősége szempontjából. A gazdaságpolitika befolyásának mérséklődése mögött az áll, hogy a jelenlegi intézkedésekről a vállalatok majd háromnegyede véli úgy, hogy nem változtat érdemben a cég helyzetén.
„Mivel a megkérdezett hazai nagyvállalatok fele kizárólag belföldön értékesít, ezért nem meglepő, hogy eredményességük szempontjából az egyik legmeghatározóbb tényező a hazai lakossági fogyasztás. A KSH adatai szerint januárban 8,7%-kal, majd februárban 6,4%-kal nőtt a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakához képest naptárhatástól megtisztítva, és márciusban is 5,1%-os növekedés történt a becslések szerint. Az intenzív bővülés folytatódásának pedig várhatóan kedvezni fog a foglalkoztatottság és a reálbérek növekedése, az alacsony infláció, a mérsékelt üzemanyagárak, valamint a devizahitelek forintosítása” – részletezte az eredményeket Peter Roebben, a K&H vállalati üzletágának vezetője.
A felmérés ideje alatt jellemző 305 euró/forint árfolyam mellett a vállalatok többsége (54%) úgy véli, hogy ezen a szinten fog stabilizálódni a forint árfolyama a következő 6 hónapban, miközben a cégvezetők egyharmada gyengülésre számit. A gyengülő forint árfolyam azonban inkább az exportáló cégeknek kedvező, a belföldi, importáló vállalatoknak viszont hátrányt jelent. Ezt mutatja, hogy a kizárólag hazai piacra termelő nagyvállalatok mindössze 3%-a véli úgy, hogy az árfolyamváltozások kedvezően befolyásolhatják a cég helyzetét, míg a 40% alatti exportaránnyal rendelkező cégeknél 12%, a több mint 40%-os exportaránnyal rendelkező vállalatoknál pedig 27% gondolja így.
A nagyvállalatok eredményeit meghatározó tényezők sorrendjében a beszállítói árak, a jogszabályi környezet és a közterhek változásának hatása a középmezőnyben szerepel, holott utóbbi kettő fontossága kissé felértékelődött év végéhez képest. A lista végén levő külföldi vevőket, az inflációt és a finanszírozási lehetőségek alakulását továbbra is a cégvezetők csupán töredéke tartja fontosnak a vállalat rövid távú jövedelmezősége szempontjából.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.