BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Négy holding lehet a Volkswagen konszernből

Egyre biztosabbnak látszik, hogy a Volkswagen konszernt négy önálló holdinggá szervezik át: a lépés célja, hogy a cégcsoport rugalmasabban tudjon reagálni a piaci változásokra, és növekedjen eredménytermelő képessége – írta több, a cégcsoporthoz közel álló forrásra hivatkozva a Reuters hírügynökség. A felsővezetés szándékai szerint a konszern négy nagy ága közül az első a tömegmárkákat foglalná magába, egy a teherautó-gyártást, kettő pedig a prémium márkák piacáért lenne felelős. (Utóbbiak közül a tervek szerint az egyiket az Audi, a másikat pedig a Porsche vezetné.)

A tömegmárkákért felelős divíziót a Reuters értesülései szerint Herbert Diess, a BMW korábbi igazgatója vezetné – aki július elsejével áll munkába a Volkswagennél –, így hozzá tartoznának a Skoda, a Volkswagen és a Seat márkák is. Az új vállalati struktúra, amelyet a VW vezetői a nyár folyamán alakítanának ki, komoly változásokat hozhat a menedzsmentben is. A Volkswagen nem kommentálta a hírügynökség értesüléseit.

A vállalat körüli gondok már áprilisban felszínre kerültek, amikor a korábbi elnök, Ferdinand Piech és Martin Winterkorn vezérigazgató nyílt összetűzésbe keveredtek, amely előbbi távozását vonta maga után. Aggasztó jelként volt értékelhető az is, hogy a konszern eladásai április után májusban is estek – hasonló esetre öt és fél éve nem akadt példa –, így tovább nőtt a valószínűsége annak, hogy szervezeti átalakítás válik szükségessé az autóipari óriásnál.

A Reuters által megkérdezett elemzők nem reagáltak túl lelkesen a friss fejleményekre. Arndt Ellinghorst, az Evercore ISI elemzője szerint a márkák újraszervezése önmagában semmilyen hozzáadott értéket nem teremt, így nem várható tőle jelentős hatás. Marc-Rene Tonn, az M.M. Warburg szakértője pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a VW az utóbbi években egyre lassabban tudta követni a piac változásait, amelyek viszont egyre sűrűbben követik egymást. Ugyanakkor úgy látja, hogy a márkák szétszedése valamelyest segíthet ezen a problémán, hiszen hozzájárulhat a gyorsabb és felelősebb döntéshozatalhoz a konszernen belül.

A Volkswagen tavalyi számai mindenesetre önmagukban még nem adnának okot aggodalomra. A konszern a 2014-ben eladott 10,14 millió eladott autóval már meg tudta közelíteni az utóbbi években stabilan világelső japán Toyotát. Ráadásul a tavalyi számokat látva szakértők az év elején még úgy vélekedtek, hogy a VW az idén átveheti a vezető szerepet a Toyotától, mivel az áfa megemelése miatt utóbbi eladásai Japánban az idén akár kilenc százalékkal is visszaeshetnek. (A Toyota minden ötödik autóját a belföldi piacon értékesíti.) A VW emellett tavaly az értékesítési darabszám, az árbevétel és az üzleti eredmény alapján is rekordot ért el. A csoport tagjai 2014-ben 4,2 százalékkal több járművet adtak el a 2013-as 9,7 milliónál. Az árbevétel első alkalommal lépte át a 200 milliárd eurós határt, 202,5 milliárd euró lett, 2,8 százalékkal magasabb az előző évi 197,0 milliárdnál. Az üzleti eredmény éves összevetésben egymilliárd euróval 12,7 milliárd euróra emelkedett.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.