A Mazda2-es sikkes formájába könnyű belehabarodni. Habár 3 779 900 forintos induló árával nem tartozik a kategória „olcsójánosai” közé, az ügyfelek mégis inkább a jobban motorizált és felszerelt verziókat keresik a 4,3–5,8 millió forintos sávban.
A formaterv a Revolution és Revolution Top csúcskivitelben lesz igazán kifejező. Ezekhez ugyanis LED-es fényszóró dukál, amelynek négyrészes nappali menetfénye látványosan egészíti ki a vigyori hűtőmaszk krómszegélyét. A Kodo-designhoz a karosszéria lendületesebb arányai is hozzátartoznak: az első felfüggesztést például 8 centivel előrébb, míg az A-oszlopot pontosan ennyivel hátrébb tervezték. Ami rövid első túlnyúlást, szép hosszan nyújtózó orr-részt és hátratolt utascellát, magyarul sportosabb megjelenést eredményez. Máskülönben elődjénél 140 mm-rel hosszabb és 20 mm-rel magasabb az új 2-es, a tengelytávolság pedig 8 centivel nőtt. A méretnövekedés és a gazdagabb felszereltség dacára gyakorlatilag sikerült szinten tartani az autó tömegét.
A Mazda2-esben is megjelent az okostelefonnal párosítva internetkapcsolatra képes MZD Connect multimédiás és navigációs rendszer. A HMI vezérlőegységgel, álló helyzetben a 7 colos érintőképernyőről (a talpánál van egy csúnya illesztési hézag) vagy éppen hangutasítással is kezelhető. A modern vezetőtámogató rendszerek közül pedig a városi koccanásgátló, sávelhagyásra és tolatáskor a keresztirányú forgalomra figyelmeztetés, távolsági fényszóróasszisztens vagy akár a head-up display vetített kijelzés is szerepel az arzenálban.
A lendületes vonalú műszerfalat javarészt kemény és kopogós műanyagok alkotják, de annyira jók a felületek, hogy ez nem különösebben zavaró. Sokkal inkább a műszeregység gagyi, a 80-as éveket idéző monochrome kijelzői vonnak le az értékéből. Pedig akár elegáns, fehér bőrkápitozással is rendelhető a 2-es! A helykínálat minden irányban kicsivel szellősebbé vált, persze hátul így is legfeljebb átlagos termetű felnőttek férnek el kényelmesen. A 2-est négyféle 1,5 literes, négyhengeres motorral kínálja a Mazda. Sajnos a rendkívül alacsony, 14,8:1 sűrítési aránnyal operáló Skyactiv-D gázolajost nem állították csatasorba a menetpróbán – pedig a 105 lóerős teljesítmény és a már 1400-as fordulattól kiaknázható 220 Nm-es nyomaték ígéretesnek tűnik. A 75 lóerős benzines igazából csak félig-meddig Skyactiv, legalábbis a másik kettőhöz képest a „rekordmagas” 14:1 sűrítési arány helyett szokványosabb 12:1-gyel dolgozik, és a speciális 4-2-1 kipufogórendszernél könnyebb és egyszerűbb 4-1-est használ. Városban ezzel sem elveszett a kis Mazda. Országúton azonban érdemes megfontolni az előzéseket, autópályán pedig nehézkesen tartja a sebességet emelkedőn.
A 90 lovas verzió viszont szinte alapjárattól fogva készségesen húz, és kellemesen gyorsítja a kocsit, úgyhogy korai felkapcsolásokkal, takarékosan vezethetünk. Igaz, a lendületes haladáshoz azért ezt is pörgetni kell, olyan 3000-es fordulattól él igazán, de az ötfokozatú váltóval élmény kapcsolgatni.
Amúgy kérhető hatfokozatú automata is; százas sprinten 2,6 másodperc a hátránya a kézi váltóval szemben. Jó ritmusban kapcsolgat, és Sport gomb is tartozik hozzá: az élénkebb gázpedál-reakciónak örülünk, de a váltási pontokat annyira kitolja, hogy kénytelenek vagyunk „belenyúlni” a kormány mögötti fülekkel.
Mindegyik benzinesről elmondható, hogy vibrációk nélkül és csendesen dolgoznak. A kormányzás közvetlen és pontos, megfelelő visszajelzésekkel szolgál, a Mazda2-es pedig fürgén reagál az utasításokra, és agilisan kanyarodik. Szintén ideális az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű hangolása: jól fogja az utat, stabilan fordul, egyúttal az úthibákat is ügyesen lépi át. Miközben továbbra is a kategória egyik legélvezetesebben vezethető autója, egyszersmind igényesebbé és kifinomultabbá vált az új Mazda2-es.
Szalad a szekér, idén is kitarthat a lendület
A Mazda tavaly 1 328 426 autót gyártott világszerte, 5 százalékkal többet, mint 2013-ban. Az európai piacon ebből 175 028 példányt értékesítettek, ami közel 20 százalékos bővülésnek és 1,3 százalékos piaci részesedésnek felel meg – főleg a Mazda3, CX-5 és Mazda6-os modellek fogytak jól. Magyarországon tavaly 1370 Mazdát adtak el (piaci részesedésük 2,88 százalék), így zsinórban másodszor 70 százalékos növekedést ért el a márka. A lendület pedig bizonyára 2015-ben is kitart, merthogy valóságos modelloffenzívával készül a Mazda: az új 2-est hamarosan követi a ráncfelvarrott CX-5-ös és 6-os, majd érkezik a vadonatúj CX-3-as kis SUV és szeptember környékén az MX-5-ös roadster is. Egyébként a Mazda2-ből világszerte 200 ezer, ezen belül Európában 40 ezer, míg hazánkban 300 darabot szeretnének eladni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.