A veszélyes hulladék kezelésének három fő területén újította meg az eljárási szabályokat az augusztus 7-i végrehajtási kormányrendelet, amely az uniós elvárásokhoz igazított, 2013. január 1-jétől hatályos veszélyeshulladék-törvényhez kapcsolódik.
„A szállításra, a gyűjtésre és a minősítésre vonatkozó új előírások tartalmilag nagyjából megfelelnek a korábbi szabályoknak, most leginkább a fogalom- és eljárásrendszer törvényhez igazítása történt meg” – válaszolt a Világgazdaságnak a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetségének (KSZGYSZ) szakértője, Markó Csaba. Így például a hulladékkezelés 2013 óta már csak a hasznosítást, az előkezelést és az ártalmatlanítást takarja, előtte viszont (és a most hatályon kívül helyezett szabályozásban) a gyűjtést és a szállítást is magában foglalta.
A törvény megszüntette a hulladékbegyűjtés intézményét, a mostani rendelet pedig létrehozta helyette a gyűjtőjáratét. A különbség az, hogy a begyűjtésnél a begyűjtő a saját telephelyén is átvehette a termelőtől a legfeljebb kéttonnányi veszélyes hulladékot, amelyet ekkortól már a sajátjaként tárolt, majd kezeltetett.
Az új szabályozás szerint viszont a gyűjtő vagy kereskedő által üzemeltetett gyűjtőjáratnak házhoz kell mennie. Az így átvett veszélyes hulladék a gyűjtő telephelyén e célra kialakított, más rendeletben szabályozott hulladéktároló helyen tartható a kezelésig, de legfeljebb egy évig. Gyűjtőjáratot csak olyan vállalkozás üzemeltethet, amelynek gyűjtésre vagy kereskedésre és szállításra is van engedélye. Az átvett hulladék továbbra is átkerül a gyűjtővállalkozás tulajdonába. A régi rendszerről fokozatosan kell átállni, a meglévő begyűjtői engedélyekkel a törvény alapján azok lejártáig végezhető a munka.
Tartalmilag kisebb mértékben, technikailag jelentősebben módosult a veszélyes hulladékok nyomon követése. Változatlan, hogy minden tételnek egyértelműen beazonosíthatónak kell lennie, ennek érdekében számtalan adatot fel kell tüntetni a megváltoztatott szállítási lapokon. Ezeknél Markó Csaba szerint nehézséget okozhat, hogy a veszélyes hulladék többnyire kisvállalkozásoknál képződik, amelyek nem feltétlenül ismerik a hulladék veszélyességi és más fontos paramétereit, illetve az átadott hulladék további sorsát. Ugyanakkor ezeket az adatokat megadhatják azok a vállalkozások, amelyeknek a kezén később megy át a hulladék.
A nyomon követést szolgáló új készletjegyek és szállítási lapok használatára sem kötelező azonnal átállni, erre a rendelet a hatálybalépése után még kilenc hónapot ad, 2016. május 15-ig érvényesek a korábbi nyomtatványok. Az újakhoz az FM központi postai vagy e-mail címén egyedi sorszámtartományt kell igényelni, amelyet a környezetvédelemért felelős miniszter 30 napon belül köteles kiadni.
Változás történt a hulladék minősítési eljárásának terén is. Ha a tulajdonos nem tudja besorolni a hulladékjegyzékbe a hulladékát, vagy ezzel, illetve a hulladék veszélyességével kapcsolatban kétség merül fel, akkor a meghatározást megteszi helyette a hatóság, azaz az Országos Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főfelügyelőség (OKTF).
A mintavétel menete nem változott, az anyagokat az akkreditált laboratóriumok valamelyike elemezheti. A minősítés az OKTF feladata, amelynek a Hulladékminősítő Bizottság szakértőként dolgozik a keze alá. A bizottság összetételéről korábban a szakminiszter döntött, a testület mostantól a miniszter által kiadott, normatív utasítás alapján áll fel. Markó Csaba szerint a módosítók megjelenése után sem egyértelmű, hogy a minősítést megalapozó vizsgálatokat az anyag tulajdonosa vagy a hatóság megbízásából kell-e végezni.
Van bőven bevizsgáló labor
Az év végén megszűnő Nemzeti Akkreditáló Testület (NAT) honlapján hulladékvizsgálatra 53 laboratórium akkreditációja terjed ki, de más akkreditált laborok is végezhetnek hulladékvizsgálatokat az akkreditálásukba tartozó tulajdonságokra. A vizsgálati ár függ a vizsgált tulajdonságtól és az adott tulajdonság vizsgálati módszerétől. Egy pH-mérés vagy mutagenitásvizsgálat ára 800-tól 180 ezer forintig terjedhet. Az anyag (hulladék) jellegétől és a vizsgálat céljától függ, hogy milyen tulajdonságokat kell egyáltalán vizsgálni. Az akkreditációk a mérési módszerek és eszközök megfelelőségére vonatkoznak, például pH-mérésre lényegében minden labor képes, mutagenitásvizsgálatra csak néhány.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.