Ma és holnap magyar–orosz vasúti járműgyártó vegyes vállalat alapításáról tárgyal Dunakeszin a Dunakeszi Járműjavító (DJJ) és a Metrovagonmas vezetése – értesült a Világgazdaság. Az új cég látrehozása az orosz társaság által megnyert 700 vasúti teherkocsi és 50 mozdony leszállításáról szóló egyiptomi pályázat teljesítéséhez kötődik. A munkában ugyanis részt venne a tenderen szintén pályázó DJJ és hazai partnere, a Ganz Motor Kft. is. Denisz Manturov orosz kereskedelmi miniszter nyilatkozata szerint Magyarországon tervezik orosz típusú HÉV-ek, metrók és vasúti személykocsik gyártását is, a járműveket magyarországi és közép-európai piacokra szánnák. A két társaság továbbá együtt indulna észak-afrikai és közel-keleti tendereken is. A miniszter ezekről korábban Orbán Viktor miniszterelnökkel és Szijjártó Péter külügy- és külgazdasági miniszterrel egyeztetett.
A Magyar Nemzet szerint az orosz társaság több száz millió euróért be is kebelezné a DJJ-t. Lapunk úgy tudja, hogy a Metrovagonmas „csak” résztulajdont szerezne, a két cég közös jövője pedig terítékre kerül a június második felében tartandó magyar–orosz kormányközi bizottság ülésén is. Itt jó eséllyel téma lesz a hazai orvosi műszerek és gyógyszerek oroszországi kivitelének felfuttatása és az oroszok itteni egészségügyi turizmusának további erősítése.
Szükség is van a kapcsolatok élénkítésére, hiszen kormányzati becslés szerint két év alatt a hazai cégek 4,5 milliárd dollárnyi oroszországi üzlettől estek el a Moszkva elleni nyugati szankciók miatt. A csökkenésben a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) magyar–orosz tagozatának tiszteletbeli elnöke szerint szerepe volt az alacsony olajárnak, valamint a rubel és az orosz fizetőképes kereslet gyengülésének. „A két ország árucsere-forgalma tavaly megfeleződött, az elmúlt két és fél-három évben pedig az orosz piacon aktív, mintegy ezer magyar vállalat ötöde morzsolódott le ” – válaszolt Tóth Imre a Világgazdaságnak. Közülük is azok, amelyek nem tudták meghitelezni a szállításaikat, ráadásul az orosz hitelgarancia gyakran még magyar exportfinanszírozás mellett is akadozik. Viszont a kivonulás jóval kisebb, mint az 1998-as orosz pénzügyi válság idején, amikor a magyar cégek helyére a riválisaik nyomultak be, máig ott maradva.
A hazai vállalatok bőven találnak piaci réseket, de azokat maguk az orosz vállalatok is felkínálják. Így Magyarországról származik az Oroszországban felhasznált vetőmag 6-8 százaléka. Az önellátásra készülő orosz sertés- és baromfiágazatban felhasznált premix (minőségi takarmányadalék) 10-12 százalékát pedig a győri Agrofeed adja, amely rövidesen átadja a Tula mellett orosz megbízásra épített, 50 ezer tonna kapacitású premixüzemét. (A gyenge rubel miatt az oroszországi beruházások kivitelezése most 40 százalékkal olcsóbbá vált.) Keresik az oroszok a magyar zöldség- és gyümölcstárolókat, -hűtőket és -feldolgozókat is, Cseljabinszkban a Pólus Kft. fővállalkozásában létesül egy ilyen, ezt a moszkvai Nemzetközi Beruházási Bank finanszírozza. (Ez a volt KGST-bank, amelyből Magyarország 2000-ben lépett ki, és 2014 végén lett ismét a tagja.)
„Már öt éve nem érkezett olyan sok orosz üzletember Magyarországra, mint az elmúlt hónapokban. Nemrég népes krasznodari és szentpétervári küldöttség érkezett, az MKIK szervezésében” – mondta Tóth Imre. A krasznodariak magyar kivitelezésben szeretnének egy 100 ezer tonnás gyümölcstárolót, a voronyezsiek egy tízhektáros melegház létesítéséhez kerestek partnert. Komplett hűtőházakat, tejfeldolgozókat és keményítőgyárakat is igényelnének az oroszok. Nagy az érdeklődés az itteni termálturizmus iránt, a tavaly ötödével csökkent forgalom dacára is. Főleg cégvezetők érkeznek egy-egy hétvégére.
Erősödik a Budapest–Szentpétervár-tengely
A szentpétervári üzletemberek delegációja Tarlós István főpolgármester meghívására érkezett a napokban Budapestre, ezért találkozójukon főként a két nagyváros működését érintő partnerségek voltak terítéken. Tóth Imre tájékoztatása szerint a szentpétervári víz- és csatornázási művek, a Vodakanal három megállapodást kötött: egyet a csepeli víztisztításban fejlesztendő technológiák alkalmazásáról a szennyvíziszap kezelésében és a csatornák feltárás nélküli cseréjében. Ez ügyben szeptemberben magyar szakmai küldöttség utazik az orosz városba. Hazai vállalatok várhatóan besegíthetnek a szentpétervári közvilágítás LED-es korszerűsítésébe, az ottani kertészeti vállalat pedig a budapesti parkok gondozásában venne részt. Jutna szerep magyar cégeknek a megyei hulladékkezelésben is, a tyumenyi feldolgozóra kiírt tendert például a Pólus Kft. nyerte meg. Itteni beszállítótól rendelne fődarabokat 4-8 megawattos gázmotorokhoz a vízerőmű-turbinát gyártó, több tízezer fős Elektroszila egyik leányvállalata. A Kipszer Kft. a Szmolnij Insztyitut megbízásából 1200 fős kollégiumot épít Szentpétervárott, magyar exportfinanszírozással.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.