Naponta egymillió autót ellenőriznek az utakon az egy hónapja éles üzemben működő sokoldalú kamerák, és a vártnál kevesebb szabályszegést regisztráltak. A tapasztalatok szerint az előzetes figyelemfelhívás és a fix kamerák kitáblázása óvatosságra intette a vezetőket, ennek köszönhető, hogy 30 ezernél kevesebb autósról készült előnytelen és meglehetősen drága fénykép. Esetükben automatikusan szabálysértési eljárás indult.
A VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat működésének van visszatartó ereje, az ellenőrzési pontok környékén érzékelhetően csökkent a járművek haladási sebessége – tájékoztatta a Világgazdaságot az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK). Az ország 134 balesetveszélyesnek ítélt útszakaszára kihelyezett 365 fix telepítésű VÉDA kameraegység előtt naponta hozzávetőlegesen egymillió jármű halad el, közülük minden ezredik vét a szabályok ellen. Április 5. és május 5. között 29 211 esetben indult eljárás a kamerák által készített felvételek alapján. A 28 999 sebességtúllépésen kívül 116 esetben biztonsági öv használatának elmulasztása, 68 esetben autópálya leállósávjának használata, 27 esetben tilos jelzésen, egy esetben vasúti átjárón való tiltott áthaladás miatt indult eljárás – közölte lapunkkal az ORFK. Az eljárások folyamatban vannak, ezért a kiszabott bírságok összegéről nincsenek adatok. Annyi könnyen kiszámítható a gyorshajtás esetén alkalmazott minimum 30 ezer forintos bírságból, hogy az egymilliárd forintot közelíti a behajtandó összeg nagysága. A fejlesztés – azon túl, hogy a közlekedésbiztonságot, a baleset-megelőzést szolgálja – már indulásától rentábilisnak számít, hiszen a rendszer az Európai Unió 14,5 milliárd forintos támogatásából valósult meg.
A VÉDA projektet konzorciumi formában a Belügyminisztérium, az ORFK és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala közösen valósította meg. A rendszer része még 160 mobil kamera, és ezeket egészíti ki egy komplett informatikai rendszer. Az EU célja elérni, hogy négy éven belül a közúti balesetek halálos áldozatainak száma a felére csökkenjen a 2010-eshez képest, s 2050-ig pedig már a nullához közelítsen.
A VÉDA kamerái kilenc közúti szabályszegést képesek dokumentálni, amelyek közül hat az objektív felelősség hatálya alá tartozik. Ezek: a megengedett legnagyobb sebességre, a vasúti átjárón való áthaladásra, a jelzőlámpák jelzéseire, a leállósáv igénybevételére, a behajtási tilalomra és a kötelező haladási irányra vonatkozó előírások megszegése. A vezetés közbeni mobilhasználat nem tartozik ide.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.