BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Buktak az olimpián az autókölcsönzők

Nem kedvezett az olimpia a magyarországi autókölcsönző vállalkozásoknak.

Nem kedvezett az olimpia a magyarországi autókölcsönző vállalkozásoknak: az augusztusban általában úton levő lehetséges ügyfelek egy része vélhetően otthon nézte a közvetítéseket, ami lefelé húzta az Avis piacát – mondta a Világgazdaságnak Haraszti Géza, az Avis Autókölcsönző (Auto ReFAIRent Autókölcsönző és Szolgáltató Kft.) ügyvezető igazgatója. Hasonlóról számolt be a Europcar (EUrent Autó­kölcsönző Kft.) vezetője, Szabó Atilla is: ebben az időszakban 10-15 százalékkal esett vissza a forgalmuk az egy évvel korábbihoz képest. A labdarúgó-Európa-bajnokság ideje alatt nem tapasztaltak ilyet, bár az igazi csúcsidőszak idén is a Forma–1 idején volt. Ilyenkor az is előfordul, hogy százas nagyságrendű megrendelést kell visszautasítani – tette hozzá a nyári csúcsban 550 autóval dolgozó Avis vezetője. Hasonló volt a helyzet az átlag 900-950 autóval rendelkező Europcarnál is.

A magyarországi autókölcsönző piacon öt-hat nagy szereplő küzd egymással, de Haraszti arra számít, hogy miközben az elmúlt három évben az árak inkább csökkentek, idén a tavalyihoz képest két-három százalékkal sikerül növelni árbevételüket. A bérletek száma növekszik, de a kihasználtsági mutatók romlottak, mert nem folyamatos a bérlés – emelte ki az Avis vezetője. A Europcar se számít kedvező évre, miután 4-5 százalékkal csökken az egy bérleti napra eső bevételük. Egy autó átlagos napi bérleti díja 30-35 euró körül mozog, ebből kell fedezni a költségeket is – mondta Szabó.

Az Avisnál már a megrendelések hatvan százaléka online érkezik, és kapacitásuk egy részét „felajánlják” az árérzékenyebb ügyfeleknek. Ezzel újabb réteghez jutnak el – abban a reményben, hogy később bevonhatók a prémiumszegmensbe –, ez azonban az árak csökkenésével jár. A hátizsákos turisták megnyerése Szabó szerint is alacsonyabb árakhoz vezet, ők ugyanis jellemzően az online összehasonlító felületek alapján választanak autót (a Europcar bejövő reptéri forgalmának 60 százalékát a céges ügyfelek adják).
Az is lenyomja az árbevételt, hogy rövidül a bérleti idő, és kisebb kategóriájú kocsikat vesznek igénybe a bérlők, a költségek viszont nőnek.

Az ügyfelek a jobb felszereltségű autókat keresik, amit nem lehet érvényesíteni a bérleti díjakban. Az új autók is drágulnak (részben a modellváltások következtében), és az utóbbi időben nőttek a karbantartás költségei is. Emellett 10-20 százalékkal drágult a kötelező felelősségbiztosítás – tette hozzá Haraszti –, a dolgozók bére pedig az inflá­ciónál nagyobb mértékben emelkedett.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.