Évente átlagosan több mint felével nőhet a világszerte eladott virtuális- és kiterjesztettvalóság- (VR és AR) készülékek száma a következő négy évben az IDC friss előrejelzése szerint. A piackutató cég azzal számol, hogy a tavalyi tízmillió után 2021-ben már közel százmilliót adnak el ezekből az eszközökből. Jelentős változás várható a felhasználói kör összetételében is, a prognózis szerint az üzleti szektor is egyre inkább felfedezi magának a VR-ben és az AR-ben rejlő lehetőségeket. Az IDC adatai alapján idén még az eszközök 80 százalékát egyéni felhasználók vásárolják meg, és csak a maradék jut üzleti vagy egyéb, nem magáncélú felhasználásra. Az előrejelzés alapján 2021-re megközelíti a negyven százalékot ez utóbbi kategória részesedése a teljes piacon belül.
[caption id="" align="aligncenter" width="600"] Gyorsan nő a VR-technológia népszerűsége - Kép: AFP[/caption]
A VR- és AR-eszközök iránt az új, kifinomultabb készülékek mellett az egyre több tartalom és a csökkenő árak folytán növekszik az érdeklődés. Az IDC elemzése szerint 2016 fontos mérföldkő a VR és AR terjedésében, ugyanis idén beszélhetünk először arról, hogy nagyobb mennyiségben jutnak el ezek az eszközök a fogyasztókhoz.
Bár a következő években az AR-eszközökből fogy majd jóval kevesebb, lényegesen nagyobb bevételt hoznak majd gyártóiknak. A piackutató cég prognózisa szerint a tavalyi 209 millió dollárról 48,7 milliárd dollárra nőhet ez az összeg 2021-re. A piac fejlődése miatt értelemszerűen a VR-készülékek forgalma is bővül, azonban lényegesen kisebb mértékben, a tavalyi 2,1 milliárd dollár után 18,6 milliárd dolláros lesz ez a szegmens a vizsgált időszak végén. Ez egyben azt is jelenti, hogy a VR-készülékek lesznek inkább elérhetők az egyéni felhasználók számára, ezek ára 100 és 1000 dollár között mozog majd, míg az AR-eszközökért jóval több mint 1000 dollárt kell fizetni középtávon is.
Az elmúlt hónapokban egyébként azzal, hogy egyre több gyártó lépett piacra saját virtuálisvalóság-eszközzel, felizzott a vita is arról, hogy mekkora jövőjük van ezeknek a készülékeknek. Az egyértelmű, hogy egyelőre elsősorban a játékipar lát fantáziát ezen a területen, és a számok is azt mutatják, hogy a fogyasztók is főleg az ilyen célú felhasználást részesítik előnyben. A hónap elején még csak valamivel 900 ezer fölött volt a Sony PlayStation VR – a japán cég játékkonzoljához fejlesztett virtuálisvalóság-sisak – értékesítése, és könnyen lehet, hogy a mai napig már az egymilliót is megközelítette ez a szám.
Ezzel egyébként a Sony valószínűleg messze piacvezető, igaz, arról nincsenek nyilvános adatok, hogy a szintén a játékosokat célzó HTC Vive-ból vagy az Oculus Riftből mennyit értékesítettek eddig. Figyelembe véve azonban, hogy jóval drágábbak, mint a Sony eszköze, ráadásul a használatukhoz igencsak erős számítógépekre van szükség, lényegesen kevesebbet adhattak el belőlük, mint a japán rivális készülékéből. A SuperData Research becslése szerint egyébként Oculus Riftből 243 ezret, míg HTC Vive-ból 420 ezret vásárolhattak világszerte március elejéig.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.