BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Aggódnak az Uber befektetői

A fuvarmegosztó szolgáltató körüli sorozatos botrányok szakértők szerint megnehezítik a vállalat fejlesztéseinek finanszírozását.

Egyre többen próbálnak kiszállni az Uberből, attól tartva, hogy a fuvarmegosztó szolgáltatót övező botránysorozat erodálja a részvényeik értékét. Csakhogy a világ jelenleg legértékesebb, 68 milliárd dollárra beárazott start­up vállalkozását egyelőre nem jegyzik egyetlen tőzsdén sem, ami megnehezíti a bennfentesek számára, hogy könnyen és gyorsan dollárra váltsák a birtokukban lévő részvényeket. A magánforgalomban pedig szinte csak eladókkal találkozni, a vállalat sorsát befolyásoló vizsgálatok és személyi változások közepette a vevők nem kapkodnak a papírokért – legalábbis ezt tapasztalja a tőzsdén kívüli tech vállalatok papírjainak kereskedésével 1999 óta foglalkozó EB Exchange ügyvezető igazgatója.

Larry Albukerk a CNBC-nek elmondta: az érdeklődők jellemzően nem a teljes pakettjüket, hanem annak kisebb részét kínálják eladásra, arra is gondolva, hátha a válság elültével ismét meredeken felfelé ível majd az Uber csillaga. A cég dolgozóinál lévő részvények forgalmát megnehezíti, hogy Travis Kalanick társalapító-vezérigazgató szűk pórázon tartja őket, rálátása van az egyes tranzakciókra. Egy másik bróker egyenesen azt állítja, maga az Uber blokkolja a részvények magánforgalmát azzal, hogy a cégnek elővételi joga van a magánforgalomban értékesíteni kívánt papírokra, méghozzá az utolsó tőkebevonási körben kialakult árfolyamon. Ezzel meg tudja akadályozni, hogy a részvénytulajdonosok emelt áron adják el papírjaikat külsős befektetőknek.

A cég vezetésében is egyre több a konfliktus, hétfőn a cég második számú vezetője, Emil Michael állt fel a székéből, távozásának okait nem osztotta meg a közvéleménnyel. A cég gazdasági vonalon sem teljesít acélosan, de a startupoknál a friss tőke „elégetése” megszokott dolog. Igaz, az Ubernél az önvezető autózással kapcsolatos kísérletek rendkívül sok pénzt emésztenek fel. A cég tavaly 6,5 milliárd dolláros forgalom mellett 2,8 milliárdos veszteséggel zárt. A tavalyi záró negyedév 991 milliós mínuszát az első negyedévben 708 milliós követte. Az Ubernek 7 milliárd dollárja vár felhasználásra a bankban, ám az idén újabb tőkebevonási körre lesz szüksége, ha ilyen tempóban költekezik. Szakértők szerint, amíg a dolgozókkal szembeni durva bánásmód, a szexuális zaklatás és a csalások miatti vizsgálatok nem zárulnak le, és a vállalatvezetési stílusban nem lesz gyökeres változás, addig a befektetői lelkesedés is lanyha marad.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.