BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Érdemes jó bort vinni a fesztiválokra is

A nyári fesztiválokon sem kell lemondani a minőségi borokról, de arra ne számítsunk, hogy elegáns borospohárral sétálgathatunk a fesztiválozók között. A jó bor azonban műanyag pohárban is jó bor marad, és a számok azt mutatják, hogy a fesztiválozók között egyre nagyobb rá az igény.

Egy zenei fesztivál italkínálatában talán nem a minőségi borra gondol először az ember, ráadásul a műanyag poharak sem tartoznak éppen a kifinomult borfogyasztás kellékei közé. Meglepő módon azonban nemcsak hogy nem zárhatjuk ki a jófajta borok jelenlétét egy-egy ilyen eseményen, de úgy tűnik, egyre inkább igény van a minőségre.

Érdemes jó bort vinni a fesztiválokra – állítja Elek Márton, a Borháló Borkereskedés stratégiai igazgatója. A franchise-rendszerben működő társaság tavaly nyerte el először a lehetőséget, hogy bort szállítson a Sziget Kft. fesztiváljaira. Idén – és a következő két évben – is ők biztosítják a borválasztékot a Sziget, a VOLT, a Balaton Sound, a B.my.Lake és a Strand Fesztiválon.

Elek Márton elmondta: tavaly az előző évhez képest 30 százalékkal nőtt a borfogyasztás a fenti fesztiválokon, idén hasonló bővülést szeretnének elérni. A stratégiai igazgató a minőség, a szolgáltatások és a választék javulásával magyarázza a növekvő borfogyasztást.

Elek Márton a minőség, a szolgáltatások és a választék javulásával magyarázza a növekvő borfogyasztást. Forrás: Borháló

De mit vár el egy szakértő egy jó minőségű fesztiválbortól? – Ha fehérborról beszélünk, az legyen könnyű, gyümölcsös és frissítő, egy fesztiválon ezek a fő szempontok – sorolja Rob Smyth borszakújságíró.

A Borháló beszerzési igazgatója, Kathona Krisztián fő szempontja pedig az volt, hogy a minőségen nem lehet spórolni. – A fehér legyen karakteres, üde, de kellően savas, fröccsbe való, a rozé legyen gyümölcsös, de nem tolakodó – fogalmaz Kathona. A minőség mellett a Szigethez hasonló volumenű rendezvények esetében a mennyiség is fontos. – Álljon rendelkezésre belőlük több tízezer liter, tartsák mindig frissen és hidegen, és bármikor le lehessen tölteni belőlük akár tízezer litert is – teszi hozzá Kathona, aki a fenti kritériumok alapján vágott neki idén, hogy a nyolcvan partnerpincészetben megtalálja, melyik a legalkalmasabb rá, hogy szortimentjével képviselje az országot a Sziget Kft. rendezvényein.

A választás végül a dél-balatoni Kristinus Borbirtok boraira esett, idén a teljes fesztiválszortimentet tőlük szállítja a Borháló. – Boraik, amellett, hogy kielégítik a speciális fesztiváligényeket, kifejezetten alkalmasak arra, hogy bemutassák a magyar borászkodás hagyományos és modern értékeit a Sziget leginkább külföldi fiatalokból álló vendégkörében – mondja Kathona.

A fesztiválokon jellemzően a fehérbor és a rozé a népszerű, így van ez a Sziget rendezvényeinek esetében is. Az öt fesztiválon tavaly összesen több mint 40 ezer liter bor fogyott, ennek a fele kimért, fele palackos kiszerelésű volt. Az összes fogyasztás valamivel több mint felét tette ki a rozé, 45 százalékot a fehérbor, és mintegy 1500 liter vöröset is megittak a fesztiválozók. Érdekesség, hogy bár a vörösborok ezeken a nyári fesztiválokon csak kisebb súllyal vannak jelen, tavaly ebben a kategóriában mutatkozott messze a legnagyobb növekedés. Ez a Borháló szerint az időjárás mellett annak is köszönhető, hogy a fesztiválozók körében nőtt a borértők, illetve a kalandkereső, bort kóstolgató, minőséget preferáló külföldiek aránya. A legnagyobb kihívás megfelelő vörösbort találni egy fesztiválra. Idén ez is úgy sikerült, hogy kellemes meglepetést okozzanak a fogyasztóknak.

– Minden bor csak a megfelelő hőmérsékleten élvezhető igazán, egy nyári fesztiválon fontos feladat ennek a biztosítása – hívja fel a figyelmet Smyth, hozzátéve, hogy természetesen a különböző borok különböző fogyasztási hőmérsékletet kívánnak meg. Ennek elérésére ma már létezik a megfelelő technológia, a Borháló például átfolyó rendszerű hűtő-csapoló berendezéseket is biztosít a viszonteladóknak. – Ez egyszeri, nem kis összegű befektetés, de megéri, mert így tudjuk garantálni az állandó megfelelő fogyasztási hőmérsékletet. A borokat a szokásosnál nagyobb kiszerelésben naponta szállítja cégünk, így érhető el a frissesség és a tökéletes hőmérséklet.

Nyolcvan pincészet borai versenyeztek idén a beszállítói címert. Forrás: Borháló

Bár a fesztiválokon jellemző műanyag poharak és a minőségi bor első hallásra talán furcsa párosítás, az ilyen rendezvényeken érvényes előírások szerint biztonsági okokból nem is lehet üvegpohárban értékesíteni az italokat. A fő szempont pedig itt úgyis az, hogy milyen bort iszunk, nem pedig az, hogy miből – mondja Elek Márton.

Ha nyár és fesztivál, akkor természetesen a fröccs sem maradhat el. Bár még ma is úgy gondolják néhányan, hogy fröccsöt a gyengébb, rosszabb minőségű borokból érdemes készíteni, mert a jót „kár felvizezni”, ez már messze nem így van. A fröccsfogyasztásnak is saját kultúrája lett.

– A buborék nem arra való, hogy elfedje a gyenge borok hibáit, hanem arra, hogy kiemelje az illatokat, hangsúlyozza a gyümölcsösséget – állítja a Borháló szakértőgárdája. Tavaly ráadásul egy új fogalmat is megismertettek a fesztiválozókkal, a bor- és fröccskoktélok hamar kedveltté váltak a vásárlók körében.

Bormarketing szempontjából sem elhanyagolható egy-egy feszivál szerepe, ahol a külföldi vendégek először találkoznak magyar borokkal. Legfontosabbnak azonban a borkereskedés stratégiai igazgatója mégis azt tartja, hogy ezeket fogyasztva a külföldi fesztiválozók is jó emlékekkel térnek haza. – Emlékezni fognak arra, hogy a magyar bor jó. Ennél több nem is kell – vélekedik Elek Márton.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.